Регионален синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", като анализира организацията, провеждането и резултатите от държавното външно оценяване в VІІ клас, предлага на МОМН промени в организацията и формата на изпита, научи
Plovdiv24.bg.
След анализа от експерти по български език на този формат на изпита се установи, че има: невероятни трудности на всички училища по завършването на учебната година, при паралелното провеждане и на модулът за кандидатстване след седми клас, поради изтеглянето на целия наличен капацитет на училището за провеждането на изпита; огромна разлика на постигнатите резултати в отделните училища, с демонстрирани отлични умения от учениците за преписване и подсказване; близо три пъти е нараснал броя на отличните оценки по български език и другите предмети, което демонстрира безпрецедентно обезценяване на шестиците /Български език: 2009г. - 1792, 2010 г. - 4118/; неравни условия на кандидатстващите ученици и липса на равен шанс за тези, които са подготвени.
Като взе предвид направения анализ от експерти, които са вътре в системата, РСО "Подкрепа" предлага:
1. Външното оценяване да се проведе в рамките на учебното време по графика с тест от 20-25 въпроса и съставяне на теза по проблем от литературна творба, изучена в 7. клас, а конкурсният изпит e целесъобразно да се състои след завършването на учебните занятия и форматът му да е от 50 или 60 въпроса + текст. Обективна оценка се прави с приблизително толкова въпроса.
2. Изпитването не трябва да е в училищата, в които учат седмокласниците.
3. Да не се опростява теста, за да се избегне демотивирането на учениците.
По предложение на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" отпада държавното външно оценяване в пети и шести клас.