© | | Пазарът на автомобили втора употреба в Пловдив замря. Спадът в продажбите отпреди кризата е над 80 процента, а за последната година - около 50 на сто. През последните два месеца обаче автокъщите под тепетата успяват да продадат едва по 1-2 коли. При това клиентите масово са склонни да платят до 1500-2000 лева. За тази сума може да се намери 15-20-годишен автомобил, обясниха търговци."В момента всичко е в застой. От края на февруари е така. Цените са същите, но каквато и табела да сложа, просто няма кой да я види", коментира Петър Петров, управител на автосалон. Той обясни, че до голяма степен това се дължи на увеличението на екотаксата, която за 10-годишно возило е скочила от 70 на 240 лева.
"За хората, които си купуват кола за 2500 лева, тези 240 лв. са от значение. За други, които могат да си позволят да платят 15-20 хил. лв., едва ли ще е проблем, но такива клиенти вече няма", каза Петър.
Според Димитър Трайков, собственик на друг пловдивски автосалон, откакто падна правителството, в хората се е появила някаква несигурност и са спрели да купуват.
"Относно увеличението на екотаксата - това се отрази на крайния потребител. А ниският стандарт в момента води до търсене на по-стари и по-евтини автомобили. Преди за 240 лева се извършваше първоначалната регистрация на колата - първа вноска за "Гражданска отговорност", 75 лв. за регистрация в КАТ и 70 лв. екотакса. Сега регистрацията излиза минимум 400 лева, а това в много случаи е една трета от цената на един употребяван автомобил", обясни Димитър.
Той изрази съжалението си, че много от клиентите търсят евтини возила, тъй като те са големи замърсители на въздуха и околната среда.
"Постоянно влизат клиенти и питат за кола до 1500-2000 лв. Идеята им е само да се предвижват", уточни бизнесменът.
Допреди десетина години колите у нас се внасяха предимно от Германия, но вече търговците масово са се насочили към Италия. Защото там има голямо предлагане и по-добри цени, а поради топлия климат по автомобилите няма никаква корозия.
"Влизат все по-малко хора, които търсят по-нова и скъпа кола. Стандартът е основният критерии", каза Трайков.
Източник: в. "Марица" |