Читател на
Plovdiv24.bg използва медията ни като трибуна, за да се изкаже относно
мерките, взети относно социалното дистанциране в Пловдив. Според него в заповедта на кмета Здравко Димитров за затягане на мерките срещу COVID-19 има голямо противоречие, като то се състои в частта за "велоалеите“. Пловдивчанинът е на мнение, че категорична забрана е юридически неиздържана, защото не се прави разлика между различните типове велоалеи в града. Има велоалеи, които са част от паркове и велоалеи, които са част от транспортната схема на град- тези, които са между платното на булевардите и тротоарите.
Здравейте, уважаема медия! Пиша ви по повод една недобре обмислена и недобре прецизирана заповед на Кмета на Община Пловдив. Тя, разбира се, е във връзка с предприетите мерки за социално дистанциране, с цел да се овладее епидемията от COVID-19, и по същество е с благородни намерения. Заповедта гласи, че "се забраняват разходки в парковете, по тепетата, край Марица и по велоалеите“. Целта е ясна – да се предотврати струпването на много хора на едно място – и тази цел е напълно оправдана. Парадоксът се състои в частта за "велоалеите“. Подобна категорична забрана е юридически неиздържана, непрецизирана, и би могла да доведе до множество заведени жалби срещу Общината. Би трябвало в един такъв официален текст да е залегнало разграничение между това, какво е предназначението и за какво се използват велоалеите.
От една страна, има велоалеи, които са част от паркове, и на които хората карат колело за удоволствие - там по подразбиране се събират доста хора и е логично да бъдат забранени, на едно и също основание с парковете, тепетата и околностите на Марица. От друга страна, има велоалеи, които са част от транспортната схема на града - те са между платното на булеварда и тротоара (или споделени с тротоара за пешеходци). В заповедта на кмета няма разграничение между едните и другите, което е абсурд. Тя дава пълно основание на органите на реда да санкционират всеки, който ползва велоалеята, за да се придвижи – например от дома до местоработата. Всички ни призовават - по възможност - да не ползваме градския транспорт. Ако нямаме личен автомобил, тогава можем да ползваме велосипед. Обаче при тази заповед – категорично не може по велоалеята. Не може и по тротоара (забранено е от ЗДвП). На платното на голяма част от булевардите също не може - има забранителен знак "Забранено за велосипеди" (и тези знаци са поставени, именно с презумпцията, че до булеварда е изградена велоалея!...).. Би могло да се направи разлика между "велоалея – част от парк, която предполага струпване на големи групи хора“ (примерно тази около Гребния канал или пък в парк Лаута) и "велоалея – като част от транспортната система на града“. Липсата на такова разграничение допуска, че всеки, който ползва велосипед за придвижване (а не за разходка и раздумка с приятели) по подразбиране е нарушител. В същото време, "нарушението“ му би отпаднало, ако той слезе от велосипеда и го бута по тротоара, където би влязъл в близък контакт с много по-голям брой хора. Разчитам, че вашата медия би могла да инициира дискусия по този въпрос.