© Plovdiv24.bg | Изпълнителният директор на УМБАЛ "Св. Георги" проф. Карен Джамбазов е един от четиримата пловдивски бизнесмени, номинирани за наградата "Мениджър на годината 2013". Това ни провокира да потърсим проф. Джамбазов, за да ни разкаже как се е стигнало до тази номинация.Репортер на Plovdiv24.bg успя да разговаря с шефа на най-голямата болница в Южна България, не само за номинацията му, но и за състоянието на здравното заведение.
Професор Джамбазов как се стигна до номинирането ви за "Мениджър на годината 2013"?
На 3-ти юни в болницата бе получено писмо-покана за участие на Изпълнителния в конкурса "Мениджър на годината", като един от номинираните лидери на бизнеса в България. На 13-ти върнахме попълнен формуляр за участие. На 22-ри юли получихме писмо, че е приключен първия етап на конкурса и предстои подготвянето и попълването на информация за финансовите показатели през - 2010, 2011 и 2012 г. и анкетна карта за наличие и прилагане на добри управленски практики в ръководеното дружество, които ще служат за критерии за избор на Мениджър на годината. На 7-ми август стана ясно, че 73-ма ръководители от бизнеса, са подали документи за участие в националния конкурс "Мениджър на годината 2013 г.", а седмица по-късно е публикувана информация в някои медии, в която се казва, че шефът на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД е един от четиримата номинирани мениджъри на 2013 г. за гр. Пловдив.
Кога се очаква да са готови резултатите от конкурса?
През юли - септември 2013 г. се осъществява селекция на участниците, които отговарят на посочените условия и са попълнили коректно документите. На база получената на този етап информация се прави сравнение по пет основни финансови показателя на компанията, която кандидатът за Мениджър на годината ръководи, с близки по обхват и дейност компании. Към броя на точките, получени при съпоставянето на финансовите показатели, се добавят и точките, получени въз основа на оценката на добрите управленски практики.
Този етап от конкурса приключва през септември 2013 г., когато ще бъдат обявени десетте финалисти, които са събрали най-много точки.
През септември 2013 г. носителят на приза "Мениджър на годината" ще бъде определен сред десетте финалисти. За да стане това, консултантите от "Делойт България" ще проведат лични интервюта с всеки от тях, както и с техни служители и колеги. Интервютата ще се поведат в удобно време и място за всеки финалист през месец септември 2013 г.
През октомври 2013 г. е обявяването на Мениджър на годината 2013 г. на официална церемония.
Въпреки признанието което получавате на високо ниво, не липсват хора които като, че ли се дразнят на успеха Ви и не го признават. С нас се свърза пловдивският депутат доц. Илия Баташки. В общественото пространство се твърди, че дълговете на болницата намаляват, но Баташки е на противоположното мнение заявявайки пред наш репортер, че те са се увеличили от 35 млн. на 65 млн. лв. Той обяснява, че разликата се получава, защото от реалните дългове са извадени останалите и се показват единствено пасивите към доставчици, които според него са в размер на 43 млн. лв.
За първи път в историята на болницата, от средата на 2010 г. досега се използват алтернативни подходи за подобряване на сградния фонд и медицинската техника чрез участие в европейски проекти. В рамките на своя 3-годишен мандат, настоящото ръководство на УМБАЛ "Свети Георги" подготви проекти и спечели финансиране по европейски програми, и успя да направи инвестиции в дълготрайни материални активи за общо 28 млн. лв. Само за последните 12 месеца - от 30 юни 2012 г. до 30 юни 2013 г., вложените средства са в размер на 18 млн. лв.
Смея да твърдя, че за първи път, без пряко участие на държавата с финансова помощ, се инвестират толкова много средстсва, както в апаратура и ремонти, така и в мотивацията и подготовката на служителите на най-голямата болница в страната.
Твърденията, че "от реалните дългове са извадени останалите задължения и се показват единствено пасивите към доставчици" са абсолютно безпочвени, защото общите задължения на УМБАЛ "Свети Георги" никога не са достигали тиражираната стойност - 65 млн. лв. Към 31.06.2013 г. общият дълг е в размер на 43,6 млн. лв. В това число към средата на финансовата година се включват не само задълженията към доставчици, но и месечните задължения към персонала, както и възникналите данъчни и осигурителни задължения. В сумата се включват и задълженията за компенсируеми отпуски и актюерската оценка, като последната представлява величината на евентуалните бъдещи разходи за изплащане на обезщетения при пенсиониране, съгласно Кодекса на труда. Включени са и над 3 млн. лв. инвестиции в енергоспестяващи СМР в сградата на Хирургическия блок, чието изплащане се извършва от икономията на енергия в 6-годишен план.
Доц. Баташки твърди, че има разминаване в цифрите, които се дават в министерството и подлага на съмнение финансовия отчет на дружеството?
Реалното състояние на болницата се отразява в индивидуалния отчет за финансовото състояние към края на всяка календарна година. Съгласно Закона за счетоводството, годишният финансов отчет подлежи на независим финансов одит от регистриран одитор, който изготвя доклад за резултатите от проверката.
Ежемесечно, УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД подава данни към МЗ за общите и просрочените задължения на дружеството. Годишният финансов отчет е заверен от одитора с обръщане на внимание, което е гаранция за достоверно представяне на информацията в него - става дума за т. нар. доклад без резерви, в който одитърат поставя параграф за обръщане на внимание. При него единствено с информативна цел одиторът обръща внимание на определени въпроси във финансовия отчет, който вече е определен за достоверен във всички аспекти.
За приемането на достоверността на доклада говори и фактът, че с протокол от 25.07.2013 г. Министърът на здравеопазването освободи от отговорност членовете на Съвета на директорите на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД за дейността им през 2012 год. Не следва да се подминава и факта, че в продължение на няколко месеца, финансовото състояние и отчетност на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД бяха обект на проверка и от Дирекция "Вътрешен одит" на МЗ, като разминаване в цифрите не се установи.
Доц. Баташки посочи, че болницата се източва чрез сключване на договори за юридически услуги. Според него само адвокат Мария Шаркова е получила 30 000 лева за една година?
По тази тема може да се говори много, тъй като до 2011 г. интересите на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД не бяха в достатъчна степен защитени с процедури по ЗОП, качествени договори и ясни вътрешни правила и контролни процедури за осъществяване на предварителен и обективен контрол при вземане на всяко по-важно решение.
Следва да се знае, че като всяка по-голяма организация, УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД сключва два вида договори за правно обслужване: единият вид договори са такива за предоставяне на юридически услуги на абонаментен принцип в различни области на правото - медицинско, търговско, облигационно, трудово право и др.), а вторият вид са т.нар. договори за процесуално представителство по образувани дела.
Договорите за предоставяне на юридически услуги на абонаментен принцип включват задължения за изготвяне на становища, изготвяне и/или съгласуване на договори, изработка на проекти на вътрешно-нормативни актове и кореспонденция с важно значение, участия в работни групи и комисии и друга подобна правна помощ с постоянен характер. За тези договори се прилага Закона за обществените поръчки и те се сключват след провеждане на процедура по този закон.
Необходимостта от предоставяне на правни услуги от адвокати или адвокатски дружества се определя от големия обем работа, включваща както изготвяне и провеждане на обществени поръчки, така и ежедневно решаване на разнообразни юридически проблеми от областта на медицинското, търговското, гражданското и административното право.
Безспорно в най-голямото лечебно заведение в страната разнородните правни проблеми не биха могли да бъде своевременно и качествено разгледани, обсъдени и разрешени само от юристите в отдел "Правно обслужване и обществени поръчки". Само точната, своевременна и пълна правна консултация, изискването на повече от едно мнение от независими специалисти по казуси с материално значение или важно обществено значение, могат да гарантират в достатъчна степен защитата на интересите на лечебното заведение. За сравнение до средата на 2010 г. заетите на щат юрисконсулти са били петима. Лечебното заведение има интерес да поддържа независими един от друг специалисти в областта на правото, в т.ч. с по-голям опит и доказана репутация, с цел ограничаване на риска от формализиране на работата в отдела и предоставяне на непълни консултации.
Само натовареността на юристите във връзка с обявяване и провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки (като тук не включвам по-малките процедури за събиране на оферти по НВМОП или публични покани по ЗОП) е нараснала 3 пъти. И това нарастване не е поради увеличения обем дейност, а поради факта, че ръководството съблюдава стриктно закона и се стреми да разходва всеки лев по Закона за обществените поръчки. Само през 2011 г. са обявени и проведени толкова процедури за обществени поръчки по ЗОП, колкото общо са били проведени за целия период от 2008 г. до средата на 2010 г.
Вторият вид договори обхващат всички случаи на необходимост от процесуално представителство по съдебни дела. Тъй като се касае за съдебни спорове, които не могат да бъдат предвидени нито като събитие, нито като материален интерес или като предмет, се сключват договори за правна защита и представителство, съобразени с особеностите на правния спор. Материалният интерес по делото и сложността му определят дължимия хонорар, както и Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения.
Важно е да се отбележи, че за периода от средата на 2010 г. до сега адвокатите, ангажирани с представителството на лечебното заведение по административни, граждански и търговски дела са защитили материален интерес в полза на лечебното заведение за над 1,5 милиона лева.
Разноските по спечелени дела се присъждат на лечебното заведение, като за периода от 2010 г. до сега са присъдени над 50 000 лева съдебно-деловодни разноски, които вече са възстановени от загубилата делото страна или са образувани изпълнителни дела за събирането им от частен съдебен изпълнител в полза на болницата. Тоест заплатените от болницата хонорари по голяма част от делата, са вече възстановени.
Ако се направи съпоставка между общо заплатените суми за предоставяне на правни услуги по двата вида договори и сумите, спестени или спечелени в полза на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД, се установява, че сумата, заплатена за предоставяне на този тип услуги, представлява по-малко от 10% от общата сума, която е спестена или спечелена за лечебното заведение в резултат на успешно проведените дела. Сред посочените дела, например, са и тези, свързани със събиране по съдебен ред на дължимите за оказана медицинска помощ суми от здравно неосигурени лица.
Не бих искал да подмина обстоятелството, че един от външните консултанти и процесуални представители на лечебното заведение - адвокат Мария Шаркова, за периода от средата на 2010 г. до средата на 2013 г. има 94% успеваемост в защитата на интересите на лечебното заведение по съдебни спорове, от които 100% успеваемост по дела, заведени от болницата. Единствените 3 дела, загубени от болницата, са 2 трудовоправни спора без материален интерес и завареният през юли 2010 г., тогава почти приключил търговски спор, със "Софарма Трейдинг" АД, по който предишното ръководство и юристи не бяха предприели действия за защита интересите на лечебното заведение и бяха пропуснали законоустановените срокове за възражения и насрещен иск срещу доставчика. Вследствие на неадекватното поведение по водене на делото от завеждане на исковата молба през м. февруари 2010 г. до приключване на производтвото по събиране на доказателства и възражения през м. юни 2010 г., не се постигна спогодба, лечебното заведение понесе много сериозни загуби за разноски и беше изправено пред реална опасност за запор на банковите сметки за над 5 млн. лева, което можеше да доведе до фалит предвид невъзможността да изплатят заплатите на персонала, да се обслужва дълга към други доставчици и да се правят разходи за издръжка на дейността. В периода м. юли 2010 - м. юни 2011 г., благодарение на адекватните мерки на адв. М. Шаркова и новите юристи, "Софарма Трейдинг" АД не успя да се снабди с изпълнителен лист в продължение на 8 месеца - период, за който новото ръководтство успя да стабилизира финансовото състояние на дружеството и да погаси всички безспорни задължения към "Софарма Трейдинг" АД.
А относно това как е сключен договора с адв. М. Шаркова, ще добавя, че в проведените процедури по реда на НВМОП, а през 2012 г. по реда на по чл. 101б от ЗОП, тя е представила най-благоприятните за болницата условия за правно обслужване. Доказала е квалификацията си с диплома за висше образование от СУ "Климент Охридски", с допълнителна специализация "Правораздаване", диплома за владеене на английски и немски език от езикова гимназия; документи за специализация в Лондон и САЩ по въпроси, свързани с добрите практики в правосъдната система, била е местен координатор на Федерацията на европейските болници (HOPE).
А по въпроса за завишената цена на кардиостимулаторите?
Във връзка с изнесените от народния представител доц. Илия Баташки твърдения в медиите, че ръководството на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД е сключило договор с фирма "Електро Мед България" ЕООД, с който се ощетява бюджета на здравното заведение в размер на 1,3 млн. лв. представихме достатъчно ясен и категоричен отговор пред обществото и медиите.
Отново се връщам на темата, като поставям ударение върху следните 2 основни момента:
Първо, че за възлагане на тази обществена поръчка е подготвена, оповестена и проведена най-тежката процедура по ЗОП. С процедурата се гарантира необходимата прозрачност и полза за болницата и нейните пациенти. И второ - договорът за закупуване на кардиостимулатори не ощетява лечебното заведение, неговия персонал или пациенти, тъй като е сключен в рамките на утвърдените от НЗОК цени. Кардиостимулаторите се заплащат от бюджета на Здравната каса, а не със собствени средства на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД, което изключва възможността за възникване на финансова щета.
Ето защо, твърдения, че този договор за медицински изделия, които се реимбурсират от НЗОК, ощетява лечебното заведение, са напълно безпочвени. Ръководството във всеки един момент има готовност да предостави всички данни и документи по провеждане на процедурата на компетентните проверяващи органи, защото е сигурно, че е спазило Закона за обществените поръчки и не е нанесло щета на лечебното заведение.
Според него болницата е декапитализирана и общите й активи са 35 милиона лева?
Към 30.06.2010 г., когато новото ръководство на УМБАЛ "Свети Георги" ЕАД встъпва в длъжност, основните задължения на дружеството бяха, както следва:
Общият размер на краткосрочните задължения е 36 664 хил. лв. (в т.ч. към доставчици - в размер на 27 958 хил.лв.), от тях просрочените са 19 228 хил. лв. Натрупаната загуба от предходни периоди е в размер на 11 591 хил. лв.
На практика дружеството се намира в състояние на декапитализация още преди сегашното ръководство да встъпи в длъжност.
Настоящият ръководен екип предприе поредица от мероприятия за стабилизиране на болницата и за подобряване на финансовите й показатели, подробно описани в Оздравителен погасителен план за намаляване на общите и просрочени задължения, а така също и в годишните програми за дейността на лечебното заведение. Показателите за рентабилност и ефективност имат основно значение за характеризиране на общото финансово-икономическо състояние на дружеството и в частност - на възможността му за декапитализация. Но за декапитализация може да се говори при наличието на отрицателен финансов резултат. Последно Университетска многопрофилна болница за активно лечение "Свети Георги" е имала такъв резултат в края на 2009 г. и предходните няколко години. Към 31.12.2012 г. финансовият резултат на дружеството е печалба в размер на 642 000 лева.
Целта, заложена в програмата на лечебното заведение, е да се намалят задълженията на база планирани приходи и разходи, които болницата ще реализира до края на 2012 г. Нивото на просрочените задължения от 19 228 хил. лв. към 30.06.2010 г. е намалено на 8 450 хил. лв. към 31.12.2012 г. Освен това, подобрени са значително финансово-икономическите показатели на дружеството, които са основният критерий за неговата финансова стабилност. |