ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Пловдив се превърна в столица за производство на велосипеди
Автор: Екип Plovdiv24.bg 08:57 / 04.10.2015Коментари (33)36281
© Капитал
На картата на българската велосипедна индустрия, която годишно произвежда около 1 млн. велосипеда, има столица и тя се нарича Пловдив. Тук с велосипедно производство се занимават над 1500 работници, произвеждайки около 2/3 от всички български колела - общо около 600 хил. Много или малко е това? Страната ни е четвъртата производствена сила в Европа в тази индустрия и мнозина германци, холандци, белгийци и французи въртят педалите на български колелета. Що се отнася до българите - нацията ни е на 28-мо място по покупка на велосипеди в Европа. И всеки трети от четирима български велосипедисти също е седнал удобно върху седалка на колело, произведено в Пловдив и продадено на вътрешния пазар.

От времето, когато двете най-големи производствени предприятия в тази индустрия - "Макском" и "Лидер 96", са отворили врати и са сглобили първия си велосипед до днес не са изминали и 20 години. Започвайки работа през 1996 г. с велосипеди от най-ниския ценови клас, днес двете компании вече са позиционирани в средните ценови европейски измерения. А нищо не може да ги спре да премерят сили и във високия ценови клас на професионалните велосипеди, чиято цена понякога се равнява на цената на малък нов автомобил.

"През последните 2-3 години инвестирахме така, че да достигнем годишно производство от 400 хил. велосипеда", казва Николай Бояджиев, изпълнителен директор на "Макском". Компанията разшири складовата си база до 18 хил. палетоместа и увеличи асортимента на произвежданите велосипеди. Според Николай Бояджиев много важна е и инвестицията в нови бояджийски съоръжения, където се прилагат няколко вида боядисване: прахово, мокро с бои на водна основа и мокро с бои на солвентна основа. "Тази инвестиция представлява изключително ценно конкурентно предимство, оценено от редица партньори на компанията в Европа, за които се произвеждат велосипеди по поръчка", обяснява мениджърът на "Макском".

Другият голям производител на пловдивски велосипеди е фирма "Лидер 96". Тук в момента кипи предстартова инвестиционна треска. "През февруари 2016 г. искаме да пуснем новата си фабрика за 250 хил. велосипеда, за да хванем силния момент за сезонните продажби на продукцията ни в Европа", разказва Димитър Златанов, изпълнителен директор на "Лидер 96", председател на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Общият размер на инвестицията е на стойност 5 млн. евро, средствата са вложени в изграждането 14 хил. кв.м производствени халета и 8 хил. кв.м складова база. За да изгради новата си мощност, компанията използва 3 млн. евро и рефинансира 2 млн. евро от собствената си печалба. "Добихме кураж да инвестираме, след като търсенето на нашата продукция стана толкова голямо, че не можехме да го задоволим със сегашните си производствени мощности", казва Димитър Златанов. С новата си фабрика компанията ще удвои производствения капацитет до общо годишно производство на 500 - 600 хил. велосипеда. Оборудването е от Германия, Холандия, Франция и Китай. Новата фабрика ще произвежда велосипеди само от среден и висок клас. Поръчките за новата фабрика вече са на бюрото на изпълнителния директор. И още с пускането й тя ще заработи на почти пълен капацитет.

За двете пловдивски компании "Макском" и "Лидер 96" "откриването на колелото" е най-сигурният начин да постигнат конкурентно предимство. Подходът и на двете фирми е един - непрекъснати инвестиции в развойна дейност. Екипът от инженери на "Макском" не престава да усъвършенства или създава изцяло нови модели. "Погледнато така, звучи лесно, но в действителност дизайнерите и конструкторите непрекъснато следят последните тенденции и иновации в производството на велосипеди и се стараят да постигнат възможно най-добрата концепция за всеки клас", обяснява Бояджиев. Един от най-интересните и бързо развиващи се сегменти е този на електрическите велосипеди. В портфолиото на Shockblaze и Ferrini (и двете марки са собственост на холдинга - бел. авт.) те не са новост и от няколко години бележат ръст в продажбите в Европа. Велосипедите с марка Sprint също могат да се похвалят с чисто нов e-bike. От следващата година марката ще предложи най-новата електрическа Shimano система, който може да извърви с едно зареждане на батерията над 100 километра. Другата модна тенденция, внесена от САЩ, са велосипедите с широки и дебели гуми - фат байк. "Ние вече ги произвеждаме и очакваме да отчетем първите резултати от продажби през следващата година", обяснява Бояджиев.

За "Лидер 96" електрическият велосипед също е пазарна ниша и компанията вече е много напред с производството му и произвежда най-много такива машини в България. "Ако разчиташ само другите да откриват колелото, значи губиш позиции", казва Димитър Златанов. Компанията започва производството на електрически велосипеди още през 2011 г., като по-голямата част от продукцията е за градско каране. От 2015 г. обаче "Лидер 96" започва да "вкарва електричество" и в планинските велосипеди - доста специален и скъп продукт, позициониран в най-високия ценови клас заради специални изисквания към конструкцията и вложени електрически компоненти на Bosch - двигател и батерия.

В "Макском" 95% от продукцията се изнасят. Същата пропорция е постигнала и фирма "Лидер". Пазарите са в Европа - основно в големите търговски хипермаркети, но също така и в специализирани магазини и най-често под чужда марка. Според Николай Бояджиев европейският велосипедист най-често купува машини от среден ценови клас - от 249 евро до 599 евро. Това прави световната сила в производството на велосипеди - Китай, неефективна на европейските пазари. Българските и европейските производители на велосипеди в последните 4-5 години работят в икономически комфорт и заради квотите, наложени на китайски машини заради тяхното скрито субсидиране и фалшифицирането на европейски марки. Българинът също започва да купува по-скъпи велосипеди. Продажбите от най-ниския ценови сегмент под 200 лева вече са по-скоро изключение. Ценовата сегментация на българския пазар обаче се различава от европейската. Средният ценови клас е до 500 лева и точно тук са масовите продажби. Българинът отделя 500 - 600 лева за велосипед. Увеличават се покупките на машини на цена 1000 и повече лева.

Източник: в.Капитал








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Показва коментари на Teodor Dimov 1
премахни филтъра

-3
 
 
А никой не кара велосипеди в Пловдив.. :D
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
51-ото Народно събрание
Един от най-големите заводи недалеч от Пловдив затваря
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Български национален отбор по футбол
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: