Филмът подсказва, че човешката история не е еднопластова. Почти всичко, което приемаме като създадено напоследък, всъщност има аналог някъде далеч назад във времето.
Така стои въпросът и с християнската догматика. Тя не допуска прототипи, когато се говори за светци. Всички се появяват някак рязко от нищото и заживяват по иконостасите.
В съзнанието на хората, обаче, светците живеят двойнствен живот. Първият е пресъздаден в житията, които разкриват църковния аспект. Вторият е кодиран дълбоко в пластовете на човешката история.
Народът пази усещането за дълбока древност и подсъзнателно търси старите свещени места. Някъде там науката открива прототипите на християнските икони.
Филмът "Огнени реликти" акцентира върху образите на Света Марина и Свети Илия. Двойка, пресъздаваща огненото начало, което неизбежно е свързано с водното. Народът ги почита като плътно свързани. Факт, който или се премълчава, или просто не се знае.
Във фолклора се представят като брат и сестра, но и като любовници. Вероятно, именно заради това иконите им някак се поставят на дистанция. Една от малкото, които ги показват като двойка, се пази в Малко Търново. Съвсем близо до мистичната древна пещера на Света Марина край Сливарово. Странджанските върхове над нея са осеяни с параклиси на Свети Илия.
И това е само малка част от символиката, която носят Свети Илия и Света Марина. Останалото е пресъздадено във филма. Консултант на "Огнени реликти"е авторитетният траколог професор Валерия Фол. Допълнителни аспекти в образността разкриват културологът Георги Мишев, фолклористът Иглика Мишкова и историкът Ивелина Иванова. Автор на филма е Цветан Симеонов. Оператор е Антон Марчев, а монтажът е на Атанас Цветков.