Какво се случва с електронното таксуване в Пловдив? Пред камерата на
Plovdiv24.bg говори заместник-кметът
Тодор Чонов:
"Точно преди една година проведохме среща с шефовете на "Индра "заради това, че системата не работеше в пълната си функционалност. На тази среща при кмета от "Индра" заявиха, че ще направят всичко необходимо тези неизправности да бъдат отстранени в кратък рок, дори се направиха на учудени.
Вследствие на тази среща те изпратиха инженери от Испания, които стояха тук при колегите в предприятието, опитаха да направят нещо, но си заминаха без желания от нас резултат. После засилихме техническия екип с идеята да пуснем системата и да я видим как работи в пълнота. Опитахме по всички линии на градския да се премине на безкондукторно таксуване.
Имаше задоволителни резултати, но когато системата се натовари, сървърите отказаха, казано най-простичко системата се срина. Това ни принуди отново да върнем кондукторите. Продължихме интензивните разговори с "Индра", но така или иначе не се постигна желаният резултат.
Това принуди Общината да защити интереса на гражданите и взехме юридически мерки. Усвоихме банковата гаранция от 490 000 лева, след което в началото на декември в Окръжен съд Пловдив заведохме иск срещу "Индра" за 1 500 000 лева. Вероятно ще бъдат прибавени и допълнителни наши претенции, една от които е, че "Индра" не подаде документи за сертифициране като сервизна филма по електронно-билетната система и затова от НАП и метрологията ни предупредиха, че системата ни не е сертифицирана по една от наредбите.
Изчерпахме всички възможности и затова от днес изключваме някои точки на продажба като монетните апарати в автобусите и по спирките. Всички плащания минават чрез сертифицирани касови апарати, които да отчитат продажбите.
Кондукторите ще си продават билетите както досега, но на гишетата в кметствата ще бъдат въведени наши касови апарати, които ще отчитат продажбите към НАП. Това неизпълнение ще бъде прибавено също към иска срещу испанците.
В момента нямаме друг шанс освен да използваме, което е възможно от наличното оборудване като таблата по спирките и в автобусите, валидаторите и други. Започваме едно пазарно и техническо проучване, което да ни доведе до правилното решение какво точно оборудване да изберем, за да го заложим в бъдещата обществена поръчка.
В момента имаме 3 инвестиционни намерения от три различни фирми, които презентират свои продукти и свои дейности, извършени в други градове - говорим за модерни начини на плащане чрез валидатори, банкови карти и т.н. Ще им дадем възможност да оборудват по един автобус. Проектът на "Индра" бе напудрен, но не сработи. Искаме прагматизъм и реално да тестваме кое как работи и как се използва от хората.
Едната от фирмите вече започна оборудване на един от автобусите. Искаме да има датчици на вратите на автобусите, които да броят хората колко са, къде се качват и кога слизат. Трябват ни реалистични данни за пътникопотока - това ще ни даде възможност да променяме и моделираме транспортната схема така, че да бъде удобна за хората. И сега го броим, но по доста остарял метод - визуално. 19 милиона с ДДС е проектът в частта си, свързан с "Индра".
Plovdiv24.bg излъчи на живо брифинга. Ако желаете да бъдете уведомени при бъдещи излъчвания на живо, абонирайте се за нашия канал в Youtube Plovdiv24.bg или ни последвайте във Фейсбук: Plovdiv24.bg новини.