Още през 2008 г. ви алармирахме, че граждани, живеещи и работещи там, отдавна се оплакват от неудобната връзка между двата района "Северен" и "Западен". Всички минаващи негодуват, че това е най-западналият мост на Пловдив, който напоследък доста се разрасна в тази посока. Освен това, много ученици от езиковите гимназии, както и живеещи в общежитията, минават много често по опасното съоръжение.
Явно управниците на града са имали предвид този проблем, защото според Общият устройствен план на град Пловдив (ОУП), се предвижда изграждането не просто на един пешеходен, а на два нови транспортни моста в района, провери Plovdiv24.bg.
Арх. Цветана Илиева, директор Дирекция "Архитектура и градоустройство" потвърди, че в ОУП има предвидени 2 нови транспортни моста над р. Марица в Северен: единият до "Марица гардънс", а другият-до старият железен, но са одобрени само на фаза градоустройствен план.
"ОУП е най-високото ниво на проектиране, което решава проблемите за града за години напред. След него следват подробните планове, в които има и регулация. В тях се решава конкретното местоположение на територията и след плана за регулация и застрояване, се започва възлагането на инвестиционните проекти-конкретно за съоръжението: конструкцията му, габаритите и т.н.", уточни още Илиева.
"На този етап обаче, ако трябва да сме честни, и следващата година няма да започне изграждането на двете съоръжения. Преди време имаше интерес от чужди инвеститори, но след настъпването на финансовата криза, голяма част от инвестиционните намерения секнаха", коментира пък главният секретар на Общината Борислав Инчев.
Припомняме, че преди време израелски инвеститори бяха проявили интерес към строеж на нов мост над Марица, който трябваше да свързва Английската гимназия и Гребната база. Инвеститорите, които строяха намиращият се там комплекс "Марица гардънс", имаха идея да вложат над 2 милиона лева за изграждане на пешеходния мост.
Инчев допълни, че специалистите са доказали нуждата от още мостове над река Марица, които да свързват северната част на града с централната и западната, но в момента, за новите транспортни мостове няма нито технически, нито работни проекти.Отделно от това, в бюджета на Община Пловдив за тази година, не са предвидени средства за изграждането им.
"Реално, процедурата по изграждането на двата нови моста в "Северен", е много дълга. Първо, трябва да се възложи предпроектно проучване, след това да се изготви идеен, технически и работен проект, съгласувани с МОСВ. Следва констативният проект, отчуждаване на терени, промяна на ПУП (Подробен устройствен план), обществено обсъждане, одобрение от РИОСВ и "Басейнова дирекция" и чак тогава следва реализацията. Процедурно, минимум 7 години", поясни зам.-кметът Александър Долев. Според него, идеята е много добра, но по нея никакво движение.
"Пари за това в бюджета на Общината за тази година няма. Затова, ако има проявен интерес от частен инвеститор, прегръщаме идеята и работим с неговите пари", каза още Долев.