Поставиха кавички на думата "освободителка" в надписа на Альоша
В галерия “Капана" се откри 29-тото издание на Седмица на съвременното изкуство, която всяка година се организира Сдружение “Изкуство днес". Сега темата е “След войната", избрана от куратора Емил Миразчиев, по чиято покана участват изявени визуални артисти от България, Украйна, Русия и Беларус.
Проямата стартира още на 8 септември с акция на художника Димитър Келбечев, който постави в кавички определението "освободителка“ в надписа за съветската армия на паметника "Альоша“. Цялата фраза е: "Слава на непобедимата Съветска армия "освободителка".
Руската арстистка Олга Володина, която от няколко години живее у нас, засили въздействието на своите черно-бели фотографии от проекта си "Пропаганда“ с пърформанс по главната улица на Пловдив. Наталия Залозная от Беларус, принудена да напусне родината си заради режима преди няколко години и да се установи в Белгия, се представя с "Картина в розово“ – иронична реплика на известна снимка на войници, които си честитят победата в края на Втората световна война (по Питър Бърнстейн).
Какво е победа? Кой е победител и на каква цена? Авторката изследва и темата за словото, за паметта чрез инсталация на пресовани хартиени дневци и голямоформатна фотография. Хлябът на истината "паляниця“, направен от украински речни камъни, поднася визуалната артистка Жана Кадирова от Украйна, която показа тази инсталация на Венецианското биенале. Другото украинско участие е на Алла Георгиева, която от години живее в България. Тя представя инсталация от текстилни пана, съшити от камуфлажни тъкани - пасторални пейзажи в камуфлаж, осеяни с ракети.
Велизар Димчев е автор на видео с анимиран войник в игрови контекст. Творците от Група 7+1 Илко Николчев, Йоханес Артинян, Камен Цветков, Панчо Куртев пък провокират посетителите с абстрактна инсталация от висящи модули, наречена "REM“ – "бързият“ сън на човешкия мозък – алюзия за съня на разума и раждащите се чудовища. Спооред концепцията им войната не е изначално присъща на човека, а е “бъг" в системата на разума му.
В своето видео Севдалина Кочевска е превърнала оръдейните дула в детска люлка. Смъртоносните машини “красят" площадите на редица пловдивски села. Какви следи оставя желязната "разходка“ на верижна техника върху най-твърдия метал – стоманата демонстрира Иван Иванов. А Наташа Кюпова е нарисувала огнена карта на света, като е маркирала в златно няколко малки петна - това са страните, които никога не са воювали. Художничката Надя Генова е "фотографирала“ синьо небе с понесени от незнаен вихър отпадъци. Нейна е и творбата SOS.
Емил Миразчиев е монтирал дузина автентични светофари, които обаче светят в синьо и жълто като символ на надеждата за край на войната. Изкуството в опит да надмогне агресията и смъртта.
Седмицата на съвременното изкуство - След войната продължава до 5 октомври и е с вход свободен.