ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Пловдивското дружество за защита на животните със сигнал до МС
Автор: Екип Plovdiv24.bg 12:44 / 04.08.2011Коментари (1)12058
Пловдивското дружество за защита на животните разпрати писмо относно "системни закононарушения, свързани с дейността на Общинско предприятие "ЗВК 4ти километър" Пловдив", до медиите. Сигналът на защитниците е адресиран до Председателя на Министерски съвет. 

Plovdiv24.bg Ви предоставя пълния текст на сигнала до държавната институция.

Уважаеми г-н Председател,

Дейността на Общинското предприятие "ЗВК 4ти километър" Пловдив, свързана с овладяване популацията на бездомни животни на територията на общината е незаконна, необоснована и опасна за животните. Тя нарушава правния и обществен ред и доверието в държавните институции.

С влизането в сила на Закона за Защита на Животните /ЗЗЖ/ на 31/01/2008 за органите на местната власт станаха императивно задължителни редица конкретни действия във връзка със защита на животните и в частност на бездомните такива, като чл.1. ал.(2) от този закон ясно и точно дефинира понятието защита като "опазване на техния живот, здраве и добро състояние, предпазването им от нехуманно, жестоко и особено жестоко отношение, осигуряване на подходящи грижи и условия за живот, съобразени с техните физиологични и поведенчески особености."

С решение 188, взето с протокол 11 от 12/06/2008 Общински съвет - Пловдив прие Програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на община Пловдив. Освен улов, кастрация и връщане по места на бездомните животни, Програмата регламентира и временното им настаняване в приют, като абсолютна предпоставка и гаранция за осъществяването в пълен обем и по хуманен начин разписаните в нея мерки и процедури.

Така например: Всички заловени кучета се настаняват в предкарантинно помещение, където се безпаразитяват външно. Всички заловени кучета се карантинират в приюта, след което се обезпаразитяват вътрешно.

Всички заловени кучета 1/се настаняват в клетките на приюта за период от седем дни. 2/кастрират се 3/предоставят се за одомашняване както на граждани, желаещи да ги отглеждат като домашни любимци, така и на граждани и организации за защита на животните, желаещи да ги отглеждат извън дома. 4/връщат се по местата от където са заловени.

Кучета на възраст под 6 месеца 1/се настаняват в приют. 2/включват се в одомашнителни кампании. 3/след навършване на 6 месеца се кастрират. 4/връщат се по местата от където са заловени под грижите на общината.

Всички болни и наранени животни 1/се настаняват в приют 2/оказва им се адекватна медицинска помощ 3/кастрират се 4/включват се в одомашнителни кампании 5/връщат се по местата от където са заловени под грижите на общината или граждани и организации, подписали декларация за спазване изискванията на чл. 49 и 50 от ЗЗЖ.


Кучета с данни че имат собственик 1/се настаняват в приют 2/до два работни дни от постъпването управителят изпраща писмено уведомление на собственика 3/ако в 7 дневен период от получаване на уведомлението собственикът не се яви да го вземе, кучето се кастрира и предоставя на нов собственик по смисъла на чл. 47 ал.3 от ЗЗЖ.

Кучета с данни за домашни компаньони, но без данни за собственика 1/се настаняват в приют 2/в срок от 7 работни дни от настаняването управителят изпраща до медиите цялата налична информация по отношение на кучето /порода, цвят, отличителни белези, място на залавяне и т.н. 3/от датата на изпращане на тази информация започва да тече 7 дневния срок за уведомяване на собственика. 4/след изтичане на този срок кучето се кастрира и предоставя на нов собственик или се връща на мястото от което е заловено.

Кучетата с данни за проявена агресивност 1/се настаняват в приют 2/в срок от 5 дни случаят се анкетира от представители на организации за защита на животните. 3/кучетата се кастрират, обезпаразитяват и ваксинират срещу бяс. 4/тестват се повторно след седем дни за агресивност по утвърдена методика и с ясни критерии за оценка 5/кучетата, непоказали крайна степен на агресивност, се включват в одомашнителни кампании.


На 10ти Август 2009 със заповед на РВМС Пловдив принудително бе прекратена дейността на приюта за кучета 4ти километър Пловдив, поради масовото негодувание на граждани и европейски институции срещу варварските, садистични практики в него, както и поради груби несъответствия с Наредба 41 на МЗХ от 10/12/2008, касаеща изискванията към приюти за животни, влязла в сила на 01/07/2009.


Противно на очакванията ни, отговорност /административна и наказателна/ на извършителите на деянията така и не бе потърсена, нито бяха извършени кадрови промени, нито бяха предприети каквито и да са мерки за привеждане на обекта към изискванията на горепосочената Наредба 41 на МЗХ. Екипът на вече преименуваното "Общинско предприятие" ЗВК 4ти километър продължи, продължава и до днес необезпокоявано да извършва брутално необосновани, незаконосъобразни, лишени от логика, морал и смисъл "дейности" и "манипулации" върху бездомни животни. Тези дейности са в нарушение не само на общинската Програма за овладяване на кучешката популация /виж по-горе/, но и на почти всички законово регламентирани и безусловно задължителни по силата на Глава пета от ЗЗЖ /чл 40 до 56/ дейности във връзка с хуманното овладяване популацията на бездомни животни /кучета и котки/ на територията на община Пловдив.

Кой и защо толерира това безумие стана ясно в писмо, адресирано до председателя на Пловдивското дружество за защита на животните от 18/01/2010.

В него Генералният директор на НВМС /понастоящем БАБХ/ Йордан Войнов, без всякакво притеснение ни осведомява че "за да бъде изпълнена Oбщинската програма за намаляване популацията на безстопанствени кучета, на територията на община Пловдив е регистрирана ветеринарна амбулатория, в която се изпълняват заложените в програмата мероприятия."???!!!

В последващо писмо от 26/04/2010 същият добавя, че в регистрираната на 13/10/2009 ветеринарна амбулатория втора категория, собственост на ОП Зооветеринарен комплекс "се извършват разрешените по Наредба 42/12.12.2008 (касаеща исискванията към ветеринарните лечрбни заведения) прегледи, маркиране, обезпаразитяване, ваксинация, обработка на рани, кастрация на мъжки и женски безстопанствени кучета с последващо връщане по местата на улов" и че по този начин в съответствие с чл.40 ал.(4) от ЗЗЖ "се изпълнява една от задачите на Програма за овладяване на популацията на безстопанствени животни."???!!!

Подобни волни интерпретации на ЗЗЖ и то от орган, контролиращ изпълнението му, са абсурдно немотивирани, лишени от логика и правно основание. Защото извършването на разрешените по Наредба 42 дейности НЕ Е "изпълнение на програма", както НЕ СА изпълнение на програма и мерките по чл.40 ал.(4) от ЗЗЖ. Всъщност принципно невъзможно е общинската Програма, такава каквато е приета от Oбщински съвет Пловдив, да бъде изпълнена в амбулатория без приют. Също толкова невъзможно е императивните законови разпоредби на ЗЗЖ по отношение безстопанствените животни да бъдат изпълнени в амбулатория без приют.
Още по-съществено е че такова "изпълнение" по никакъв начин не защитава и не гарантира живота и здравето на животните, нито ги предпазва от нехуманно и жестоко отношение, нито им осигурява адекватно лечение, нов дом, подходящи грижи и условия за живот по смисъла на Закона за защита на животните, а още по-малко оправдава грандиозното разхищаване на публични средства с незначителен или почти нулев ефект.


Повече от очевидна е несъстоятелността на твърдението че с обезпаразитяването, ваксинирането и кастрирането на бездомни кучета и котки, /които безспорно трябва се извършват във ветеринарна амбулатория по смисъла на чл.40 ал.(4)/, се изчерпват изцяло отговорностите на местната власт. Напротив.

Законът за Защита на животните в своята глава Пета е безкомпромисно ясен по отношение на цялата поредица / чл. 41 до 55/ мероприятия спрямо бездомните животни, във връзка с хуманното ограничаване на тяхната популация. Това е така, именно защото бездомните животни не са домашни любимци, а са бездомни, тоест те нямат стопанин, който да полага грижи за тях. От тази гледна точка грижите, лечението, диагностиката, рехабилитацията, одомашняването, а отскоро и доживотното отглеждане на такива животни, са законно вменено задължение на Кмета на община Пловдив, който организира изпълнението на Програмите по силата на чл.40 ал.(2) от ЗЗЖ и отговаря за дейността на приюта по чл.41 (3).

В същия смисъл Чл. 41. (1) ЗЗЖ императивно задължава органите и организациите по чл. 40, ал. 2 и 4 да настаняват безстопанствените животни в приюти, регистрирани по чл. 137, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Това е лесно обяснимо поради факта, че животните, взети от улицата, са в по-голямата си част болни, недохранени, травматизирани, малтретирани, натровени, нерядко с фрактури, прободни, порезни и огнестрелни рани. Ако такива животни бъдат кастрирани и върнати незабавно на улицата, каквато е настоящата практика, то това граничи с особено жестоко отношение и смъртна присъда за повечето от тях. В тази връзка е и уточняващата норма на Чл.44. (1) според която задължение на управителя на приют за животни е да 1. предприема мерки при получаване на сигнали за изоставени животни; и 2. да ръководи настаняването и грижите за животните в приюта, както и на чл.47.(1) ЗЗЖ според която ''Кучетата, настанени в приют, се кастрират, обезпаразитяват и ваксинират срещу бяс''. Тоест мерките по овладяване на популацията, по смисъла на чл.40 ал.(4) се предхождат от настаняване в приют и полагане на грижи за тях, което е неизменно, законово задължение.

Нещо повече. При настаняване в приюта на регистрирано куче-компаньон управителят на приюта по чл.53.(1) издирва собственика на животното и го уведомява писмено за местонахождението на кучето. Според ЗЗЖ чл.41 (6) ''Всеки приют разработва и прилага система за информиране на гражданите за животните, които се предлагат за отглеждане, в т. ч. в интернет страница и публикации в медиите''.

ЗЗЖ чл. 44. (1) т.3 задължава управителя на приюта за животни да прилага програма за намиране на нови собственици на настанените в приюта животни, а чл. 47. (2) ЗЗЖ разпорежда кучетата, настанени в приют /тоест тези без данни за собственик/, да се предоставят безвъзмездно на лица, които желаят да ги отглеждат като компаньони. Информирането на гражданите, популяризирането и одомашняването на бездомни животни, както и връщането им на собствениците е приоритетна дейност от гледна точка опазване на живота и здравето им, за разлика от кастрацията и захвърлянето на улицата, което не помага с нищо на самите животни, а цели единствено намаляване на тяхната популация. Ето защо тези дейности, извършвани в приют, са законово регламентирани и задължителни за всички, включително и община Пловдив.

Чл. 45. ЗЗЖ задължава ветеринарните лекари по чл. 43, ал. 1, т. 2 /назначени от кметовете, които стопанисват приюти/, да изпълняват програмата на Българската агенция по безопасност на храните за вземане на проби за лабораторно изследване на заразни болести по животните и да ги изпращат в лаборатория. Наредба № 23 от 17.05.2002 г. за профилактика и борба с болестта бяс при животните чл. 4 ал. (1) з) задължава кметовете на общини и кметства и ветеринарномедицинските органи да изолират съмнително болните от болестта бяс животни в затворено помещение и да уведомяват ветеринарномедицинската служба в населеното място, а по отношение на животни, ухапали хора или други животни /чл.10/ да вземат следните профилактични мерки: 1. животното се държи изолирано от хора и други животни по начин, недопускащ възможността да избяга; 2. незабавно се уведомява най-близката ветеринарномедицинска служба; 3. след уведомлението по т. 2 ветеринарномедицинската служба изпраща на място ветеринарен лекар, който извършва клиничен преглед и ваксинация срещу бяс (ако животното не е ваксинирано) и разпорежда наблюдение в продължение на 14 дни. Невъзможно е горепосочените законови изисквания да бъдат осъществени без изолация, вземане на проби и карантиниране за 14 дни. Ако заразно болно животно бъде заловено, кастрирано и пуснато на свобода, то продължава да бъде заразно и представлява опасност за общественото здраве. Още по-опасно е ако агресивно, болно от бяс животно бъде заловено и убито веднага, поради липса на условия за карантиниране и диагностициране на болестта. Това би попречило да се регистрира огнището на зараза, както и да се извършат своевременно и адекватно регламентираните в чл.17 от Наредба 23 ограничителни мерки. За такова виновно поведение не само се носи наказателна отговорност по НК, но то би могло да се интерпретира и като предумишлено саботиране на Националната Програма за контрол и изкореняване на болестта бяс на територията на РБ, за която Европейската Комисия в Брюксел е одобрила съфинансиране с Решение 2010/712/ЕС от 23.11.2010 в размер на 1 800 000 евро само за 2011г.

С оглед на гореизложеното е пределно ясно, че общинското предприятие, такова каквото е в момента
НЕ Е в състояние да реагира адекватно по отношение на животни изоставени от собствениците си, за които е сигнализирано в нарушение на чл.44(1) от ЗЗЖ,
НЕ Е в състояние да прилага програми за намиране на нови собственици на бездомните животни в нарушение на чл.44(1) и чл.47 (2) от ЗЗЖ,
НЕ Е в състояние адекватно да диагностицира, лекува и рехабилитира болни и наранени животни в нарушение на чл.45 т.1 и 5 и чл.46 (3) от ЗЗЖ,
НЕ Е в състояние да карантинира и взема проби за лабораторни изследвания на заразно болни и агресивни животни в нарушение на чл.45 т.2 и 3, чл.46(2) от ЗЗЖ и чл.4 и 17 от Наредба 23, както и
НЕ Е в състояние да осигури пре и постоперативен престой, адекватно лечение и почивка в нарушение на чл.46 (4) от ЗЗЖ.


Безогледният улов, манипулиране и захвърляне на бездомни животни, без оглед на това кои от тях са загубени домашни, кои са болни и наранени, кои са бременни и кърмещи, кои са заразно болни, както и безконтролното "евтаназиране" на набедените за "агресивни" животни в нарушение на общинската Програма и императивните разпоредби на ЗЗЖ, може да бъде дефинирано единствено като 1/умишлено причиняване на смърт 2/умишлено причиняване на болка и страдание 3/умишлено причиняване на тежко и трайно увреждане 4/нарушаване принципите на добра практика, водещо до вредни последици за здравето на животните, деяния, класифицирани като нехуманно отношение, жестокост и особена жестокост по смисъла на чл.6, чл.7(2) т.1 и 3 и чл.10 (2) 2 от ЗЗЖ.

За да се превърне една правна норма в Закон, нужен е механизъм за нейното инфорсиране. Въпреки че според чл.1(1) от ЗЗЖ "Този закон урежда защитата на животните и механизмите за нейното осъществяване'', такива механизми няма и никога не е имало. От многобройните сигнали, които достигат до нас се вижда, че у гражданите на Пловдив се шири убеждението, че местната власт и контролните органи в лицето на ОДБХ и БАБХ по-скоро действат като организирана престъпна група, вместо като слуги на народа и блюстители на Закона.

Моля да вземете спешни мерки за цялостното разследване дейността на общинско предприятие "ЗВК 4ти километър" през последните десет години, както и дейността на ОДБХ Пловдив и БАБХ, включително и сезиране на прокуратурата относно обосновани съмнения за корупция, стопански, документни и други престъпления от общ характер, както и спешни мерки за възстановяване на държавността и законовия ред в Пловдив.

 

С почит


Димитър Георгиев /председател на УС/


Инж. Георги Сербезов /упълномощен представител/

Д-р Георги Литов /упълномощен представител/

 

 


Още по темата: общо новини по темата: 88
25.12.2023 »
17.10.2022 »
08.10.2022 »
04.10.2017 »
08.10.2014 »
29.07.2013 »
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Е тва вече е прекалено. А как ние да се спасим. Цялата тази ситуация ще доведе до саморазправа на гражданите с бездомните кучета, както наскоро по данни на plovdiv24 на Бунарджика са слагали отрова за такива!
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Февруари 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Природни стихии
Сътресения в БСП и избор на нов председател
Катастрофи в България
Хороскоп за деня
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: