Плащаме с банкова карта в градските автобуси в Пловдив
Николай Недялков – основател и изпълнителен директор на фирма "Тикси“ участва в БНТ Подкаст "Къде живеем?“. Ето и акцентите:
Градски транспорт
От фирмата, която ще извърши модернизацията на системата за градски транспорт и синя зона в Пловдив, са категорични, че не очакват съпротива от страна на частните превозвачи. Изпълнителният директор Николай Недялков заяви, че на база опита, който имат до момента, при въвеждането на системата приходите на превозвачите ще бъдат увеличени.
В Пловдив ще има 10 бюра за продажба карти, смарт карти и други превозни документи. Билети ще могат да бъдат купувани в автобусите от специални устройства, а с банкова карта пътуването може да се плати и на валидаторите. Превозни документи ще се купуват от специален сайт, както и от мобилно приложение.
Google maps
По повод информацията, че хората, които на доброволен принцип посредничат между Общината и Google за обновяване на данните в Google maps, изпитват трудност при получаване на информация от общината и често приложението показва неточни разписания и маршрути на автобусите от градския транспорт, Недялков заяви:
"В момента, в който се вдигне системата, ще го има. Сега не мога да кажа със сигурност предвиден ли е ресурс, който да управлява свободен достъп на разработчици на данни, но тези данни ще бъдат видими – няма да бъдат скрити данни, това са на града данните“. Недялков бе категоричен, че би си сътрудничил с доброволците за доброто на града.
Сесията
"Оказа се, че е трябвало да се притесняваме, но ние след като имахме договор, започнахме веднага да работим. Даже след като ни поканиха да подпишем договор стартирахме работа – вътрешно с нашия екип, проведохме срещи с представители на общината, защото работата е много, а времето е малко.“ – това заяви основателят и изпълнителен директор на фирма "Тикси“ Николай Недялков по повод подписания на 12 юни договор с общината – дни преди общинският съвет да гласува отпускането на първата част от сумата за дейностите по проекта за модернизиране на градския транспорт и синята зона в Пловдив.
Недялков бе категоричен, че въпреки всичко вече работят по проекта и ще спазят сроковете на договора, като се надява някои от идеите - като мобилното приложение за купуване на превозни документи, да се реализират преди сроковете в договора.
"Надявам се някое от тези решения да види бял свят по-бързичко, отколкото е предвидено по договора, както надявам да намерят средства да си изпълняват договора общината, както ние ще инвестираме в момента“ – заяви Недялков.
Плащанията приходите от смс-и
По повод разпределянето на плащанията в договора и конкретно ежемесечните 20 процента от приходите от плащане към мобилните оператори Николай Недялков обясни, че условията са еквивалентни да тези, при които от 16 години работи фирмата, която в момента осигурява краткия номер за изпращане на смс-и в синята зона. Той обясни, че в тези 20 процента са комисионните за мобилните оператори, за фирмата, която реално извършва дейността и 1-2 процента за фирма, която ще бъде задължена да покрива рисковете, когато плащанията на потребителя няма как да бъда събрани например ако не си плати сметката за телефон.
Ето как Недялков обясни разпределението на 20-те процента, предвидени в договора с общината:
"По принцип повечето общини ги разделят нещата. Посредническата дейност – т.е. фирмата, която обслужва трафика си е една платформа, отделно има процедура, която се възлага за разработка, поддръжка, опериране на самата система за контрол.
В случая, в община Пловдив е 20 процента това, което ни сме предложили, където как се ценообразува: всеки оператор има стандартни условия – независимо коя е фирмата те дават едни и същи условия, които са на лимити. Давам ви пример с А1 като един от най-големите телекоми. Те казват така – ние искаме 12 процента от комисионната, когато са над 500 хиляди смс-а на месец, 14 процента искаме, когато са над 300 хиляди, когато са под 150 хиляди – искаме 16 процента. В Пловдив сумарно за трите оператора са 120 хиляди на месец, т.е. това е много под най-долните граници. Т.е. минимумът, който ще вземат е 16 процента, като добавим и един-два процента, които се плащат като нередовни остават 2-3 процента.“
Николай Недялков потвърди, че когато тези плащания достигнат сумата от 2,5 милиона лева без ДДС, общината ще бъде длъжна да обяви нова обществена поръчка за дейността по организиране, администриране и контрол на заплащането в синята зона.
Той бе категоричен, че ако поръчката бъде спечелена от друга фирма, то няма да им проблем с използването на софтуера и оборудването по проекта.
Сумата за първото плащане, гласувана на сесията на общинския съвет
Николай Недялков отрече да познава и да е водил разговори с общински съветници от Пловдив по повод коригиране сумата, която кметът предложи да бъде отпусната като първо плащане на миналата сесия на общинския съвет. Недялков обясни, че гласуваната сума от 3 537 568 лева отговаря на първото плащане от 30 процента от средствата за доставка, адаптация, монтаж, въвеждане в експлоатация и поддръжка на оборудването и системите, както и размера на първата от 59-те ежемесечни вноски.
Синята зона
Възможностите за подобряване, както и използването на съвременни начини за плащане при ползване на зоната.
След въвеждането на системата, от фирмата вече ще разполагат и с аналитична информация, която може да послужи на общината за решаване на проблеми, като този с недостига на места за паркиране на хора, които живеят на улица, която е синя зона, предоставянето на служебни абонаменти, планиране на места за паркиране за инвалиди, за електрически автомобили.
"Ние ще дадем инструментариума това да може да се следи и контролира, а общината трябва да го приложи и ако някъде има пропуски в наредбата - да се подобри наредбата?“, каза Недялков.