Договорът за продажба на 67% от акциите на “Градски транспорт”-Пловдив бе парафиран днес, съобщи изпълнителният директор на Пловдивската общинска агенция за приватизация (ПОАП)
Чавдар Марев на пресконференция. Така приключи 16-месечната сага по раздържавяването на фирмата. Новият собственик ще бъде “Хеброс бус”. Очаква се до една седмица Надзорният съвет на ПОАП да одобри окончателния вариант на договора и той да бъде подписан официално.
48 млн. лв. ще се инвестират в предприятието и в икономиката на Пловдив, заяви
Чавдар Марев. Автопаркът ще бъде обновен с 60 автобуса и 65 тролейбуса. Половината от тях ще бъдат пуснати по линиите в срок от една година, а останалите – в края на втората година след официалното подписване на договора. Всички ще бъдат с двигатели, отговарящи на стандарта ЕВРО2, за да се избегне замърсяването на въздуха. 35% от новите превозни средства ще имат платформи за инвалиди.
GPS-система ще следи за спазването на разписанието. Ще бъдат открити 300 нови работни места и те ще станат общо 600, за да се съкратят интервалите на движение по линиите.
Цялата инвестиция трябва да бъде реализирана в срок от 5 г., през това време акциите ще останат заложени в ПОАП като гаранция за изпълнение на ангажимента, каза
Чавдар Марев. Така се обезпечават бъдещи неустойки, предвиждат новите промени в Закона за приватизация и следприватизационен контрол. В договора за “Градски транспорт” е предвидена неустойка в размер 35% от обещаната, но ненаправена инвестиция, и ипотека върху имоти.
700 000 лв. от цената на акциите, която е общо 2.8 млн. лв., купувачът трябва да внесе при подписването на договора, а останалата част – на равни вноски в продължение на 3 години. За това е предоставена банкова гаранция. Купувачът поема ангажимент да погаси и дълговете на предприятието – около 4 млн. лв., от които повечето са неплатени заплати на персонала.
Финалните преговори по сделката продължиха повече от 2 месеца, за да се прецизират всички клаузи и да се избегне възможността от субективно тълкуване на договора, обясни директорът на ПОАП. Така се гарантират интересите на общината, а и на всички 200 000 пловдивчани, които ползват услугите на “Градски транспорт”, добави той. Не са били дискутирани основните параметри – цена, инвестиции, работни места, предмет на дейност, и те остават такива, каквито са записани в решението на Общинския съвет от 23.03.2006 г. Освен вложенията и цената на акциите, то фиксира запазване на 600 работни места за срок от 4 г. и на предмета на дейност за 10 години.
С тази успешна сделка “Градски транспорт” бе спасен от фалит, а Пловдив – от разпадане на транспортната схема поради пълно амортизиране на автобусите и тролейбусите. Избраният купувач “Хеброс бус” е с доказан опит, тъй като обслужва линията до София, няколко маршрута в Пловдив и построи новата автогара “Родопи” в града.
Екипът на ПОАП, който подготви продажбата на “Градски транспорт”, показа, че общественият интерес може да бъде максимално защитен при приватизацията, ако се търси висока цена, добър инвеститор и стабилни гаранции за изпълнение на неговите ангажименти, коментира директорът на агенцията
Чавдар Марев.