Всички хубави неща се случват бавно, а в Пловдив - още по-бавно. Пример за това са големите инфраструктурни обекти в града и пробивът под централната жп гара е един от тях. Парите от Европа са осигурени, съответните разрешителни са издадени, избраният строител работи вече половин година и дейностите напредват, поне от едната страна на гарата. От северната част обаче няма и намек, че предстои нещо грандиозно за града и там не се извършват абсолютно никакви дейности, предаде репортер на
Plovdiv24.bg.
Причината е, че концесионерът ДЗЗД "Железопътна гара Пловдив" с управител Миролюб Столарски подаде жалба в съда, защото има претенции, че пробивът засяга територия от обхвата на концесията му. Досега са минали две заседания по делото за обжалване на строителното разрешение, издадено от община Пловдив за пробива под централна гара в посока към бул. "Васил Априлов".
На
предходното заседание беше определено вещото лице експерт по железопътна инфраструктура, към което се отправиха конкретни въпроси от двете спорещи страни и експертизата трябваше да бъде представена в съдебната зала. Днес стана известно, че има замяна на вещото лице и делото беше отложено за 29 септември.
Съдебният спор е част от многоликия образ на проблема с автомобилния пробив. Независимо от делото, по желание на самия концесионер. Министерството на транспорта стартира
процедура за разваляне на концесията. МТС е готово с оценката на инвестициите, вложени в обекта, като същите ще бъдат възстановени на концесионера, съгласно условията на подписания договор. На транспортното ведомство е предоставена и информация на проекта за пробива. След пълното окомплектоване на документацията тя трябва да се внесе в Министерски съвет за вземане на решение за прекратяване на концесията.
Тук изниква неприятният момент с политическата криза. Министрите са в оставка след успешния вот на недоверие към кабинета "Петков". Въпреки че специализираните администрации във всички министерства не са спрели да работят, опасенията са по отношение на сроковете за изпълнение на автомобилния тунел.
Отделно от това, в МРРБ са внесени документи и се очаква издаване на строителни разрешения и за други съпътстващи проекти към пробива, без които не може. Неясната политическа ситуация застрашава реализацията не само на пробива под централна жп гара, а и на редица проекти от национално и стратегическо значение.
Комуникационно-транспортният пробив под централна жп гара ще свърже южните квартали на града с центъра. Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в общия устройствен план на гр. Пловдив подземно преминаване от бул. "Васил Априлов" към бул. "Македония" под района на гаровия комплекс. Ще бъдат изградени и удобни вертикални пешеходни връзки.
Стойността на договора е е 89 028 245,95 лева без ДДС. Изпълнител е Обединение "Проект Пловдив" ДЗЗД, включващо фирмите "Трейс Груп Холд" АД и "Балкантел" ООД.
Обект "Модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гара Пловдив“ е част от проект "Развитие на железопътен възел Пловдив" и се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).