![](http://i.id24.bg/img/loader.gif)
ЗАРЕЖДАНЕ...
Очи пълни, ръце празни: Панаирът в Пловдив по времето на комунизма | ||||||
| ||||||
През втората половина на 50-те и в началото на 60-те години у нас срещу левове се продават малки серии Fiat, Simca, Renault и Standard, а след 1957 г. продажбите на Mercedes-Benz (разбира се, само за държавни нужди) стават с посредничеството на основаното в края на 1956 г. ДСП (държавно стопанско предприятие) “Булет". Интересно е да се отбележи, че в началото на 60-те години Fiat, Simca и Renault дори внасят оферти за построяването на монтажни заводи в България. От западноевропейските фирми участват още Auto-Union, Steyr и др. На същия панаир по традиция присъстват и почти всички източноевропейски производители. Именно там за първи път у нас са изложени новите автомобили на ГДР Wartburg 311 седан и комби с две врати и икономичният Р70, произвеждан в бившия завод на Auto-Union в Цвикау. Škoda също показва своя нов седан 440, заедно с познатия в България модел 1201, както и няколко камиона Škoda 706. На открития чешки щанд може да се види и триосна цистерна Tatra 111С. Унгария се представя със специален автобус Ikarus 60, снабден с рентгенова уредба “Серикс А", а Полша показва камионите Star 25 в изпълнение влекач и самосвал. Важна подробност от панаира през 1956 г. е откритият за втори път базар за продажба на чуждестранни стоки, включително и на всички видове моторни превозни средства. Доколкото е известно, през същата година големият български художник Илия Бешков си купува лек автомобил директно от щанда на Mercеdes-Benz. В един от броевете на информационния панаирен бюлетин е поместена статията “Универсален земеделски трактор", в която са описани предимствата на западногерманския всъдеход Unimog. Там е отделено място и за традиционния платен от Mercedes-Benz репортаж, който е озаглавен “На разходка до Рилския манастир със 100 км в час". В него се разказва за проведения тест на два леки автомобила Mercedes-Benz 220S и 170SD. Пак там е публикувана и ретроспекция за историята на унгарското автомобилостроене, илюстрирана с една снимка на футуристичния прототип на междуградски автобус Ikarus, който е показан през същата година в Пловдив. Проведените в рамките на изложението тестове с английски автомобили Standard също са отразени на страниците на изданието. Първите западни автомобили се завръщат на Пловдивския панаир през 1955 г., но през 1956 г. нашето най-голямо международно изложение вече придобива вид на един истински, макар и неофициален автосалон. За съжаление, както тогава, така и през цялата епоха на комунизма, основната част от новите и атрактивни западни автомобили, излагани в Пловдив, могат само да бъдат разглеждани, докато възможностите за притежаването на такива от страна на трудовите маси в България е силно ограничено. |
За контакти:
тел.: 0886 59 82 67
novini@plovdiv24.bg
гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg