Организации против задължителната предучилищна за 4-годишните
Над 50 организации от Варна и страната се обединиха срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните деца, научи Varna24.bg.
Те са изпратили писмо до министъра на образованието и науката, Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта , Комисията по правни въпроси, Комисията по правата на човека, жалбите и петициите на гражданите, до МС, председателите на парламентарно представените партии в 44-то Народно събрание, Министър председателя на Република България, омбудсмана и Светият Синод на БПЦ.
Ето какво се посочва в писмото от граждански и родителски организации и движения и над 5,500 родители, подкрепили петицията срещу въвеждането на задължителната предучилищна подготовка за деца от 4 годишна възраст:
"Изразяваме дълбоката си загриженост от игнориране гласа на гражданското общество, и най-вече на родителите, с подновените опити за приемане на задължителната предучилищна подготовка от 4-годишна възраст.
Опитите за вкарване на децата от най-ранна възраст в държавната образователна система:
1. Нарушават Конституцията на България, според която училищното, а не – предучилищното, обучение е задължително (чл. 53).
2. Нарушават редица водещи международни спогодби, според които семейството е водещо за начина на образоване на своите деца, като: ЕКПЧ Протокол 1, чл. 2; Всеобщата декларация за правата на човека на ООН (чл. 14 и чл. 26 ал.3), Международният пакт за гражданските и политически права чл. 18 и Международният пакт за икономически, социални и културни права чл. 13.
3. Нарушават правата на родителите. Държавата следва да закриля майчинството (чл.14), а не да го измества, чрез свои услуги със задължителен характер. Отглеждането и възпитанието на детето е право на родителите (чл.47). Това прави напълно противоконституционно задължаването на родителите, които са намерили начин да осигурят подходяща семейна среда и искат да се погрижат за развитието на на детето си в предучилищна възраст, да се откажат от това свое право в полза на държавата.
Въвеждането на задължителна предучилищна подготовка задълбочава държавния монопол в образователната система, засилва зависимостта от държавата на частната инициатива в образованието, лишава от избор и не допуска родителите до участие в образователния процес и най-недопустимото е, че въвежда принудителна институционализация на децата.
4. Нарушават правата и най-добрия интерес на децата. Редица изследвания в цял свят показват, че в тази ранна възраст децата имат нужда по-скоро от индивидуална работа, много обич, подкрепа и лично внимание, отколкото от институционализация.
Още повече темпото, с което се развиват децата в тази възраст е строго индивидуално и не може да се поставят рамки и налагат стандарти. Не е редно да се задължават родителите, които са намерили начин и искат да осигурят на детето си по-добра среда за развитието му.
Резултатите от предучилищната подготовка зависят не от нейната продължителност или начална възраст, а от подкрепящата семейна среда.
5. Задължителното образование в европейските държави е изключително преобладаващо от 6 години. Не съществува европейски документ, който да изисква въвеждане на задължително предучилищно образование за децата на 4 годишна възраст. В малкото страни, в които държавното образование започва от по-ранна възраст - 5 год., то не е задължително. В тези страни съществуват и концептуално алтернативни свободни училища и неучилищни форми на образование, между които родителите могат да избират съобразно индивидуалното развитие и потребности на детето си. Резултатите на българските ученици, прекарали осем или повече години в системата на българското държавно образование, на международния тест PISA показват, че близо 40% от тях са функционално неграмотни и неспособни да мислят и анализират.
Проблемите с неефективността, невключването на ученици и/или ранното им отпадане от образователната система няма как да бъдат разрешени, чрез принудителното разширяване на нейният обхват. Подобни действия биха отклонили нужните ресурси, за постигане на качествени реформи в началния и среден курс на образованието.
Във връзка с гореизложеното най-учтиво настояваме:
1. Да не допускате въвеждането на задължителната предучилищна подготовка за децата на 4-годишна възраст.
2. За вашето официално становище във връзка с повдигнатите в настоящото писмо аргументи, съобразено с действащото у нас законодателство и с международните актове, към които страната ни се е присъединила.
3. Да се организира и проведе широк обществен дебат по темата с адекватно медийно покритие и да се запознае българската общественост с различните мнения относно негативите и позитивите от въвеждане на подобно законодателство.
Като родители и граждани, представляващи различни организации и родителски движения, застъпвайки се за правата на десетки хиляди родители, избрали да останат и отгледат децата си в родината, се обявяваме срещу приемането на задължителното предучилищно обучение за 4-годишните деца и настояваме да се съобразите с нашите искания.
В случай, че отнемете свободата на избор и правата ни на родители, свързани с начина на образоване на нашите деца, ще призовем всеки загрижен за развитието, образованието и бъдещето на родината гражданин да оттегли подкрепата си към Вас като управляващи на следващите избори и да предприеме активни граждански действия".