По пътищата в Пловдив и София имало много "Тесли"
Голям германски производител на електробуси има желание да направи завод за асемблиране в България. Това съобщи пред Economy.bg Илия Левков, председател на УС на Национална браншова организация за електрическа мобилност - ИКЕМ и изпълнителен директор на ИКЕМ. На този етап той не пожела да сподели повече, защото още се водят преговори.
- Г-н Левков, имате ли данни колко са регистрираните електромобили у нас в момента?
- Не по-малко от 3000 са според мен.
- Как са разпределени в страната те?
- Естествено, София държи короната, но има и изненадващи места като Добрич. По пътищата там има много "Тесли“. Пример са Варна, Бургас и Пловдив. За Плевен и Русе нямам много данни, но това са като цяло градовете, които привличат сериозно любителите на електромобили.
- Колко са зарядните станции и как са разпределени те?
- Зарядната инфраструктура в момента е достатъчна да покрие вашето пътуване. Ако тръгнете например от София и искате да стигнете до Бургас, можете да заредите в Пловдив и в Стара Загора, и то безплатно. В Бургас също. Отивате във Варна вече заредени, като там можете да дозаредите и да отидете до Плевен. Но трябва да имате и съответния електромобил, който може да направи този пробег.
- Около големите търговски вериги ли са повечето зарядни станции?
- Kaufland и Lidl направиха първия пробив. Сега вече бензиностанциите – “Eко", Shell, също инсталират бързозарядни станции, което е правилното нещо. Разпределението на зарядни станции в България не мога да кажа, че е равномерно, но е достатъчно да обезпечи едно ваше пътуване. Около 550-600 зарядни станции има в България, като те са с различни мощности. Пропорцията е 1:10 – една зарядна станция може да обезпечи работата на 10 електромобила.
Това достатъчно ли е да се покрият нуждите на наличните у нас електромобили?
Кое да е първото – дали да е инфраструктурата, или броят на електромобилите, винаги е стояло като въпрос. Електромобилите оказват натиск върху зарядната инфраструктура и ако е недостатъчна, тя започва да се изгражда.
- Как ще се отрази стартирането на производство на електромобили у нас на сектора?
- Този процес ще се ускорява със сигурност. Такива производства ще има в Ловеч, във Варна и в Русе.
- Но тези компании работят основно за износ. Какъв ще е ефектът за пазара у нас?
- Разбира се, това е един много сериозен показател към всички други производители на електромобили или части за тях, защото те ще си кажат: "Да, това е страхотна среда и ние бихме сме възползвали“.
Ще Ви дам една информация в аванс. Ние като ИКЕМ също водим разговори с един голям производител на електробуси, който има желание да направи подобен завод за асемблиране в България.
- Откъде е той?
- От Германия.
- Кога да очакваме да се случи тази инвестиция?
Нека си изиграем козовете, защото този процес е много чувствителен. Затова само го загатвам.
- А на коя локация у нас са се спрели инвеститорите?
- В Министерство на околната среда и водите е входирано писмо за намерение, това не е тайна. Но кой град ще предложи по-добри условия, не знам. Вероятно ще е на състезателен принцип. Една компания държи при всички случаи да има инфраструктура и човешки капитал.
- Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на индустрията у нас?
- Всички автомобили ще станат електромобили. Публичният транспорт също задължително трябва да бъде електрифициран. Това се отнася и за селскостопанските машини, защото за какво биоземеделие говорим, ако вътре е старият трактор. По същия начин са и строителните машини, които бълват огромни пушеци. Всичко това показва какъв е потенциалът.
- Но ние изоставаме сериозно. Как ще наваксаме?
- Вече и общественото мнение е на наша страна. Ако преди това бяхме някакви мечтатели, сега нещата са доста различни. Хората вече приемат електрическата мобилност като възможност и потенциал, като индустрия, която ще ни изведе от този хаос и ще ни покаже вярната посока. В България имаме толкова много компании, които се занимават с ИТ. Казахме, че 50% от цената на електромобила ще е за софтуер. И тепърва този софтуер агресивно ще измества професията шофьор. Те ще станат излишни с автономните автомобили, дроновете.
- Как държавата може да стимулира повече хора да минат на електромобили?
- Споменахте за финансов стимул от 20 хил. лв. за закупуване на електромобили от държавната администрация. Кой точно може да се възползва от него?
Министерството на околната среда и водите чрез Националния доверителен екофонд съфинансира покупката на електромобили и хибриди за общински и държавни институции. Водили сме разговори с тях, за да опитаме да променим начина, по който съфинансират тази покупка, така че да бъде като първоначална вноска, за да може след това да се намесят лизингодатели и други финансиращи институции. Така този, който ще закупи или наеме дългосрочно електрическото превозно средство, да може да плаща само текущите разходи и месечните вноски. Те се припокриват с разходите, ако сте си взели на лизинг автомобил с двигател на вътрешно горене. Това са разходите ви за бензин и за нафта.
- Какви други стимули за потребителите може да се въведат?
Да се въведе паркиране в централната част в някои градове. Навсякъде, където има платено паркиране, трябва да бъде безплатно. Това не трябва да е вечно, а за 4-5 години или до 2030, защото оттогава нещата ще се преобърнат качествено. Също безплатни винетки, възможност за движение в бус лентата, ДДС-то да може да бъде приспаднато и т.н.