© Plovdiv24.bg | | Министърът на околната среда и водите Нона Караджова изпрати писмо до председателя на Общински съвет-Пловдив Илко Илиев, с което заяви становището си по повод повдигнатия спор за компетентност от страна на местния парламент. ОбС взе решението след като Министерски съвет с административен акт заяви намерението си да наложи депониране на нови столични бали с отпадъци на сметището в Цалапица. "Решение № 668 - 15.09.2010 г. на Министерски съвет не е просто акт по управление на отпадъците на територията на община Пловдив, а акт, продиктуван от извънредни обстоятелства. Налице е не само стартирала наказателна процедура срещу Република България за неизпълнение на изискванията на директива 2006 - 12- ЕС, но и решение на Европейската комисия за преминаване към съдебна фаза на процедурата т.е. налице е опасност от налагането на ежедневна санкция срещу страната. Освен това, временното съхраняване на балирани отпадъци за срок по-дълъг от нормативно установения, е свързано с риск за човешкото здраве и околната среда", се казва в писмото на министър Караджова. "Разпоредата на чл. 23, ал.2 от ЗУО /Закон за управление на отпадъците/ позволява използването на не повече от 10 на сто от оставащия капацитет на съответното регионално депо - респ. друго съоръжение за третиране на отпадъци. Следователно, кметът на съответната община не е възпрепятстван да упражнява предоставените му от чл. 16 от ЗУО правомощия, защото с решение на МС не се разрешава използването на целия капацитет на депото., респ. на съоръжението", посочва още министър Караджова. Тя посочва още, че " решението на МС не възпрепятства Столична община и община Пловдив да се договарят относно цената за обезвреждане и третиране на балираните столични отпадъци. Договорните отношения няма как да бъдат предмет на уреждане с индивидуален административен акт". В отговор веднага адвокат Дани Каназирева, общински съветник и пълномощник на община Пловдив по делото оспори по четири пункта писмото на министър Караджова:
1. Становището е изпратено от неупълномощен представител на Министерски съвет на Република България. Въпреки искането ни, на проведената среща с министър Нона Караджова да се представи пълномощно или решение на Министерски съвет, с което да се упълномощи министъра да води подобен спор, такова не е представено, поради което писмото не изразява становището на Министерски съвет на Република България по поставения спор за компетентност.
2. В становището се посочва, че решението на Министерски съвет, което оспорваме, е акт, продиктуван от извънредни обстоятелства, което не отговаря на действителната фактическа обстановка, тъй като факт е от колко години Столична община има проблем с балираните отпадъци. Посочването, че временното съхраняване на балирани отпадъци е свързано с риск за човешкото здраве и за околната среда, противоречи на изказването на пресконференцията след проведената среща от Министър Караджова, че тези отпадъци не са опасни и цитирам "върху тях са поникнали домати".
3.Министър Караджова посочва, че използването на не повече от 10 на сто от оставащия капацитет на депото, не възпрепятства кмета на общината да упражнява правомощията си, тъй като това не касаело целият капацитет. Това твърдение е неоснователно и незаконосъобразно, тъй като използването на капацитета на депото без санкцията на съответния общински съвет и кмет на община, изземва техни правомощия, с което се нарушава основният конституционен принцип на местно самоуправление.
4. Извънредно странно е твърдението на Министър Караджова, че с Решение № 668 от 15.09.2010 г., Министерски съвет не възпрепятства Столична община и Община Пловдив да се договорят относно цената за обезвреждане и третиране на балираните отпадъци, тъй като "договорните отношения няма как да бъдат предмет на уреждане с индивидуален административен акт". Приветстваме присъединяването на Министър Караджова към нашето становище, че няма как договорни отношения да се уреждат с административен акт. Но това становище поставя още повече въпроси по какъв начин ще се изпълни решението на Министерски съвет, след като липсват договорни отношения и на какво основание ще се заплати цена на депониране, която се дължи при сключен договор между страните.
Предвид на обстоятелството, че Министерски съвет на Република България е надлежно уведомен от Общински съвет - Пловдив, за повдигнатия спор за компетентност, като е предложено обсъждане на спора, считам, че процедурата по чл. 17 ал.3 от Закона за Конституционния съд е изпълнена и спорът може да бъде отнесен до Конституционния съд на Република България, за решаване по същество". |