ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Plovdiv24.bg потърси отговори на най-важните въпроси относно градския транспорт в Пловдив | ||||||
| ||||||
- Г-н Чонов, на последната сесия на ОбС – Пловдив беше актуализирана общинската транспортна схема за 19 линии. Защо се наложи тази промяна и как ще се отрази на гражданите? - Целта на актуализирането на общинската транспортна схема е изцяло съобразена с желанията на големи групи граждани, както и на сериозни работодатели в нашия регион. Удовлетворихме желанията на живущите в новите квартали. В "Беломорски“ последната спирка на някои автобуси беше ситуирана почти под прозорците на хората и постоянната работа на тези автобуси водеше до много силен шум, прах, дискомфорт. Взехме под внимание тези фактори и на комисията определихме за последна спирка Овощарския институт. Другата промяна, насочена към удобството на хората от "Прослав“, да тръгват по-рано автобусите, да може хората да не закъсняват за работа. Имахме желания и от работодатели, които бяха удовлетворени. Например, на "Коматевско шосе“ след Околовръстен път ситуираме спирка, за да може множеството работници и служители на тези предприятия да ползват масовия градски транспорт за придвижване. - С това решение на практика бяха премахнати т. нар. нощни автобуси, въпреки че съветникът Йордан Иванов внесе предложение по настояване на граждани за запазване на по-късното изключване на автобусите по линии 1, 6, 12, 21 и 44. - Автобусите от градския транспорт в Пловдив винаги са се движили до 23 ч. Във връзка с Европейската столица на културата, през 2018 г. Общинският съвет решава да ги удължи с един час. Де факто ние връщаме старото положение. Междувременно колегите от предприятието "Организация и контрол на транспорта“ много стриктно следят пътникопотока и в интерес на истината след 23 ч. няма пътници по автобусите от градския транспорт. Правя една уговорка – при необходимост, комисията се събира и променяме това съществуващо положение. Знаете примера и на София, където искаха да функционират денонощни линии, но икономически е абсолютно неоправдано поради липса на пътници и там, доколкото знам, са доста свити тези "нощни“ линии и транспортът в столицата се движи до 23 ч. - Какво показват данните на Центъра за управление на трафика - изпълнява ли се разписанието и колко процента? Каква е събираемостта от глобите на превозвачите? - Контролът по изпълнение и неизпълнение на маршрутните разписания е доста стриктен. В нашия център се проследява движението на всеки един автобус. Доста е висок процентът на изпълнение на курсовете – бих казал, около 90% и повече. Някои от превозвачите по определени линии достигат и 98%. Разбира се, има и такива, които са под 90, но няма фрапиращи нарушения в това отношение. Наложените санкции за неизпълнение на плановия пробег са на стойност 213 600 лв. за шестмесечен период назад. Общо наложените санкции за пропуснати спирки и непълни курсове са 9500 лв. Повечето от глобите са платени, като на някои от превозвачите, по тяхно желание, са разсрочени, но вноските се плащат редовно. - Значи не е фиктивно налагането на тези глоби? - В никакъв случай не бих казал, че е фиктивно. За съжаление, за този 6-месечен период имаме над 60 оплаквания от граждани официално, а колко неофициално... Наясно сме с проблемите, опитваме се и по нашата система да засичаме проблемите, които подават гражданите – автобусът не е пристигнал на време или изобщо не е пристигнал, или климатичната инсталация не работи, грубо отношение на шофьорите и персонала към гражданите и т.н. Стремим се да взимаме необходимите мерки. И друг път съм казвал – транспортът никак не е лош, тъй като надявам се сега с успешното приключване на обществената поръчка за 8-те линии, Пловдив ще е градът с най-добър подвижен състав, с най-висок екологичен клас Евро 6. - Два месеца бяхме в извънредно положение. Превозвачите са споделяли с мен, че търпят големи загуби. Правили ли сте изчисления какви са загубите, включително и за общината, а от друга страна – наложи ли се да се намалят дотациите за транспортните фирми за времето на извънредното положение? - На превозвачите се плаща по утвърден от Общинския съвет механизъм за определяне на субсидии и компенсации. Според отчетите, които те дават, както и от данните от контролния център, плащаме за това, което са изминали. Към момента нямаме предложения, които да се гласуват на Общински съвет по отношение на дотациите и не са правени изчисления за загубите. Големите градове заявиха много високи проценти загуби в техния обществен транспорт, нашият не прави разлика от това. - На какъв етап е конкурсът за обществен превоз за линиите, за които преди малко споменахте? Ще има ли промяна в условията и ще бъде ли намалено с една степен изискването за категория евро? - Няма да бъде намалявана. Стремежът и твърдото ни убеждение е, че Пловдив заслужава много модерен транспорт с висок екологичен клас. В момента, в изпълнение решението на Общински съвет, провеждаме тази процедура по закона за обществените поръчки за тези 8 линии. Както е известно, постъпила е жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Чакаме всеки момент да излезе решението на комисията дали е основателна жалбата или не, т.е. да върне поръчката отначало или да приеме, че нашите доводи и аргументи са правилни и да продължим с отварянето на офертите в края на този месец. - Какъв срок се дава за обслужване на тези 8 линии? Доколкото знам, намерението на общината е да изравни срока за всички маршрути на 2028-а? - Точно така. Много дебати имаше в комисията, когато подготвяхме обществената поръчка, но се обединихме около това тези 10-годишни договори от 2018-а, да ги синхронизираме със сегашната обществена поръчка, която също да бъде до 2028-а, за да може администрацията тогава да вземе стратегическо решение по отношение на транспорта на град Пловдив. Тогава в един голям пакет може да се разпределят по една, по пет ... колкото е необходимо, може да се приобщят линии към евентуално общинско предприятие, така че общината да си отвоюва част от транспорта. От друга страна, не можем да дадем по-малко години, тъй като това е скъп бизнес и никой превозвач няма да инвестира милиони за една поръчка за 2 или 3 години. Опитали сме се да обхванем всички интереси и всички гледни точки. Акцентът в обществената поръчка е високият екологичен клас на автобусите. Колкото са по-нови – толкова по-добре. - Г-н Чонов, а какво се случва с Транспортния проект? Няколко пъти излиза в публичното пространство, че може би общината ще съди фирма "Индра“? - По-точно е, "Индра“ ще ни принуди да предприемем действия по съдебен ред. След разговора ни в средата на януари тази година, когато тук се проведе срещата с техния мениджмънт, те изпратиха свои инженери, които отстраниха редица неизправности по системата. В момента всички наши усилия са насочени към това тя да заработи в пълния си обем, пълната си функционалност. Дали сме много кратки срокове да се отстранят неработещите елементи. В противен случай нас ни притиска времето и няма за кога да отлагаме. - Така или иначе договорът изтича в края на годината и може да се изчака – ей го къде е 31-ви декември... - Датата 1 януари силно ни притеснява, защото от тази дата трябва да има яснота кой ще я поддържа тази система, в какъв вид ще продължи да функционира, защото искаме да я направим по-лека за обслужване, по-модерна. Т.е. да интегрираме нови решения за плащане – тези монетни апарати да ги заменим изцяло с възможности за плащане с мобилен телефон, с дебитна карта и да даваме възможност все повече хора да се снабдяват с магнитни карти за валидиране. - Ако се обърнете към съдебна инстанция – това какъв проблем ще реши с дата визия 1 януари 2021-а? - В тази система има много детайли, които са патентовани от испанската фирма. Не искам да влизам в подробности, тъй като са деликатна информация. Ние се стремим да обхванем в целия му обем проблема. - Споменахте, че искате да надграждате системата, но тя вече е остаряла. Как може да се случи това? - Според нашите консултанти и нашите специалисти, можем да използваме част от тази система като интегрираме нови решения. Те са измислени, сега се внедряват в София и в Стара Загора. Да отворя една скоба. Имаме голямото желание цялото това надграждане да бъде съчетано и с други решения – развитие на велоалеите, евентуално ново общинско предприятие с нов подвижен състав, който да се закупи по европейските програми. - Говорим за ново общинско предприятие за екологичен транспорт? - Да. В началото на февруари направихме работна среща с ръководителите на департамента по транспорт на Световната банка, офисът им в София, на която ги запознахме с идеята за създаване на общинско предприятие "Екологичен транспорт“, което да има за цел постепенно да закупи електрически автобуси – големи, модерни, хубави. Както София закупиха 20 автобуса за две линии – по подобен начин и според нуждите на Пловдив и според мнението на експертите. На тази среща им предоставихме цялата информация за транспортната инфраструктура на града. Миналата седмица имахме още една среща, на която те поеха ангажимент да изготвят доклад за икономическата целесъобразност за създаването на такова предприятие. Очаквам от тях и пълно съдействие пред Оперативните програми. - Очаквате ли обнадеждаващи новини от тях? - Те казват, че Пловдив е голямо предизвикателство за тях. Интересно им е тук, защото говорихме много за тази свързаност между близките общини с Пловдив. Имаме редица писма от кметовете на съседни общини, в които изразяват желанието маршрутите на нашите автобуси от градския транспорт да бъдат удължени или да има повече превозни средства. - Срокове поставили ли сте? - Както е известно, новият програмен период е 2021-2027 г. Т.е. ние приемаме тези месеци до края на настоящата година като подготвителен период. Създаването на самото търговско дружество, а не общинско предприятие, е лесно изпълнимо от юристите. Като видим икономическата логика от този проект, от следващата година ще можем да се насочим в подходящи програми. Ще видим в "Околна среда“ или "Регионално развитие“ транспортът ще бъде подкрепен най-сериозно, за да получим 100-процентов грант. - Говорим за екологичен транспорт и да припомним, че допреди няколко години в Пловдив имаше тролейбусен транспорт. Общината няма ли да направи постъпки да го възстанови и към момента имате ли информация какво се случва с надземната и подземната инфраструктура? - Ако съществуваше общинско предприятие "Градски транспорт“, както е било преди 10-12 години със запазена въздушно-контактна мрежа, сега щяхме да говорим колко тролейбуса ще купим по кои програми. Лесна работа, пускаме ги и точка по въпроса. Моята информация към днешна дата, че синдикът на бившето предприятие "Градски транспорт“ е разпродал имотите на дружеството, както и въздушната и подземната мрежа. Общината е собственик само на стълбовете. На този етап вече не можем да говорим за възстановяване на тролейбусния транспорт. - Г-н Чонов, какво се случва със спирките и договора с фирма "Елиза 1999“? - Концесионерът е заплатил изцяло концесионната си такса за миналата година и е изпратил писмо до общината, с което уведомява, че ще продължи да си изпълнява задълженията и занапред. Оттук нататък кой, как, какво дружество, под какво име ще оперира – не мога да кажа. Проблем е за нас, защото по време на извънредното положение нашето ОП "Чистота“ по няколко пъти на ден дезинфекцира спирките, а и продължава и сега, а това е задължение на концесионера. Този проблем ще го решаваме, когато дойде и се представи някакво дружество. - Много често виждаме счупени елементи по навесите на спирките. Кой ги поддържа – общината или концесионерът? - Те са застраховани. Общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта“ ги поддържа. За съжаление в Пловдив тези вандалски актове са ежедневие както по спирките, така и по устройствата от електронно-билетната система. Това са много скъпи машини, но постоянно ги чупят. - Г-н Чонов, вие сте в основата на актуализацията на Генералния план за организация на движението. Има ли новости там и какви са? - Генералният план за организация на движението, както много пъти е ставало въпрос, е отворен документ, той е основата за нашата дейност. Опитваме се да си изпълняваме всички насоки, които са залегнали в самия план. В началото на годината приключихме голямото каре между булевардите "Христо Ботев“, "Източен“, "Княгиня Мария Луиза“ и "Цар Борис III Обединител“, където въведохме еднопосочност на всички улици. Отзивите от хората са добри. Оттук нататък постепенно, според средствата, с които разполагаме, ще вървим в тази посока, за да вкараме ред в паркирането. В момента ОП "ОКТ“ подготвят обществена поръчка за изграждане на светофарна уредба на улиците "Богомил“ и "Лев Толстой“ - това е кръстовище, което от години създава проблеми особено в пиковите часове. - Ваша е идеята, която споделихте първо с читателите на Plovdiv24.bg, за въвеждане на "зелена зона“ в града. Докъде стигна развитието на тази тема? - Искам да направя едно много важно уточнение. Тази тема предстои да я отворим съвсем скоро. Извънредното положение малко забави процеса. Ще ви дам само един пример за София и Варна колко се разширява платеното паркиране. Тук ще подходим изключително внимателно, постепенно, поетапно, улица по улица. По примера на "синята зона“ ще направим обществено допитване и ще предложим Общинският съвет да гласува няколко улици. Давам пример – карето Военна болница. Това, което вече е подготвено с еднопосочност, след гласуване от Общинския съвет да се определят необходимите такси, да променим наредбите, ще разчертаем паркоместа и ще сложим модерни системи за таксуване. Мисля че това е пътят, по който трябва да върви Пловдив, по подобие на всички големи градове, за да се вкара ред в паркирането, за опазване на въздуха и все пак за приходи за общината, като намерението на моя екип е таксите да бъдат минимални. Искам да благодаря на вашата медия за позицията особено по време на извънредното положение, когато имаше снимки при вас със струпване на хора в автобусите. Искам да ви уверя, че всичко беше взето под сериозно внимание, колегите, както и съвместни екипи с ДАИ, направиха нова организация с превозвачите с повече и с по-дълги автобуси, за да нямаме проблеми. Мисля че по време на тази криза, с общи усилия засега се справяме да не се допуска да се разраства. - По време на извънредното положение движението в града беше спокойно, но от трафикът вече е засилен. Какво ще правим за облекчаването му – зелени вълни, нова организация на работа на светофарите ли? - Първото, което правим, е да спазваме разпоредбите на министъра на здравеопазването и стриктно да следи водачите и кондукторите и гражданите да са с предпазни маски. По отношение на трафика – той се връща в своите нормални граници. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1098 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/183 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Есил Дюран - горд собственик на много специална къща
10:23 / 03.11.2024
Бунт срещу "Биг Брадър"
08:43 / 04.11.2024
Най-малкият областен град у нас се намира в Южна България
20:49 / 04.11.2024
Голяма радост: Участник от "Игри на волята" стана баща за първи път
10:14 / 03.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета