Официален отговор от пловдивската полиция във връзка със запитване на
Plovdiv24.bg. Публикуваме го без редакторска намеса: "Във връзка с постъпилото в ОД МВР Пловдив по електронна поща писмо с приложена статия със заглавие
"Рядък казус! Кой е с предимство според Вас - колата или велосипедът?“, в която читател на медията изразява притесненията си за възникване на конфликтна ситуация на кръстовището, образувано от бул.“Христо Ботев“ и ул. "Авксентий Велешки“ Ви уведомявам следното:
Описаната в статията ситуация /разположение на ППС и извършвани от тях маневри/ се развива ежедневно на всяко кръстовище в град Пловдив, където велосипедното движение не е отделено от автомобилното и няма обособена лента за завиване надясно. За действията на водачите на ППС в подобни ситуации в Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ има строго регламентирани правила.
Съгласно чл.80, т.2 от ЗДвП водачът на велосипед е длъжен да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Съгласно чл.25, ал.1 от ЗДвП водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.
В конкретната описана ситуация водачът на автомобила е длъжен, преди да започне завиване надясно, да изпълни задълженията си, произтичащи от чл.25 и при наличие на велосипед от дясната му страна, съобразявайки се с неговото положение, посока и скорост на движение, да го пропусне.
На участниците в движението припомням, че завиването надясно се извършва от най-дясната пътна лента по посока на движението, а когато лентите са обозначени за движение в съответна посока - от лента, предназначена за завиване надясно.
Когато радиусът на завиване на пътното превозно средство е по-голям от радиуса на завоя, завиването може да започне й от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото превозно средство е длъжен да пропусне тините превозни средства, преминаващи от дясната му страна.
Завой надясно е позволен при червена светлина на светофара само при наличие на съответен пътен знак или светлинен сигнал, като водачът е длъжен да пропусне пешеходците, да не пречи на движението и да завие, когато се е уверил, че пътят е свободен за преминаване.
Водачите на велосипеди са длъжни да ползват светлоотразителна жилетка при управлението им извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост.
За да участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, всеки велосипед трябва да има изправни спирачки, звънец и да няма друг звуков сигнал, устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад. Допуска се поставянето на устройство за излъчване на червена светлина отзад и бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата.
Спазването на задължението участниците в движението да съобразяват поведението си със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали., с пътните знаци и с пътната маркировка гарантира безопасно придвижване и запазване на здравето и живота на всички".