© в. Строителство Градът | | Известна истина е, че Пловдив - вторият по големина град в България, няма територия за развитие, а прилежащите му общини Родопи, Марица, Куклен и Садово, имат територия, но нямат достатъчно население и развита икономика.За овладяване на този дисбаланс, който доведе до стихийно усвояване на извънселищните територии, и постигане на консенсус между "ядрото" и "полето" в името на общия устойчив растеж Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) възложи разработването на първата в страната районна устройствена схема (РУС) на групата общини.
Стратегическият документ се изготвя съгласно изискванията на Закона за устройство на територията, Закона за регионалното развитие и в съответствие с областната стратегия за развитие 2005 - 2015 г. и общинските планове 2005 - 2013 г.
"Районната устройствена схема е планова основа за оптимизиране на социално-икономическото развитие на петте общини чрез взаимодействие, разширяване и укрепване на партньорствата между държавната и местната власт, гражданското общество и бизнеса. Нейното създаване ще допринесе за подобряване на инвестиционната среда и за ефективното усвояване на средства от европейските фондове, международни и национални програми", заяви областният управител на област Пловдив инж. Иван Тотев. Той председателства Областния експертен съвет по устройство на територията, който прие на 14 декември първия етап от РУС.
В заседанието взеха участие арх. Лидия Станкова, директор на дирекция "Устройство на територията и проекти" при МРРБ, представители на петте общини и всички заинтересувани институции, контролни органи и експлоатационни дружества.
След проведена конкурсна процедура по Закона за обществените поръчки изготвянето на РУС беше възложено на "Ситиплан" ООД с управител инж. Димитър Попов. Творчески ръководител на екипа, в който участват водещи специалисти от София и Пловдив, е проф. д-р арх. Веселина Троева.
Устройствената разработка се прави еднофазно, в два етапа. Първият етап е анализ на състоянието, прогнози по сектори и стратегически насоки за развитие. Вторият - концепция за устройство на територията и изработване на пакет от окончателни графични, текстови и др. документи, включително екологична оценка и оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитените зони. РУС не отменя необходимостта от изработване на общи устройствени планове на общините, които решават проблемите в по-едър мащаб.
В утвърдения от общинския експертен съвет по устройство на територията първи етап на РУС са отразени значими инфраструктурни проекти като водоснабдяването на Пловдив и района от каскада "Въча"; реконструкцията на жп линията Пловдив - Свиленград; удвояването на път ІІ-86 Пловдив - Асеновград; югоизточния обходен път на гр. Пловдив и др.
До 30 декември петте общински администрации, специализираните ведомства, браншовите организации могат да подават писмени становища, които ще бъдат отразени в предложения от проектантите първи етап и в предстоящото разработване на втория етап.
Главна цел на схемата е създаване на устройствени условия за постигане на целите на икономическото и социалното развитие, опазване на околната среда и равенство в условията за обитаване, труд и отдих на населението.
Съгласно изготвения от проектантския екип опорен план общата площ на територията на петте общини в РУС е 130 956.8 ха (виж таблицата). Територията на община Пловдив е най-малка, а гъстотата на обитаване в нея е по-голяма от съседните общини: спрямо "Родопи" - 55 пъти, "Марица" - 37 пъти, Куклен - 77 пъти, и Садово - 42 пъти.
Основната тенденция в преструктурирането на територията на петте общини в периода 2000 - 2009 г. е към увеличаване на урбанизираните територии, включващи населените места в регулация, селищните образувания за обитаване и териториите за производство за сметка на обработваемите земеделски земи на плодородната Тракийска низина.
Общо земеделските територии са намалели с 1490 ха, като най-голямо усвояване има в община "Марица" - 528.2 ха. Според "Ситиплан" тази крайно неблагоприятна тенденция следва да бъде незабавно спряна, като за целта се потърсят рационални административни и законови мерки, така че икономиката да се осъществява "навътре" и "нагоре", а не "встрани".
Урбанизираните територии са увеличени спрямо 2000 г. с 1360.8 ха, като най-големи площи са усвоени в производствените зони - 758.4 ха, следвани от населените места - 575.3 ха. За община Пловдив нарастването е с 240.6 ха, от които едва 53.9 ха в терени за производство.
Най-голямото увеличение на урбанизираните територии е реализирано в община "Марица" със застрояването и развитието на производствено-складовата зона Радиново, която по своите териториални мащаби конкурира утвърдените производствени зони на град Пловдив.
"Поради липсата на официални статистически данни за икономическото развитие през 2008 и 2009 г. на този първи етап не можем да покажем реалното отражение на кризата върху икономиката на национално и локално ниво - коментира инж. Димитър Попов, - но независимо от всичко сме длъжни да прогнозираме развитието на групата общини в периода до 2027 г." Нещо повече, с РУС трябва да се предложат устройствени мерки, които да ускорят процеса на икономическото възстановяване на региона.
Оптимистичната прогноза на проектантите е това да стане до края на 2013 г., като се постигне нивото на развитие през 2007 г. За тази цел е необходимо повишаване на административния капацитет за усвояване на еврофондовете по всички оперативни програми и целеви държавни инвестиции в транспортната и инженерната инфраструктура.
Изведените в първия етап на РУС стратегически насоки за устройствено развитие на Пловдив, Марица, Родопи, Куклен и Садово съответстват на националната и на областната стратегия за развитие. Определените в тях приоритетни оси имат краткосрочен характер и са съобразени с кризисната ситуация в икономическото развитие.
Те са следните: • Приоритетна ос 1 - Създаване на устройствени условия за повишаване на привлекателността на територията за развитие на икономически дейности •Приоритетна ос 2 - Развитие на инженерно-техническата инфраструктура, свързана с опазване на околната среда • Приоритетна ос 3 - Обновяване и разширяване на транспортно-комуникационната мрежа.
Тяхното изпълнение е свързано с: • решаване на недостига от поземлени ресурси в община Пловдив чрез прилагане на решения по пространственото развитие на територията на цялата група общини, които са от общ интерес •ограничаване на ползването на висококатегорийни земеделски земи в общините от Пловдивското поле ("Марица" и Садово, както и част от "Родопи") за нуждите на промишлеността и складовото стопанство чрез насочване на инвеститорския интерес (посредством инфраструктурно обезпечаване на територии със слабопродуктивни земи) в другите общини (Куклен и "Родопи") • прилагане на интегрирани (устройствени и агротехнически) решения за рекултивация и използване на замърсените територии (отглеждане на технически култури и др.) • запазване на неувредените природни ресурси в общините Куклен и "Родопи" на основата на действия, свързани с устойчивото пространствено развитие (основно за целите на обитаването, отдиха и туризма) • интегриране на ресурси за изграждане на междуобщински депа за твърди битови отпадъци • удовлетворяване на локализационните изисквания на съвременните високотехнологични производствени зони • обособяване на нови зони за висококатегорийно обитаване извън вече съществуващите такива в Родопската яка • интегриране на културно-историческото наследство (в община Пловдив) с тематични туристически маршрути (винени, религиозни, природно-екологични и др.) в останалите общини от разглежданата територия • пространствена организация на елементите на спорта в обхвата на разглежданата територия (зимни спортове - на територията на общините Куклен и "Родопи", конен спорт - на територията на община "Марица", и др.) • решаване проблемите на отдиха чрез по-пълноценно използване на потенциала и ресурсите на лесопарк "Родопи" и отчитане на устройствените решения на ОУП на община Куклен за ски зона "Бяла черква" с предлагани нови ски писти (обща дължина 10 км) и с обоснования капацитет за едновременно натоварване от скиори - 2500 - 2800 д.
В сферата на транспортната инфраструктура специфичните цели са свързани със състоянието и перспективите на развитието й.
Те са възникнали на базата на експертни оценки и проучвания, направени в регионален мащаб за ОУП - Пловдив, като определят следните нужди: • Да се предвидят и оптимизират паралелни пътища предвид предстоящото въвеждане на платено преминаване на магистрала "Тракия" в териториалния обхват на РУС • Да се предвидят пътни отсечки за извеждане на транзитното движение от територията на гр. Пловдив • Да се предвиди развитие на летищната инфраструктура и концентриране на логистичната интермодална дейност за групата общини в РУС • Да се разкрият възможности за създаване на интегрирана транспортна инфраструктура и превозни системи (МОПТ) за функциониране на структурата от населени места като обвързан транспортен комплекс с изследване на прогнозния трафик и моделиране на функционалните връзки като транспортни потоци. Това се налага предвид огромния обем междуобщински пътувания в рамките на групата общини, която да се моделира и да се приведат доказателства за нейната целесъобразност, превозна способност и икономическа ефективност по отношение на прогнозните пътникопотоци.
Източник: в. "Строителство Градът" |