Предвиденият за изграждане обществен подземен паркинг под дъното на езерото ще е с капацитет до 170 автомобила. 8 ще са паркоместа за хора с увреждания. Съоръжението ще е на едно ниво, тъй като установените подпочвени води в зоната са технически проблем за реализиране на повече, каквато идея имаше в началото (вж. снимка номер 3, която онагледява първоначалната идея за паркинг с две нива), разясни Прокопиев.
Подземното съоръжение ще е разположено в проектните граници на езерото и съществуващото бетоново корито. Това условие е указано в плановото задание и прединвестиционното проучване с цел осигуряване на естествена среда за развитието на близко разположени дървесни видове. Главният подход към подземния паркинг ще е от ул."Авксентий Велешки".
Автомобилният достъп е решен чрез шлюзово разширение на платното за сметка на широкия 6.00 м тротоар и двупътна автомобилна рампа с ширина 7.50 м. Рампата е с бетонова настилка, наклон около 11% и предвидено подгряване на конструкцията против обледеняване. Предвидени са автоматични бариери и паркинг-автомати за контрол на достъпа.
В покривната конструкция над входа е предвидено зенитно осветление чрез светлинни куполи с диаметър 2.00м. Спазвайки нормите на Наредба № І з-1971 на МВР и МРРБ, при капацитет 170 автомобила и застроена площ около 5 600 кв.м e осигурен втори евакуационен автомобилен изход. Рампата е от източна страна, като в аварийни ситуации ще позволи извеждане на автомобили от подземното съоръжение чрез съществуващия паркинг на кафе-сладкарницата към ул. "Авксентий Велешки", сподели още архитектът .
Пешеходното обслужване на посетителите е осигурено чрез три вход-изхода, разположени в 40-метров достъп, отговарящи на нормите за евакуация в аварийна ситуация: основен автомобилен и пешеходен достъп през рампата и помещението на охраната, изход "Парк" чрез трираменна стълба и изход "Симфония" чрез стълба и асансьор, позволяващ ползване от хора с увреждания и детски колички. Влизането е предвидено с контрол на достъпа, а именно само за клиенти чрез чекиране на входните врати с билета от паркинга. Заплащането на престоя ще е безкасово, на паркинг банкомат, разположен преди изхода.
С цел по-добра визия на пространството под земята се предвижда изпълнение на инсталационен коридор по периметъра на паркинга, които прибира основната част от проводите на вентилационната, технологична част на фонтаните и силови мрежи на инсталациите. В общото пространство са разположени предимно осветителна и спринклерна уредби.
Съществен елемент от вентилацията на паркинга са отворите в покривната конструкция, оформени като елипсовидни острови във водната повърхност. Тази схема позволява системата да работи в режим, близък до естествената вентилация, като се създава надналягане в общия обем с естествен изход отворите в средата на езерото. Проектът предлага места за паркиране на автомобили с АГУ. За тази зона е предвидена задължителната вентилация с датчици за следене на микроклимата в помещението.
Конструкцията представлява водоплътна кутия, разположена под дъното на езерото. Съоръжението е с монолитна стоманобетонова безгредова конструкция, изпълнена като видим бетон с гладка повърхност. Равните тавани позволяват монтиране на специалните инсталации и осигуряване на максимална светла височина - 2.50 до 2.60 м. с наклони на конструкцията, необходими за празнене на езерото.
Фундирането е с обща фундаментна плоча с дебелина 35 см и покривна плоча с дебелина 28 см. Приетите конструктивни оси 7.50 / 7.50 м предполагат удобни платна за движение и обособяване на 3 паркоместа. Основния обем на паркинга условно е разделен на три зони, оформящи димни резервоари съгласно противопожарните норми с площ под 1500 кв.м. В зоната на отворите в покривната конструкция са предвидени водосборни решетки с помпени групи за проникнали повърхностни води.
Подът ще бъде изпълнен с шлайфан бетон и финишно покритие от саморазливна полимерна настилка с минимална дебелина. Не се предвижда полагане на мазилка върху бетоновите плоскости. Колоните и тавана ще бъдат боядисани в различни цветове и обособени сектори с цел по-добра ориентация на посетителите в пространството. Отговорна част от проекта е изпълнение на хидроизолационните работи, които са разработени подробно и представени в специален проект "Хидроизолации".
Важна част от проекта са специални инсталации и визуална комуникация, контрол на достъп и видеонаблюдение, позволяващи високо ниво на сигурност, вентилация, безпроблемна експлоатация и добро обслужване на посетители. Пред входа на паркинга е предвидено разполагане на дисплей, указващ наличието и броя на свободни места.
Още по темата (251): | |