"Проблемът с чистотата на въздуха е комплексен. Няма как той да бъде вменен на орган, който не притежава всички компетенции, но да му се търси отговорност за това. Сама по себе си тази логика е алогична." Това заяви кметът
Иван Тотев по повод промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които предстои да бъдат гласувани от НС, предаде репортер на
Plovdiv24.bg. Промените предвиждат глоби в размер до 15 000 лева за кметове на общини, които не са успели да овладеят замърсяването.
"В момента е трудно да коментирам закон, който не е приет. Все още не знаем цялата му логика. Така общо казано "глоби за кметове, които не предприемат мерки" звучи разумно дотолкова, доколкото тези мерки са в компетенцията на кметовете", обясни Тотев.
А по думите му куп са неясните положения. Така например не е ясно как се решава е ли изпълнил кметът мерките, или не. Не е ясно и кои мерки трябва да се изпълнят: "Защото мерките в стратегията, одобрена от Общинския съвет, касаят основно компетенцията на самата общинска администрация, а замърсяването на въздуха е много по-голяма тема от това, което е вменено на общинската администрация", изтъкна градоначалникът. "Когато двата основни фактора на замърсяването - изгарянето на твърдо гориво и движението на автомобили, са извън компетенцията на местните власти, то как е възможно тогава местните власти да бъдат държани отговорни за това?"
Отделно - кметът припомни, че Пловдив е пример за това как броят на мъгливите дни е пряко свързан с броя на превишенията на нормите. Пловдив е пример и за град, търпящ последствия от изгарянето на твърдо гориво в съседни общини - в случая селата от Родопската яка. "Тогава кой точно кмет носи отговорността? Значи ли, че трябва да направим станции по граничната зона и да изчисляваме замърсяването, което влиза в Общината?", контрира Тотев.
"Това показва, че проблемът с чистотата на въздуха е комплексен. Няма как логически той да бъде вменен на един орган, на който не са вменени всички компетенции и да му се търси отговорност. Сама по себе си тази логика е алогична", констатира той и припомни отговорността на регионалните подразделения на Министерството на околната среда, както и отговорността на Министерството на транспорта и дори КАТ, що се касае до транспортните измерения на замърсяването на атмосферния въздух. Затова изходът от ситуацията - по думите му, е един много по-интегриран подход.