Първото по рода си изложение за дизайн на местни и биологични храни Local Food Design 2016 ще се проведе от днес до 19 юни в Пловдив. Събитието, част от отворената програма на международния фестивал за съвременен дизайн и визуална култура One Design Week, което ще се проведе в кв. "Капана", отваря темата за специфичния подход при предлагането на храни от малки местни производители и органични продукти.
По време на изложението 12 производителя ще представят авторските си дизайнерски решения в няколко сегмента: хляб, сладкарски изделия, конфитюри, мед и лютеници, крафт бира и вино, както и дизайн от село - категория, която ще обхване всички останали храни и напитки.
Участниците в Local Food Design са "пионерите" в областта на местни занаятчийски храни и напитки - един бързо развиващ се пазар, към който интересът постоянно расте.
Сред участниците ще има фермери, пчелар, кулинарни ателиета и домашни пивовари. Най-добрите ще получат награди Best Local Food Design 2016 за съответната категория.
Събитието се организира от Фондация "ЛокалФууд.бг" - основател на новата мрежа за мести храни LocalFood.bg , която подпомага стартирането и развитието на микропредприятията в областа на устойчивото земеделие и производство на храни. То е част от фестивала One Design Week в Пловдив от 10 до 19 юни и се осъществява с подкрепата на Фондация "Америка за България".
Добрите храни, които наричаме местни, селски, фермерски, занаятчийски (крафт), автентични, устойчиви или биологични, през последните години предизвикват засилен интерес и търсене, след като обществото ни започна да осъзнава техните предимства.
За разлика от другите европейски държави в България развитието на дребното предприемачество, което би помогнало много за производството им, е потиснато от десетилетия.
Първоначално производството им е национализирано и окрупнено след 1947 г., а днес виждаме все повече традиции, погълнати от натиска на масовото и липсата на разнообразие в глобалната икономика.
Традиционни български храни са на изчезване и днес сред нищожен брой селски общности могат да бъдат открити само вкусовете им. Като автентични търговски продукти те са почти напълно заличени.
Настоящото законодателство в България изритва в ъгъла усилията да се възстановят тези производства и да излязат достойно на пазара. Държавните регулации диктуват следване на промишлени стандарти във всеки етап - от производство до дистрибуция, което унифицира и вкуса, и вида им. Промишлен е отпечатъка им и върху външното оформление и дизайн.
И все пак - искрицата за промяна е запалена и обществото ни търси пробив на статуквото. Фермерските пазари, които през последните две години дебютираха в големите градове на страната, положиха основите на нов тип комуникация, производства и предлагане на добрите храни.
С радост виждаме как първите смели авторски концепции за местни храни вече са там, издържани не само като качество на вложените земеделски съставки, но също и като продуктово оформление и адекватна маркетинговата стратегия.