Във връзка с изявленията на водача на листата на ГЕРБ в Пловдив
Иван Тотев и внесените от него жалби до инстанциите, главният секретар на община Пловдив
Петя Дойчинова заяви следното:
"Гафът на
Иван Тотев е първи и единствен по рода си в България. Той показа грубо непознаване или пренебрегване на основните административни закони. Страхувам се, че двете години като кмет на района не са били достатъчни да натрупа нужния за тази длъжност опит. Очевидният младежки ентусиазъм да води партийна листа не може да бъде оправдание за поведението му и най-вече за отношението, което той показва към хората, които са го избрали. Твърдението на
Иван Тотев, че може да го замества секретарят на района е неиздържано юридически и на практика е невъзможно. Не прави чест на г-н Тотев и фактът, че на практика използва територията на районната администрация за своята предизборна агитация. В същото време превръща административните си задължения в политически въпрос, което също е крайно некоректно. С чл.52 ал.1 от Закона за избиране на народни представители Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението й след регистрацията си и получават по избор неплатен служебен или платен годишен отпуск за периода от регистрацията до обявяване на резултатите от изборите включително.
Поначало понятието "държавна служба" се използва в административното право, където то се свързва с държавното управление и държавната администрация, т.е. с функциите на изпълнителната власт. Освен в тесен смисъл като изпълнение на административни, управленски функции в държавните учреждения (учреждения на бюджетна издръжка), то се схваща и по-широко - с него се обхващат и структурите на държавната администрация, чрез която изпълнителната власт осъществява функциите си по отношение на публичната собственост. Тъй като с решение № 9 от 12.06.2009 г. на РИК 16 - Пловдив град,
Иван Тотев и заместник-кмета на район „Източен" Петър Петров са регистрирани официално като кандидати за народни представители, те са прекъснали изпълнението на службата си. По този начин район „Източен", считано от 15.06.2009 г. (понеделник) на практика е блокиран. Кметът на района или упълномощено от него лице са оторизирани да подписват индивидуалните административни актове по заявления и жалби на гражданите. Кметът на район „Източен" не е предприел действия преди регистрацията си като кандидат за народен представител, за да обезпечи нормалното административно обслужване на гражданите на района. Също така, той не е уведомил кмета на Община Пловдив и Общинския съвет на град Пловдив, че временно не може да изпълнява функциите си на кмет на района. Изказванията на г-н Тотев, че секретаря на района може да го замества, показва непознаването на основен закон в администрацията - Закона за местното самоуправление и местната администрация, където в чл.39 ал.2 е посочено, че Кметът на общината, съответно кметът на района, определя със заповед заместник-кмет, който го замества при отсъствието му от общината, съответно от района.
Тъй като на практика няма управляващ район „Източен" в момента, Кметът на Община Пловдив като ръководещ цялата изпълнителна дейност на общината, предприе необходимите действия по обезпечаване на изискванията на Закона за избиране на народни представители и Закона за местното самоуправление и местната администрация. При настоящата предизборна кампания, в района се намират избирателните списъци и там се вземат решения, свързани с организацията и подготовката на изборите, като Кметът на района осъществява контрол върху тази дейност. По наши данни, въпреки, че г-н Тотев по закон е престанал да изпълнява функциите си на Кмет на района, същият е бил в кабинета си, което може да предизвика достатъчно основание за съмнение за конфликт на интереси.
Ето защо, за да се избегнат оспорвания от политическите сили и съмнения за конфликт на интереси, както и с оглед административната сигурност до избора на временно изпълняващ длъжността „кмет на район „Източен", предприехме действия по запечатване на кабинета на кмета на района. Г-н Тотев беше известен за тези действия, като в комисията бяха включени представители освен на централната община, и на района. Подчертавам, че заповедта е вътрешноорганизационен акт, с който се назначава комисия за запечатване на кабинета на Кмета на район „Източен". С това запечатване не се нарушават негови права или законни интереси, тъй като по силата на самия закон, той не може да изпълнява функциите си за времето на предизборната кампания. Това затваряне на кабинета е в интерес и на самия г-н Тотев, тъй като при встъпване в длъжност на избрания временно управляващ района, кабинетът ще бъде в същото състояние, в което е оставен от г-н Тотев. Заповедта не е индивидуален административен акт и същата не подлежи на съдебен контрол.
Прави впечатление нежеланието на г-н Тотев да бъде избран временно изпълняващ длъжността кмет на района извън посочените от него кандидати. Би следвало самият той като администратор да е наясно, че не може да бъде прекратено административното обслужване на гражданите в района поради факта, че и той, и заместник-кмета, са решили да се кандидатират за народни представители, още повече, че г-н Тотев не е създал предпоставки като администратор да предприеме необходимите действия по обезпечаване на функциите на района. Той коментира пред медиите факта на запечатване на кабинета му, но не се споменава, че същият не е изпълнил задължението си да уведоми за регистрацията си в листата на ПП ГЕРБ и спиране на изпълнението на функциите му като кмет."
Кметът на Пловдив Славчо Атанасов коментира ситуацията съвсем лаконично:
"Да оставиш район със 70 хиляди души без административни услуги е безотговорност и липса на морален дълг към избирателите."