© Plovdiv24.bg | Бивши и настоящи ученици от ОУ "Георги Бенковски": | виж още | |
Бивши и настоящи ученици от ОУ "Душо Хаджидеков": | виж още | |
Бивши и настоящи ученици от ОУ "К.Честеменски": | виж още | |
Анализ за постъпилите сигнали в приемната на Обществения посредник на Община Пловдив през първото шестмесечие на 2016 г.
Устройство на територията; незаконно строителство
В това направление постъпват писмени и устни сигнали с най-различно съдържание и различна степен на сложност. Няма съществено изменение в броя на подадените сигнали за първото полугодие на миналата и тази година, като те за 2015 г. са били 20 бр., а за 2016 - 22 бр. Имайки предвид сложността на материята, за разрешаването на тези проблеми администрацията влага голям професионален, правен и времеви ресурс. Подадените сигнали могат да се групират в няколко групи, като най-характерни от тях са: сигнали за несъгласие със строителство в съсобствен имот (сграда); опасни сгради или отделни елементи от тях; течове от покриви и инсталации и други единични сигнали. Повечето от адресите, визирани в жалбите от това направление, са посетени на място от наш служител.
Трябва да се отбележи, че в това направление постъпват сигнали за факти и обстоятелства, настъпили в други общини. Въпреки, че Общественият посредник на Община Пловдив няма териториално действие извън територията на града, тези граждани са консултирани на място относно това как да защитят гражданските си права, а жалбите им са изпращани до компетентните органи.
Прави впечатление, че постъпват и сигнали, които са насочени срещу районната администрация и те са за забавяне на преписки по строителни въпроси, характеризиращи се с недобро администриране. Най-фрапиращи в тази посока са няколко сигнала в район "Южен".
Етажна собственост
Въпреки, че броят на сигналите през изтеклото шестмесечие (6 бр. сигнали) е намалял повече от два пъти в сравнение със същия период за 2015 г. (17 бр.), анализът показва, че проблемите си остават същите. Тези проблеми са за течове от покривите, за течове, причинени от прави и обратни води, поради дефектирали или не добре направени вертикални и хоризонтални тръбни разводки.
Също така възниква напрежение между гражданите и ръководствата на етажната собственост за събирането и разходването на събраните средства за текущи и основни ремонти, за начина на провеждане на общите събрания и прилагане на взетите решения. Гражданите в етажната собственост не могат да се справят сами в самата си етажна собственост и я извеждат извън нея. За решаването на тези проблеми те търсят съдействие от Обществения посредник и районната администрация.
Въпреки, че духът на Закона за управление на етажната собственост е, че етажните собственици са самоуправляващи се общности, районните администрации биха могли макар и ограничено да се намесват с лостовете на самия закон и с лостовете на Закона за устройство на територията, но те избягват да го правят. Всичко това създава напрежение в самата етажна собственост.
Социална политика
В това направление количественият показател е намален - постъпили 25 сигнала за първото шестмесечие на 2016 г. срещу 46 за същия период на 2015 г., но това едва ли е сигурен признак, че са намалели проблемите на гражданите, свързани със социалната политика.
Продължава търсенето на помощта от Обществения посредник във връзка с различни казуси за настаняване в общински жилища, център за временно настаняване, приюти или в социални домове.
Голям брой са и сигналите, свързани със задължителното пенсионно осигуряване, пенсионни фондове и права и осигурителни стажове.
Отново, както е и в други предходни години, има недоволство по различни въпроси в Дома за стари хора "Св. Василий Велики".
Въпреки действащите през последните години проекти, свързани с дейностите на личните и социалните асистенти и домашен помощник, не винаги рамките на проектите удовлетворяват гражданите и за това показател са два сигнала.
Единичен е сигнала, свързан с отказ за отпускане на целева помощ за отопление. По три от сигналите е търсено и съдействие от националния омбудсман, като два от тях са свързани с кампанията "Великден за всеки" - "Дари празник за баба и дядо".
Здравеопазване
Почти съпоставими са броя на подадените сигнали за първите шестмесечия на 2015 и 2016 година - 8 броя срещу 7 броя.
Очертават се преобладаващи сигнали за нарушени здравноосигурителни права и сигнали към РЗИ - Пловдив. Всяка промяна в тази сфера се приема с особена чувствителност от гражданите, а новото положение за необходимост от платени здравноосигурителни вноски за 5 години назад, както и недостатъчната информираност на гражданите за това, доведе до допълнителни недоразумения.
Образование
Тенденцията за намаление на броя сигнали, свързани с проблеми в образованието е в пъти по-малко - 6 бр. за първото шестмесечие на 2016 г. срещу 34 бр. за миналата година, но някои от тях бяха поставени с голяма острота и получиха не само отзвук на регионално ниво, но бяха отразени и в националните медии.
Несъмнено проблемът с най-голяма тежест беше свързан с решението на Община Пловдив да преобразува ОУ "Душо Хаджидеков" и ОУ "Георги Бенковски" в ОУ "Душо Хаджидеков". Опасенията на родителите главно беше свързан с това, че сградите на двете училища се намират на около 2 километра една от друга и децата им ще се налага да се придвижват до съответната сграда в продължение на повече от час с придружител, нещо, което не е търсено при избора им на учебно заведение. В последващите срещи на родителите с компетентните институции и с кмета на град Пловдив инж. Иван Тотев те получиха нужните гаранции за това, че никое дете, което е започнало да учи в една от двете сгради, до неговото завършване няма да смени сградата си за обучение. Общественият посредник излезе със становище по регионалните медии, в което призова всички родители за спокойствие и конструктивност, както и подкрепи решението на Община Пловдив, което бе насочено към финансовото спасяване и преструктуриране на явно недобре управляваното ОУ "Георги Бенковски". На този етап напрежението е стихнало, но остава въпросът за добрия мениджмънт на учебните заведения.
По подобен начин започна да се развива и друг конфликт - недоволство на родители на деца, които учат в ОУ "Кочо Честеменски", поради намерението на ръководството на училището да въведе двусменен режим на обучение, което не е одобрено от част от родителите. В тази връзка се проведе работна среща в сградата на училището и с посредничеството на Обществения посредник се предложи осъществяване на среща след 15.08.2016 г. между родители и училищно ръководство, за чието потвърждение от страна на родителите към днешна дата няма.
Останалите сигнали са свързани с единични случаи на недоволство на родители, чиито деца посещават ЦДГ "Каменица", Френската езикова гимназия, Английската езикова гимназия. Има и един сигнал, свързан с некоректен според гражданина начин на обявяване на конкурс на РИО на МОН.
Транспорт и безопасност на движението
В този раздел има намаляване на броя на сигналите, постъпили през отчетния период в сравнение със същия период на миналата година. Въпреки това проблемите, които гражданите поставят за разрешаване са важни и значими. Въпросите, които вълнуват гражданите тук са: несъгласие с променени маршрути на линии от градския транспорт; възражения срещу наложени глоби за паркиране, неяснота при ползване на картите за пътуване в градския транспорт от страна на придружителите на хора с увреждания; несъгласие с забранителни знаци за движение на товарни автомобили с тегло над 12 т. по двупосочни булеварди с по три активни ленти за движение в двете посоки.
Анализът на направлението сочи, че понякога отговорите, които дава администрацията по поставените от гражданите и институцията въпроси, не са много ясни.
Екологични проблеми
В този раздел броят на сигналите за първото шестмесечие на тази година са по-малко от броя на сигналите, постъпили за същия период на миналата година.
В това направление сигналите са за отсечени дървета с искане да се знае мотива за тяхното премахване; недоволство от отглеждане на животни; поставяне на контейнери са смет на неподходящо място; наличие на умрели птици в двора на детска градина. Също така бяха получени два сигнала за обособяване на средно-големи ферми в населени места. Тъй като тези сигнали не бяха в обсега на териториалния обхват на Обществения посредник на Община Пловдив, същите бяха изпратени по компетентност до съответните институции.
Обществен ред и сигурност
Сигналите в това направление на практика представляват една постоянна величина и в сравнение с предишни периоди има едно задържане на техния брой като абсолютна стойност и съдържание. Отново основният въпрос, който гражданите поставят, е свързан с шума: шум от околното пространство, изразяващ се във висок шум от индивидуален източник, висок шумов фон и шум предизвикан от етажни собственици.
Топлофикация; Енергоснабдяване
За отчетния период в направлението са постъпили 7 сигнала за Топлофикация, което е почти идентично със сигналите за първото шестмесечие на 2015 г. (5 бр.). В предходната година преобладаваха сигналите, свързани с така наречената сградна инсталация, а през тази година гражданите подаваха сигнали със съмнения за некоректно отчитане на изразходваната топлинна енергия, несъгласие с задължения към Топлофикация, които при един случай възлизат на над 8800 лв., както срещу използваните технологии за събиране на средства чрез съдия изпълнител и налагане на запор върху заплата за принудително събиране на средствата.
В пъти е нараснало недоволството на граждани, които са потърсили съдействие от Обществения посредник във връзка с нарушения на правата им от Електроснабдяване. 18 сигнала за тазгодишното полугодие срещу само 2 от миналата година.
Сигналите са от най-различно естество и характер. В тази връзка бе проведена и среща с изпълнителен член на Съвета на директорите на ЕВН - г-жа Жанет Стойчева. Общественият посредник беше и медиатор в приемната си между жалващ се гражданин и представители на ЕВН, среща, която бе пожелана от самия гражданин, но за съжаление приключила с резултат, неудовлетворяващ последния.
ВиК
С два са повече сигналите (7 бр.) през първото шестмесечие на 2016 г. в сравнение със същия период на 2015 г. (5 бр.). Сигналите трудно могат да се групират в някаква група, по-скоро те са разнообразни по своята същност и са: срещу отчети на консумирана вода, която според гражданите те не са ползвали; чести наводнения при дъжд в избените помещения на жилищна сграда и не на последно място граждани подават сигнали с молба за съдействие за погасяване на дължими суми за консумирана вода по давност.
Телекомуникации; Мобилни оператори
Сигналите са малко по-малко в сравнение с отчетния период от миналата година - 6 бр. срещу 8 бр. Недоволството от потребителите е във връзка със завишени сметки, такси и неустойки; удръжки, стари задължения, смс-и с добавена стойност. Въпреки възможността за избор на мобилен оператор, оплакванията са идентични, независимо от оператора.
Административно-техническо обслужване
В направлението са постъпили общо 9 броя сигнали за първото шестмесечие на 2016 г., което е повече от два пъти по-малко в сравнение с първото шестмесечие на 2015 г. Основното недоволство от страна на гражданите е свързано с ежегодните такси смет и данък сгради в различни казуси, както и един сигнал свързан с данък на МПС. Институцията е съдействала с нужната информация за проблеми при издаване на удостоверение за сключване на брак с чужденец, издаването на адресна регистрация на гражданин без постоянен адрес и др.
Регистрация на търговски обекти; търговска дейност
По правило постъпващите сигнали в този раздел са много малко. Отчетният период не прави изключение от тази тенденция. Постъпилият сигнал в направлението беше с молба за консултация относно това какви документи са необходими на гражданите, за да кандидатстват и да получат разрешително за търговска дейност на терен общинска собственост.
Малкото сигнали в това направление води до извода, че общинската администрация добре се справя с въпросите на регистрацията на търговските обекти и търговската дейност на Община Пловдив.
Сметоизвозване и чистота на улиците
През първото шестмесечие на тази година постъпилите сигнали са по-малко в сравнение със същия период на миналата година.
Сигналите през зимните месеци са обикновено за непочистени и заледени пространства, както и за струпани големи снежни и ледени камари, които пречат на пешеходците, а при тяхното размразяване се получават трудно преодолими водни препятствия и дори наводнени мазета. Има и други сигнали, които са за препълнени казани със смет, около които се въдят гризачи.
В този раздел се откроява сигналът за захабена украса (знаменца) в кв. "Капана". Въпросната украса разгоря гражданска дискусия за бъдещата визия на емблематичния пловдивски квартал.
Достъп до информация
Постъпили са 2 броя сигнали за достъп до информация относно предоставяне на копие на стенограма на заседание на Общински съвет - Пловдив и информация за координати на погребални агенции в гр. Пловдив.
Други
В направлението се отчита спад на сигналите, постъпили през първото шестмесечие на 2016 г. - 12 сигнала, от които единият от тях е с шест различни по естество въпроса, спрямо 28 броя за отчетния период на миналата година.
Правят впечатление няколко преобладаващи случая, свързани с финансови институции - банки и фирми за бързи кредити. Дирекция "Социално подпомагане" - Пловдив също е спомената в три сигнала.
Гражданите търсят съдействие от Обществения посредник и за некоректно отношение от страна на частни фирми - трудово-правен казус, комисионна за посредническа услуга и надвзети пари за хамалска дейност.
Един от сигналите доведе след себе си сериозна проверка в една от големите вериги за търговия с хранителни стоки - от отразяването на съдържанието на етикетите, включително и 12-цифрения баркод, до продажбата на мед без сертификат. Покрай тази проверка, органите направиха и друга проверка, свързана с продажбата на алкохол в PVC-бутилки около същата верига за търговия.
Отново има и сигнал за нарушение на човешките права и личната свобода, но този път в лични отношения между дъщеря в неравностойно положение и нейната майка.
Приключени случаи, поради липса на правомощия (съгласно Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник)
В направлението постъпилите сигнали са общо 8 броя, като преобладават такива, свързани със съдебни процедури, в които Обществения посредник не може да се намесва. Има и сигнал с молба за финансова помощ във връзка с лечение. |