ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Пейков за електромобила си: Стигам със зор от Пловдив до София, но пък съм спестил от гориво немалко пари
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:28 / 19.05.2024Коментари (25)78699
©
Общественикът от Пловдив разказа в пространна публикация в страницата си във фейсбук относно предимствата и недостатъците от управлението на електрически автомобил.

"Купих електрическото си "Пежо 2008е" преди две години и половина. По-точно – 31 месеца.

Беше на малко над 7,000 км (тестова кола, за което ми дадоха отстъпка от около 13,000 лв), а сега е на 58,294 км.

С други думи – изминал съм около 51,000 км, което прави около 1,650 км/месец, или около 20,000 км на година (обичайният ми стандарт през годините е около 2000 км/месец или 25,000 годишно).

Основният недостатък на колата е, че не е мислена за електрическа – това на практика е един ДВГ-автомобил, на който е махнат двигателя и е сложен електромотор.

Липсва му термопомпа, а 50-киловатовата батерия (за разлика от тези на корейските автомобили, например, които са много напред с материала в тази област) не е оптимизирана за това купе – което прави средният разход по-висок от този на VW ID3, например (кола, чиято цялостна платформа е електрическа, а не само двигателят); да не говорим за (иначе грозноватия) Hyundai Kona или за Kia Niro.

В резултат на всичко това, пежото се стига със зор дори от Пловдив до София (е, вярно е, че не го жаля – карам го с максимално допустимите 140 км/ч, вместо с оптималните за електрически автомобил 100-110 км/ч).

Това ме научи да планувам по-добре: просто си зная, че вместо обичайния час и половина, трябва да предвидя поне два часа, за да стигна навреме. (По правило спирам на "Петрол" на 69-ия километър и зареждам 15-20 минути на мощната станция на Fines; това ми осигурява достатъчно резерв не само да стигна до София, но и да се повъртя из града, а ако се връщам същия ден – да стигна до 42-рия километър по обратния път, където има друга чудна и бърза зарядна станция, пак на Fines.)

Сега за преимуществата.

Първо – удоволствието.

Безшумно, почти вълшебно ускорение, сравнимо единствено с движението на яхта при спокойно море и силен вятър. 8.5 сек от 0 до 100 км е абсолютно достатъчно, за да си най-пъргавата кола на светофара, като изключим поршетата и мазератитата – особено предвид факта, че електрическият двигател, за разлика от бензиновия или дизеловия, постига максимален въртящ момент в мига на натискането на педала. (Disclaimer: докато свикнете с колата трябва да сте особено предпазливи в тесните улички, защото много лесно може да изненадате в гръб някой пешеходец; по тази причина някои марки автомобили започнаха да добавят мелодия или симулиран шум на двигател, който се чува отвън при движението на колата.)

Второ: онова, което ми спестява.

Зареждам най-вече във фабриката си, където съм поставил фотоволтаици на покрива – пък и промишлената цена на тока в часовете между 12:00 и 15:00 напоследък се приближава до нула.

Ако допуснем, че около 1/4 от зарежданията ми все пак са на платени зарядни станции (80-90 ст/kWh), средната цена, на която зареждам, е около 20-25 ст/kWh.

При разход от около 20 kWh/100 км (според брошурата е 16, но това може да бъде постигнато само в топло време и при умерена скорост); като умножим двете числа, стигаме до цена на горивото около 5 лв/100 км.

Ако допуснем, че разходът на аналогичен дизелов автомобил (какъвто карах преди това) е между 7 и 8 л/100 км, при цена около 3 лв/литър плащам между 21 и 24 лв/100 км.

Това означава, че (в сравнение с кола с ДВГ от същия клас) спестявам около 17 лв/100 км. Значи при минати 51,000 км съм спестил от гориво приблизително 8,670 лв (около 280 лв/месец от деня на придобиване до днес).

NB: Важно е все пак да се отбележи, че електрическият модел е с около 30,000 лева по-скъп от дизеловия/бензиновия си аналог – тоест колата трябва да мине поне 200,000 км, за да се изравнят спестяванията от г о р и в о с разликите в цените на автомобилите. И това – без да броим износването на самата батерия, чиято гаранция в повечето случаи е 8 години (макар хората с достатъчно опит да твърдят, че животът й е доста по-дълъг).

Това, обаче, лично за мен не е най-важното спестяване.

Дори и да се абстрахираме от отпадането на нуждата от обслужване (смяна на масло, филтри, ремъци и т.н. на всеки 20-25,000 км), специално за мен възможността да спирам с електромобила си в платени градски зони в София и Пловдив без да се притеснявам, че ще ми изтече талончето/есемеса и ще ме глобят или вдигнат е направо безценна – защото не се изразява в пари, а в спокойствие.

Трето – грижата за природата.

Тук говорим по-малко за бизнес и повече за верую – макар че в дългосрочен план глобалното затопляне със сигурност ще удари всички ни не само по джоба, ами и по качеството на живот.

И преди да почнете да ми обяснявате как производството на електрически автомобили е "също толкова мръсно и увреждащо атмосферата" (заради кадмия, който се копае от деца в Конго и който за жалост е съществена част от литиево-йонните батерии, или пък заради проблемът с рециклирането), бързам да ви контрирам със следното: смисълът от възприемането на новите технологии не е в това да решиш проблемите си начаса, а в това да дадеш ша с за цивилизационен поврат, които в дългосрочен план ще да подобри живота на всички ни.

Новите технологии винаги предизвикат съпротива и недоверие у мнозина – защото когато се появят те все още са сурови и недоразвити, докато онези, на чието място идват, са достигнали апогея си.

Моят преподавател по археология обичаше да разказва, че при разкопки на много места се наблюдава един и същ феномен: две съседни селища, в едното от които металът се е обработвал десетилетия наред, докато другото упорито е отказвало да го приеме – просто защото металните оръдия на труда все още са били в процес на усъвършенстване (меки или пък чупливи, ръбати, грозни и прочее), докато каменните отдавна са били доведени до съвършенство.

На подобен процес сме свидетели и сега – само дето нещата се случват много по-бързо.

Предвид огромните инвестиции в сектора (не само в железа, но и в умове), прогнозата ми е, че до петнайсетина години ще разполагаме с ново поколение батерии (по-чисти, по-безопасни, с далеч по-голям капацитет), които при това ще бъдат рециклируеми не само на теория (защото и в настоящия момент 96% от всяка батерия подлежат на рециклиране), но и ще се рециклират на практика.

Така че:

1) Искате или не, електрическият автомобил ви учи да бъдете по-дисциплинирани като водачи и да планирате всяко пътуване;

2) Лично за мен удоволствието от управлението на електрическия ми автомобил из цяло компенсира всички неудобства, свързани с по-честото спиране и по-дългото зареждане;

3) Ако имате нужда от кола за града и кратки извънградски разстояния (и особено ако имате място за зареждане), електрическата кола е непобедима. Що се отнася до по-дългите преходи – нещата са по-нюансирани (поне засега), но все пак се получават – с малко търпение и добро планиране;

4) Автономията и ефективността на батериите на електрическите автомобили се увеличава/подобрява буквално с месеци – както и броя и мощността на зарядните станции и скоростта на зареждането", пише в своята публикация издателята.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Никой не иска да ми каже откъде идва и ще идва електричеството за тези т.нар. автомобили. От Белене? Или от затворените реактори на Козлодуй? От ВЕИ-тата, може би. А колко земеделска земя утрепаха с тях? Земя, която хранеше България и руснаците. Яжте сега буболечки на прах да ви дойде акъла.
+3
 
 
Според мен електричките в момента са предимно за градско придвижване. Няма смисъл от скъпи електрически коли за по 5-6 човека, или джипове. Замърсяването на въздуха е предимно в градовете, и повечето хора ги използват за ходене на работа. Пробег от 100 км. е предостатъчен за ежедневни нужди. Използването на кола с ДВГ в града е най-замърсяващо и в най-труден режим за автомобила-тръгни, спри. В този смисъл малките електрички с пробег до 100 км. и компактни размери са решение на проблема. Ако човек пътува на по-големи разстояния, решението е плъг-ин хибрида.
+1
 
 
Хайде да смятаме сега. Колата харчи 20 на 100. Финес на киловат час в момента е 0,69 (13,80). Един средно икономичен автомобил на бензин харчи 5 на 100, средната цена на бензин е 2,69 (13,45...На колегата ще му трябват малко повече от 200к километра да си избие цената на колата с оглед, че в момента е на -0,35 стотинки сравнен с моя бензинов VW. Това е без да смятаме по-скъпи ремонти и вдигащите се цени на застраховки за електричките. Както и да го погледнем, това не е смислено финансово решение. Виж ако караш от вкъщи до вкъщи и зареждаш само там... Да, тогава ще си на оферта.
+7
 
 
Това не беше ли умника който от много изчисления спря на 10км преди ихтиман защото му свърши заряда.Ама нормално от ПП са само капацитети.Зареждал във фабриката си.Аха тия дето гласуват за тия прошляци са все с фабрики.Бухаха
+5
 
 
Аз като нямам фабрика, къде да си зареждам електричката? И с кабел от прозореца на блока не става, защото ако няма място паркирам далече...
+3
 
 
Ще си на 0 след 200000 км. Ми това са години бе, Маноле :) Тоя кошник до тогава няма да изкара. Капиталистите са го измислили, винаги ще си на загуба.
+2
 
 
абе не му се отдава мисленето на тоя хрантутник ама айде.... Ко вика 8.5 секунди съм първи на светофара с изключение на поршета и мазератите-тоя сигурно само неговия електрически кош,порше и мазерати знае като марки...Манолчо всяка 20-30 годишна кола със 150 коня под капака ще те прави смешен на светофара. Да нарича Кона грозна-Моляяяя? Абе предвид че е в една опреледена партия на лъжци не се учудвам че толкова може да мисли г-н Пейков... Толкова си му е капацитета -колкото батерията на колата му
+8
 
 
тоя малоумник пак се опитва да мисли за пари,но не ги разбира тези неща-ще му кажа само едно-опитай се да си продадеш тролейчето и ще разбереш че си на 90% загуба
+1
 
 
5 лв на 100 км за тая пластмасова некомфортна въшка. Ти като дадеш една чанта пари за нея и 5 лв на 100км къде ти е икономията и къде ти е удоволствието.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2020 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Локо в Първа лига, сезон 2024/2025
БК Академик Пловдив
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Димо Алексиев хванат пиян зад волана
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: