ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Променят Общия устройствен план на Пловдив | ||||||
| ||||||
- 26.10.2020 г. от 9.30 до 12.00 ч. - район "Централен"; - 26.10.2020г. от 13.30 до 16.00 ч. - район "Северен"; - 27.10.2020г. от 9.30 до 12.00 ч. - район "Западен"; - 27.10.2020г. от 13.30 до 16.00 ч. - район "Южен"; - 28.10.2020г. от 9.30 до 12.00 ч. - район "Източен"; - 28.10.2020г. от 13.30 до 16.00 ч. - район "Тракия". В интервю за Plovdiv24.bg ръководителят на екипа проектанти арх. Иван Делчев разкри какво предвиждат измененията в Общия устройствен план. Между създаването на стария Общ устройствен план, по който се правят изменения, и сегашния период са настъпили сериозни промени в икономическата обстановка. Пловдив значително увеличи стойността си като притегателна сила за работна ръка и реиндустриализация. "Старият устройствен план не е предвидил появяването на индустриални зони. Това преструктурира цялата територия на Пловдив в един пръстен около града, изнасяйки голяма част от индустриалните активности извън Пловдив в нови индустриални зони. Това е ключовият нов момент в развитието на града. Това внезапно увеличи стойността на околовръстния път, който го превърна в обвързващ ринг около града, изнасящ активностите в околните територии" - коментира архитектът. Според Делчев, недоразумение е, че общинските граници на Пловдив противоречат на нормалното регионално развитие, което е нерешима задача на местно ниво. В предишен проект, който той е ръководил, наречен "Концепция за пространствено развитие на Пловдив", ясно се вижда, че не може да се решат устройствените задачи на Пловдив в рамките на тясната общинска граница по никакъв начин. "Оказа се, че системата труд и системата отдих са в друга община. Т.е. на Пловдив остава само бремето да поеме на съседните общини транспорта, здравеопазването и охраната. Това е макрорамката, в която се опитваме да решим задачата" - обясни той. Вторият важен момент е, че преди 15 години, когато е приет предишният ОУП, слабостите на неговото приемане са се отразили фатално върху някои градски територии. Сега проектантите очакват след публичността и всяко предложение от обществеността, от браншовите организации и от рецензентите да се получи надграждане на проекта. "Решението на Общинския съвет за предишния ОУП заменя изискуемите по закон правила за прилагане и ги препраща директно към Наредба 7. В нея има списък на устройствени зони, които са валидни. Това означава, че всичко което е в предишния устройствен план като устройство, е невалидно и трябва да се препраща към Наредба 7 по аналогия. Има решение на Върховния съд, с което много ясно се произнася как трябва да се прави това. Трябва, ако някаква мистична зона СМФ-2 съществува, а тя вече я няма, тъй като Общинският съвет я е отхвърлил, да се намери аналогична зона за прилагане. Върховният съд се е произнесъл по най-правилния начин: трябва да се избере такава аналогична зона, че показателите да са най-близки до тази, която предишният план е предвидил" - каза арх. Делчев. Разпоредбата на Върховния съд абсолютно не се спазва и така възниква казусът със Захарна фабрика, посочи като пример той. Там е трябвало да има зона СМФ-2 (смесена многофункционална устройствена зона), но след определени манипулации е определена за зона Ц (с преобладаващо комплексно застрояване). "Това не е вярно, как можеш да го превърнеш това в зона "Централна"? Защо "централна"? За да има неограничени показатели, гигантски. Така е процедирано в целия град в продължение на 15 години. Това са изключително сериозни нарушения, но има едно единствено решение на Върховния съд по конкретен казус. Никъде другаде няма възражение, няма обжалване. Защо? Защото всички са доволни - архитектите имат по-големи хонорари, хасковските селяни си купуват повече жилища, общината получава повече данъци. Всички са доволни" - допълни архитектът. В проекта за изменение на ОУП проектантският екип е направил опит за всички територии, за които са взети подобни решения, поне в съседните територии да се върне статута на нормално застрояване, както предишния устройствен план го е предвидил. Издирени са всички предходни устройствени планове и се оказва, че Пловдив е планиран по устройствен план предприемачи да построят незабавно жилища за 650 000 души. "В града живеят 340 000 души. Всичкия механичен прираст, който ние сме изчислявали, показва, че по 1000 до 1500 души идват годишно в Пловдив. Изведнъж: има капацитет на жилищно строителство да се натъпчи за 600 000 души, които просто няма откъде да дойдат, защото в страната ги няма тези хора!" - обясни Делчев. Според информация от Световната банка, която прави изследване на жилищните фондове в Европа всяка година, е установено, че в Пловдив в момента има 30 000 свободни жилища. Според архитекта, това е великото банково престъпление - банката не иска да плаща лихви, раздава кредити без критерии и хората превръщат свободните си пари в безсмислени вложения. По-лошото е, че банковият сектор "изхвърля" на инвестиционния пазар няколко пъти по-голяма стойност в пари, отколкото общината може да застане с обществените си инвестиции. "Когато се прави жилищна зона, срещу един лев вложен в жилища трябва да стоят 1 лев общински пари за инфраструктура, училища, детски градини и зеленина. Сега съотношението на частния към обществения сектор в пари е 5 към 1. Това значи, че общината не може да покрие обществените нужди" - коментира Делчев. С изменението на ОУП се прави опит да се нормализира интензивността. "В нашия проект всички показатели са нормирани, нормализирани и снижени до абсолютния възможен минимум. Не може да има 18-етажни блокове. Това е безумие. Пловдив страда от презастрояване. Нещата са особено влошени в район "Южен"" - посочи той Публичното озеленяване се е оказала нерешима задача, тъй като няма терени и общината трябва да купи. Арх. Делчев месеци наред се е занимавал с казуса с парка зад хотел "Санкт Петербург", който възниква получено разрешение за сеч на дървета от кмета на район "Северен", което е абсолютно незаконно. В ОУП тази територия е определена за парк. В интервюто арх. Иван Делчев разкри механизма, по който са настъпили промените. Заради статута "обществено обслужване" цената на имота надхвърля възможностите на общината да го купи за парк и стига до сума, с която могат да построят четири детски градини. "Това е план на статуквото и трябва решителен жест, политиците да кажат: "Тук правя парк. Купувам 100 хектара и правя парк!" - смята той. Екипът е изчислил, че само стойността на комуникационната система, пътищата, според възможния оптимум, е 1 милиард лева, при положение, че годишният капацитет на общината за инвестиции е 50 милиона. Това означава, че 20 години в Пловдив не трябва да се прави нищо друго, а само пътища. Арх. Делчев обяснява също защо Южната тангента е по-важна от разширяването на бул. "Никола Вапцаров". "Този проект дублира бул. "Христо Ботев". Когато започне гаровият възел и новият бетонов мост, целият град ще бъде тотално блокиран, ако няма алтернатива южна тангента. Това е най-важният проект, той отключва останалата част на града" - категоричен е той. При гледането на ескизния проект предишният кмет Иван Тотев е бил силно притеснен от градската железница и от нейната цена. В последствие се оказва, че това не е толкова скъпо, а освен това министър-председателят сега пита Бургас и Варна защо нямат вътрешен S-ban, за което Европа изрично натиска да се финансира. "Ние сме единственият град, който има проект. Това ще се окаже приоритетен проект. Когато Тотев говореше за това, нямаше тази европейска теза, тя се появи след това" - допълни архитектът. Според него реализацията на градската железница трябва да стане чрез общинско-държавен проект, тъй като тя ще стане част от общата железопътната система. "Ключът на S-ban е в това, че той е онази транспортна система, която обслужва агломерационния ареал, в който вече са включени новите индустриални зони. Това е една от най-важните задачи на плана. С реализирането на железопътната връзка в ареала ще се облекчи транспорта, убеден е арх. Делчев и посочи като пример, че в индустриалните зони работят 35 000 души, а отделно от тях още 10 000 души ежедневно мигрират. Пловдив е пример за песимистичния вариант, разработен в Националната концепция за пространствено развитие, при който само няколко големи населени места в страната извличат работна ръка, а другите западат поради демографски срив, обясни той. Европейският опит показва, че най-доброто решение е замяната на личния транспорт с обществения. Тази трансформация в Западна Европа е свързана с много големи кампании, с много добра организация и с рестриктивни мерки. Голямо преимущество на Пловдив е, че има най-голямата пешеходна зона в Европа. Проектантите предлагат удължаването на тази пешеходна ос в посока юг и най-вече - на север, като укрепването й ще доведе до укрепване на целия Пловдив. Арх. Делчев обясни, че главният архитект на Пловдив пък е привърженик на концепцията за свързване на жп гара юг и жп гара север в една ос и затова настоява ул. "Иван Вазов" да стане пешеходна зона. "Неговият инстинкт показва, че връзката на двата гигантски жп възела през където се разпределя транспортът на цялата област, ще се превърне в една голяма ос. Тази връзка е изключително важна, това е гръбнакът на града" - коментира проектантът. Той признава, че е трудно да се овладее юга, защото натискът на предприемачите е много голям. "Най-лошото последствие в моментното устройство на града е поведението на предишни управи, които разпродадоха общинската собственост. Това е необратимо последствие, защото я продадоха евтино, а сега трябва да я купим скъпо. Решението е на Общинския съвет, когато се изправи пред този проблем" - обясни арх. Делчев. Като любопитен момент той посочи, че когато е обсъждан планът на Ливърпул, становища са изразили над 300 организации, включително за защита на кучета и котки. Становища за ОУП на Пловдив са дали около 30 институции и организации. Очаква се мнение и от министерството на културата. За съжаление не може да се ползва 700-страничното изследване за паметниците на културата на архитектите Колев и Джугаланова. Не е завършена ситуацията и с Тютюневия град. Той е изолиран от централна градска част и се работи по него, но няма решение. Арх. Делчев разкри и друг уникален проблем. "С новия Закон за културното наследство не съществува понятието "архитектурно-исторически резерват", то е отменено. "Старият Пловдив" вече не съществува. Той е археологически резерват. Но никой не е писал в закона каква е границата на археологическия резерват. Това е прерогатив на министъра на културата" - каза той. След приключване на работата по ОУП, арх. Иван Делчев смята да направи Инициативен комитет за вписване на Пловдив в Световното културно наследство. "Предишната акция е неуспешна и кандидатурата на Пловдив пропадна, защото ЮНЕСКО се произнесе, че Старинен Пловдив е фалшифициран, направен от бетон" - коментира той. Сега може да се кандидатства заради уникалната комбинация на исторически пластове, които са възстановени - Форумът на Филипопол, Римски стадион, Античен театър, Базилика. Цялото интервю с арх. Иван Делчев гледайте в прикаченото видео! |
Още по темата: | общо новини по темата: 74 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/13 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:Всички | Само на регистрирани | Моите | На приятелиПокажи и всички отговори
на 03.10.2020 г.
0
на 02.10.2020 г.
+2
на 02.10.2020 г.
+1
на 02.10.2020 г.
+4
на 02.10.2020 г.
+2
на 02.10.2020 г.
+1
на 02.10.2020 г.
+4
на 02.10.2020 г.
+1
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
Ново нападение в столичен мол
19:56 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив? | ||
Да (5578) | 59% | |
Не (3052) | 32% | |
Не мога да преценя (899) | 9% |