ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Освещават бойните знамена в Пловдив | ||||||
| ||||||
Христовата църква празнува деня на светото Богоявление още от зараждането си едно от апостолските постановления призовава вярващите да имат велика почит към деня, в който Господ ни е явил Своята Божественост. Тържественото освещаване на водата се свързва с древната традиция на Йерусалимската църква, която в навечерието на празника започнала да извършва шествие до река Йордан, за да възпомене потапянето на Спасителя в речните води. В ранните християнски времена Богоявленският водосвет е отслужван през нощта срещу празника и е свързван също с освещаването на вода за тайнството кръщение, тъй като тогава много оглашени приемали светото кръщение, подражавайки на самия Син Божий. През V в. антиохийският патриарх Петър Гнафевс въвежда отслужването на два водосвета един ден преди празника, т. е. на пети януари, и един на самия празник. С осветената вода били благославяни не само новопокръстените, но и всички християни, които участвали в светата литургия. И макар водосветът да се превърнал в едно от най-популярните църковни богослужения, само водосветът, отслужван на Богоявление, бил удостоен с почетното название “велик". Защото това е единственият водосвет в годината, който възпоменава великото събитие в човешката история явяването на Бога пред света в трите Му ипостаси, станало при потапянето на Иисус Христос в река Йордан. Затова и водата, осветена на този празник се нарича “велика светиня". Вероятно с утвърждаването на християнството в Източната римска империя, по-сетнешната Византия, Великият богоявленски водосвет придобива познатото ни и днес значение на държавен ритуал, който събира на едно място държавната власт, църквата и войската. Образно казано, Богоявленският водосвет е един от ритуалните образи на прокламираната във Византия доктрина на “симфонията" съзвучието между държавната власт и църковната власт. Особено интересен момент в историческото развитие на празника е благославянето на бойните знамена с богоявленската вода. Превръщането на водосвета във войнски ритуал се свързва с вярването, че осветената от Божията благодат вода очиства човека от греховете и може да прогонва всякакви зли сили, включително и физическите неприятели. Св. ап. Матей пише: “Водата се освещава, за да подкрепя със силата си здравето на човека, да изцелява болестите, демоните да прогонва и всички неприятности да отблъсква." Затова преди сражения православните армии са благославяни със светена вода с пречистени души воините влизали в боя и вярвали, че имат Божията закрила. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Годеж 17 години след първата им среща, когато са били деца
15:49 / 29.11.2024
Синоптик: От 6 декември започва продължителен период на снеговалежи
14:11 / 28.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:42 / 29.11.2024
От утре проблеми за шофьорите в Пловдивско
20:41 / 29.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета