Проблеми с велоалеите в Пловдив
Граждани настояват за разширяване на велосипедната мрежата в Пловдив и околността. Няколко сдружени, между които "Инициативи за Пловдив" и "Дишай България" са написали писмо с предложения до институциите - МРРБ, областния управител, кметовете на общините Пловдив, "Марица", "Родопи", както и до общинския съвет на града.
Като мотиви за тяхното искане е, че Пловдив всяка година застава в челните класации за мръсен въздух в страната. Една от причините е тежкият автомобилен трафик, който е отговорен за изгорелите газове във въздуха, които съдържат серен диоксид, въглероден оксид, азотни окиси и се нуждае. По тазаи причина Пловдив се нуждае от алтернативи за транспорт, който да отговаря на изискванията за екологичност.
Друга причина е ползите от каране на велосипед - намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания; регулиране на кръвното налягане и нивото на холестерола; регулиране на телесното тегло; укрепване на опорно-двигателната система; намаляване на стреса и регулиране на нервната система; подобряване на респираторното здраве и др.
Според гражданите наличието или липсата на места за паркиране на велосипеди може да повлияе съществено на избора на хората дали да пътуват с велосипед. Също така велосипедистите посочиха основните проблеми за инфраструктурата в Пловдив:
- Велоалеята свършва до подлези със стълби или стръмни рампи, които налагат велосипедистът да премине като пешеходец. Освен причиненото забавяне такива места са непреодолими за велосипедисти с дете в столче, с ремарке или триколка и силно затрудняват родителите с деца със собствени велосипеди;
- Липса на яснота за предимство при пресичане на булеварди. Участниците в пътното движение не са наясно дали велосипедистът има предимство, когато се пресича път по велосипедна пътека;
- Проблеми свързани със сигурността. Когато алеите са на тротоара често пешеходците ходят по нея, разхождат кучета на каишки, като се създава риск както за пешеходеца, така и за велосипедиста;
- Споделените места с пешеходците налагат движение с пешеходна скорост и създават неудобство за участниците в движението;
- Липса на велосипедни светофари. Като цяло липсата на пътни знаци и светофари обърква велосипедистите и останалите участници на пътя;
Велосипедистите очертаха и конкретни проблеми по велотрасетата в Пловдив
- На бул. Мария Луиза паркирането е разрешено, велоалеята е много тясна и е възможно да бъдеш бутнат, ако някой отвори вратата на автомобила си точно когато минаваш. Предложение: Разширяване на алеята откъм тротоара
- Контрол на паркирането върху и в близост до велоалеи и на движението на моторни превозни средства по тях
-Бул. "Никола Вапцаров", който не само трябва да се пресече, за да се кара по велоалея, но и в участъка от ул. "Стефан Стамболов" до ул. "Чорлу" е двупосочна на пътя. Също там тротоарът е "неудобен" за пешеходците и те редовно ходят по велоалеята. Предложение: Подновяване на тротоарната настилка;
-Преминаването по бул. "Руски" изисква три пъти заобикаляне на кръстовищата, поради наличие на прегради пред алеята. Предложение: Поставяне на велосипедни светофари на кръстовищата;
-Велоалеята пред Централна гара започва от тротоара. Предложение: Включване в алеята от пътното платно;
Велоалеята на бул. "Източен" след кръстовището с бул. Мария Луиза започва с 10 см. бордюр. Предложение: Всички бордюри да започват от нулево ниво;
Те предлагат велотрасетата да бъдат изградени на шосето (б.р. - както, например, е при бул. "Мария Луиза"), като са отделени така, че да не може да се паркира върху тях и да са безопасни за велосипедиста.
Предлагат и да се изградят и трасета и до околните села - Царацово, Бенковски, Труд, Крумово, Браниполе, Марково, Първенец, Скутаре и Ягодово.