Пловдивското дружество за защита на животните разпрати писмо относно "системни закононарушения, свързани с дейността на Общинско предприятие "ЗВК 4ти километър" Пловдив", до медиите. Сигналът на защитниците е адресиран до Председателя на Министерски съвет.
Plovdiv24.bg Ви предоставя пълния текст на сигнала до държавната институция.
Уважаеми г-н Председател, Дейността на Общинското предприятие "ЗВК 4ти километър" Пловдив, свързана с овладяване популацията на бездомни животни на територията на общината е незаконна, необоснована и опасна за животните. Тя нарушава правния и обществен ред и доверието в държавните институции.
С влизането в сила на Закона за Защита на Животните /ЗЗЖ/ на 31/01/2008 за органите на местната власт станаха императивно задължителни редица конкретни действия във връзка със защита на животните и в частност на бездомните такива, като чл.1. ал.(2) от този закон ясно и точно дефинира понятието защита като "опазване на техния живот, здраве и добро състояние, предпазването им от нехуманно, жестоко и особено жестоко отношение, осигуряване на подходящи грижи и условия за живот, съобразени с техните физиологични и поведенчески особености."
С решение 188, взето с протокол 11 от 12/06/2008 Общински съвет - Пловдив прие Програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на община Пловдив. Освен улов, кастрация и връщане по места на бездомните животни, Програмата регламентира и временното им настаняване в приют, като абсолютна предпоставка и гаранция за осъществяването в пълен обем и по хуманен начин разписаните в нея мерки и процедури.
Така например: Всички заловени кучета се настаняват в предкарантинно помещение, където се безпаразитяват външно. Всички заловени кучета се карантинират в приюта, след което се обезпаразитяват вътрешно.
Всички заловени кучета 1/се настаняват в клетките на приюта за период от седем дни. 2/кастрират се 3/предоставят се за одомашняване както на граждани, желаещи да ги отглеждат като домашни любимци, така и на граждани и организации за защита на животните, желаещи да ги отглеждат извън дома. 4/връщат се по местата от където са заловени.
Кучета на възраст под 6 месеца 1/се настаняват в приют. 2/включват се в одомашнителни кампании. 3/след навършване на 6 месеца се кастрират. 4/връщат се по местата от където са заловени под грижите на общината. Всички болни и наранени животни 1/се настаняват в приют 2/оказва им се адекватна медицинска помощ 3/кастрират се 4/включват се в одомашнителни кампании 5/връщат се по местата от където са заловени под грижите на общината или граждани и организации, подписали декларация за спазване изискванията на чл. 49 и 50 от ЗЗЖ.
Кучета с данни че имат собственик 1/се настаняват в приют 2/до два работни дни от постъпването управителят изпраща писмено уведомление на собственика 3/ако в 7 дневен период от получаване на уведомлението собственикът не се яви да го вземе, кучето се кастрира и предоставя на нов собственик по смисъла на чл. 47 ал.3 от ЗЗЖ.
Кучета с данни за домашни компаньони, но без данни за собственика 1/се настаняват в приют 2/в срок от 7 работни дни от настаняването управителят изпраща до медиите цялата налична информация по отношение на кучето /порода, цвят, отличителни белези, място на залавяне и т.н. 3/от датата на изпращане на тази информация започва да тече 7 дневния срок за уведомяване на собственика. 4/след изтичане на този срок кучето се кастрира и предоставя на нов собственик или се връща на мястото от което е заловено.
Кучетата с данни за проявена агресивност 1/се настаняват в приют 2/в срок от 5 дни случаят се анкетира от представители на организации за защита на животните. 3/кучетата се кастрират, обезпаразитяват и ваксинират срещу бяс. 4/тестват се повторно след седем дни за агресивност по утвърдена методика и с ясни критерии за оценка 5/кучетата, непоказали крайна степен на агресивност, се включват в одомашнителни кампании.
На 10ти Август 2009 със заповед на РВМС Пловдив принудително бе прекратена дейността на приюта за кучета 4ти километър Пловдив, поради масовото негодувание на граждани и европейски институции срещу варварските, садистични практики в него, както и поради груби несъответствия с Наредба 41 на МЗХ от 10/12/2008, касаеща изискванията към приюти за животни, влязла в сила на 01/07/2009.
Противно на очакванията ни, отговорност /административна и наказателна/ на извършителите на деянията така и не бе потърсена, нито бяха извършени кадрови промени, нито бяха предприети каквито и да са мерки за привеждане на обекта към изискванията на горепосочената Наредба 41 на МЗХ. Екипът на вече преименуваното "Общинско предприятие" ЗВК 4ти километър продължи, продължава и до днес необезпокоявано да извършва брутално необосновани, незаконосъобразни, лишени от логика, морал и смисъл "дейности" и "манипулации" върху бездомни животни. Тези дейности са в нарушение не само на общинската Програма за овладяване на кучешката популация /виж по-горе/, но и на почти всички законово регламентирани и безусловно задължителни по силата на Глава пета от ЗЗЖ /чл 40 до 56/ дейности във връзка с хуманното овладяване популацията на бездомни животни /кучета и котки/ на територията на община Пловдив.
Кой и защо толерира това безумие стана ясно в писмо, адресирано до председателя на Пловдивското дружество за защита на животните от 18/01/2010.
В него Генералният директор на НВМС /понастоящем БАБХ/ Йордан Войнов, без всякакво притеснение ни осведомява че "за да бъде изпълнена Oбщинската програма за намаляване популацията на безстопанствени кучета, на територията на община Пловдив е регистрирана ветеринарна амбулатория, в която се изпълняват заложените в програмата мероприятия."???!!!
В последващо писмо от 26/04/2010 същият добавя, че в регистрираната на 13/10/2009 ветеринарна амбулатория втора категория, собственост на ОП Зооветеринарен комплекс "се извършват разрешените по Наредба 42/12.12.2008 (касаеща исискванията към ветеринарните лечрбни заведения) прегледи, маркиране, обезпаразитяване, ваксинация, обработка на рани, кастрация на мъжки и женски безстопанствени кучета с последващо връщане по местата на улов" и че по този начин в съответствие с чл.40 ал.(4) от ЗЗЖ "се изпълнява една от задачите на Програма за овладяване на популацията на безстопанствени животни."???!!!
Подобни волни интерпретации на ЗЗЖ и то от орган, контролиращ изпълнението му, са абсурдно немотивирани, лишени от логика и правно основание. Защото извършването на разрешените по Наредба 42 дейности НЕ Е "изпълнение на програма", както НЕ СА изпълнение на програма и мерките по чл.40 ал.(4) от ЗЗЖ. Всъщност принципно невъзможно е общинската Програма, такава каквато е приета от Oбщински съвет Пловдив, да бъде изпълнена в амбулатория без приют. Също толкова невъзможно е императивните законови разпоредби на ЗЗЖ по отношение безстопанствените животни да бъдат изпълнени в амбулатория без приют. Още по-съществено е че такова "изпълнение" по никакъв начин не защитава и не гарантира живота и здравето на животните, нито ги предпазва от нехуманно и жестоко отношение, нито им осигурява адекватно лечение, нов дом, подходящи грижи и условия за живот по смисъла на Закона за защита на животните, а още по-малко оправдава грандиозното разхищаване на публични средства с незначителен или почти нулев ефект.
Повече от очевидна е несъстоятелността на твърдението че с обезпаразитяването, ваксинирането и кастрирането на бездомни кучета и котки, /които безспорно трябва се извършват във ветеринарна амбулатория по смисъла на чл.40 ал.(4)/, се изчерпват изцяло отговорностите на местната власт. Напротив.
Законът за Защита на животните в своята глава Пета е безкомпромисно ясен по отношение на цялата поредица / чл. 41 до 55/ мероприятия спрямо бездомните животни, във връзка с хуманното ограничаване на тяхната популация. Това е така, именно защото бездомните животни не са домашни любимци, а са бездомни, тоест те нямат стопанин, който да полага грижи за тях. От тази гледна точка грижите, лечението, диагностиката, рехабилитацията, одомашняването, а отскоро и доживотното отглеждане на такива животни, са законно вменено задължение на Кмета на община Пловдив, който организира изпълнението на Програмите по силата на чл.40 ал.(2) от ЗЗЖ и отговаря за дейността на приюта по чл.41 (3).
В същия смисъл Чл. 41. (1) ЗЗЖ императивно задължава органите и организациите по чл. 40, ал. 2 и 4 да настаняват безстопанствените животни в приюти, регистрирани по чл. 137, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Това е лесно обяснимо поради факта, че животните, взети от улицата, са в по-голямата си част болни, недохранени, травматизирани, малтретирани, натровени, нерядко с фрактури, прободни, порезни и огнестрелни рани. Ако такива животни бъдат кастрирани и върнати незабавно на улицата, каквато е настоящата практика, то това граничи с особено жестоко отношение и смъртна присъда за повечето от тях. В тази връзка е и уточняващата норма на Чл.44. (1) според която задължение на управителя на приют за животни е да 1. предприема мерки при получаване на сигнали за изоставени животни; и 2. да ръководи настаняването и грижите за животните в приюта, както и на чл.47.(1) ЗЗЖ според която ''Кучетата, настанени в приют, се кастрират, обезпаразитяват и ваксинират срещу бяс''. Тоест мерките по овладяване на популацията, по смисъла на чл.40 ал.(4) се предхождат от настаняване в приют и полагане на грижи за тях, което е неизменно, законово задължение.
Нещо повече. При настаняване в приюта на регистрирано куче-компаньон управителят на приюта по чл.53.(1) издирва собственика на животното и го уведомява писмено за местонахождението на кучето. Според ЗЗЖ чл.41 (6) ''Всеки приют разработва и прилага система за информиране на гражданите за животните, които се предлагат за отглеждане, в т. ч. в интернет страница и публикации в медиите''.
ЗЗЖ чл. 44. (1) т.3 задължава управителя на приюта за животни да прилага програма за намиране на нови собственици на настанените в приюта животни, а чл. 47. (2) ЗЗЖ разпорежда кучетата, настанени в приют /тоест тези без данни за собственик/, да се предоставят безвъзмездно на лица, които желаят да ги отглеждат като компаньони. Информирането на гражданите, популяризирането и одомашняването на бездомни животни, както и връщането им на собствениците е приоритетна дейност от гледна точка опазване на живота и здравето им, за разлика от кастрацията и захвърлянето на улицата, което не помага с нищо на самите животни, а цели единствено намаляване на тяхната популация. Ето защо тези дейности, извършвани в приют, са законово регламентирани и задължителни за всички, включително и община Пловдив.
Чл. 45. ЗЗЖ задължава ветеринарните лекари по чл. 43, ал. 1, т. 2 /назначени от кметовете, които стопанисват приюти/, да изпълняват програмата на Българската агенция по безопасност на храните за вземане на проби за лабораторно изследване на заразни болести по животните и да ги изпращат в лаборатория. Наредба № 23 от 17.05.2002 г. за профилактика и борба с болестта бяс при животните чл. 4 ал. (1) з) задължава кметовете на общини и кметства и ветеринарномедицинските органи да изолират съмнително болните от болестта бяс животни в затворено помещение и да уведомяват ветеринарномедицинската служба в населеното място, а по отношение на животни, ухапали хора или други животни /чл.10/ да вземат следните профилактични мерки: 1. животното се държи изолирано от хора и други животни по начин, недопускащ възможността да избяга; 2. незабавно се уведомява най-близката ветеринарномедицинска служба; 3. след уведомлението по т. 2 ветеринарномедицинската служба изпраща на място ветеринарен лекар, който извършва клиничен преглед и ваксинация срещу бяс (ако животното не е ваксинирано) и разпорежда наблюдение в продължение на 14 дни. Невъзможно е горепосочените законови изисквания да бъдат осъществени без изолация, вземане на проби и карантиниране за 14 дни. Ако заразно болно животно бъде заловено, кастрирано и пуснато на свобода, то продължава да бъде заразно и представлява опасност за общественото здраве. Още по-опасно е ако агресивно, болно от бяс животно бъде заловено и убито веднага, поради липса на условия за карантиниране и диагностициране на болестта. Това би попречило да се регистрира огнището на зараза, както и да се извършат своевременно и адекватно регламентираните в чл.17 от Наредба 23 ограничителни мерки. За такова виновно поведение не само се носи наказателна отговорност по НК, но то би могло да се интерпретира и като предумишлено саботиране на Националната Програма за контрол и изкореняване на болестта бяс на територията на РБ, за която Европейската Комисия в Брюксел е одобрила съфинансиране с Решение 2010/712/ЕС от 23.11.2010 в размер на 1 800 000 евро само за 2011г.
С оглед на гореизложеното е пределно ясно, че общинското предприятие, такова каквото е в момента НЕ Е в състояние да реагира адекватно по отношение на животни изоставени от собствениците си, за които е сигнализирано в нарушение на чл.44(1) от ЗЗЖ, НЕ Е в състояние да прилага програми за намиране на нови собственици на бездомните животни в нарушение на чл.44(1) и чл.47 (2) от ЗЗЖ, НЕ Е в състояние адекватно да диагностицира, лекува и рехабилитира болни и наранени животни в нарушение на чл.45 т.1 и 5 и чл.46 (3) от ЗЗЖ, НЕ Е в състояние да карантинира и взема проби за лабораторни изследвания на заразно болни и агресивни животни в нарушение на чл.45 т.2 и 3, чл.46(2) от ЗЗЖ и чл.4 и 17 от Наредба 23, както и НЕ Е в състояние да осигури пре и постоперативен престой, адекватно лечение и почивка в нарушение на чл.46 (4) от ЗЗЖ.
Безогледният улов, манипулиране и захвърляне на бездомни животни, без оглед на това кои от тях са загубени домашни, кои са болни и наранени, кои са бременни и кърмещи, кои са заразно болни, както и безконтролното "евтаназиране" на набедените за "агресивни" животни в нарушение на общинската Програма и императивните разпоредби на ЗЗЖ, може да бъде дефинирано единствено като 1/умишлено причиняване на смърт 2/умишлено причиняване на болка и страдание 3/умишлено причиняване на тежко и трайно увреждане 4/нарушаване принципите на добра практика, водещо до вредни последици за здравето на животните, деяния, класифицирани като нехуманно отношение, жестокост и особена жестокост по смисъла на чл.6, чл.7(2) т.1 и 3 и чл.10 (2) 2 от ЗЗЖ.
За да се превърне една правна норма в Закон, нужен е механизъм за нейното инфорсиране. Въпреки че според чл.1(1) от ЗЗЖ "Този закон урежда защитата на животните и механизмите за нейното осъществяване'', такива механизми няма и никога не е имало. От многобройните сигнали, които достигат до нас се вижда, че у гражданите на Пловдив се шири убеждението, че местната власт и контролните органи в лицето на ОДБХ и БАБХ по-скоро действат като организирана престъпна група, вместо като слуги на народа и блюстители на Закона.
Моля да вземете спешни мерки за цялостното разследване дейността на общинско предприятие "ЗВК 4ти километър" през последните десет години, както и дейността на ОДБХ Пловдив и БАБХ, включително и сезиране на прокуратурата относно обосновани съмнения за корупция, стопански, документни и други престъпления от общ характер, както и спешни мерки за възстановяване на държавността и законовия ред в Пловдив.
С почит
Димитър Георгиев /председател на УС/
Инж. Георги Сербезов /упълномощен представител/
Д-р Георги Литов /упълномощен представител/
|