© | "От създаването на Цар Симеоновата градина досега не е предвиждана такава мащабна реконструкция на цялото съоръжение, и то за над 9 млн.лв.", заяви кметът Иван Тотев, предаде репортер на Plovdiv24.bg. Това градоначалникът каза по време на официалното представянето на проекта за новата визия на градината, за който обаче ние още вчера ви информирахме изключително подробно във видеоинтервю с автора арх. Петко Прокопиев.
Тотев е категоричен, че реализацията на този проект е много важна, тъй като е част от концепцията за централна градска част. Създаването на комисия по оценка на проекта към МРРБ ще отнеме две седмици, а срокът за одобрение е три месеца. Към избор на изпълнител ще се пристъпи след това.
"Ако успеем да стартираме реализацията през лятото на тази година, ще е много добре. Най-вероятно цялостната реконструкция на градината ще отнеме поне една година", коментира още градоначалникът.
Тъй като вчера ви показахме как ще изглежда реконструираната Цар Симеонова градина, днес Plovdiv24.bg пък ви представя и останалата част от разговора на репортера ни с арх. Прокопиев, а именно цялостния проект за подземния паркинг, който ще се изгражда в градината.
Строителството на обществен подземен паркинг под съществуващото езеро в рамките на бетоновото корито е обусловена от необходимостта да се осигури достъпна среда за всички посетители, смята авторът на проекта. Според него това ще бъде сериозен опит за разрешаването на проблема с автомобилния достъп и обслужването в Цар Симеоновата градина. Предвиденият за изграждане обществен подземен паркинг под дъното на езерото ще е с капацитет до 170 автомобила. 8 ще са паркоместа за хора с увреждания. Съоръжението ще е на едно ниво, тъй като установените подпочвени води в зоната са технически проблем за реализиране на повече, каквато идея имаше в началото (вж. снимка номер 3, която онагледява първоначалната идея за паркинг с две нива), разясни Прокопиев.
Подземното съоръжение ще е разположено в проектните граници на езерото и съществуващото бетоново корито. Това условие е указано в плановото задание и прединвестиционното проучване с цел осигуряване на естествена среда за развитието на близко разположени дървесни видове. Главният подход към подземния паркинг ще е от ул."Авксентий Велешки".
Автомобилният достъп е решен чрез шлюзово разширение на платното за сметка на широкия 6.00 м тротоар и двупътна автомобилна рампа с ширина 7.50 м. Рампата е с бетонова настилка, наклон около 11% и предвидено подгряване на конструкцията против обледеняване. Предвидени са автоматични бариери и паркинг-автомати за контрол на достъпа.
В покривната конструкция над входа е предвидено зенитно осветление чрез светлинни куполи с диаметър 2.00м. Спазвайки нормите на Наредба № І з-1971 на МВР и МРРБ, при капацитет 170 автомобила и застроена площ около 5 600 кв.м e осигурен втори евакуационен автомобилен изход. Рампата е от източна страна, като в аварийни ситуации ще позволи извеждане на автомобили от подземното съоръжение чрез съществуващия паркинг на кафе-сладкарницата към ул. "Авксентий Велешки", сподели още архитектът .
Пешеходното обслужване на посетителите е осигурено чрез три вход-изхода, разположени в 40-метров достъп, отговарящи на нормите за евакуация в аварийна ситуация: основен автомобилен и пешеходен достъп през рампата и помещението на охраната, изход "Парк" чрез трираменна стълба и изход "Симфония" чрез стълба и асансьор, позволяващ ползване от хора с увреждания и детски колички. Влизането е предвидено с контрол на достъпа, а именно само за клиенти чрез чекиране на входните врати с билета от паркинга. Заплащането на престоя ще е безкасово, на паркинг банкомат, разположен преди изхода.
С цел по-добра визия на пространството под земята се предвижда изпълнение на инсталационен коридор по периметъра на паркинга, които прибира основната част от проводите на вентилационната, технологична част на фонтаните и силови мрежи на инсталациите. В общото пространство са разположени предимно осветителна и спринклерна уредби.
Съществен елемент от вентилацията на паркинга са отворите в покривната конструкция, оформени като елипсовидни острови във водната повърхност. Тази схема позволява системата да работи в режим, близък до естествената вентилация, като се създава надналягане в общия обем с естествен изход отворите в средата на езерото. Проектът предлага места за паркиране на автомобили с АГУ. За тази зона е предвидена задължителната вентилация с датчици за следене на микроклимата в помещението.
Конструкцията представлява водоплътна кутия, разположена под дъното на езерото. Съоръжението е с монолитна стоманобетонова безгредова конструкция, изпълнена като видим бетон с гладка повърхност. Равните тавани позволяват монтиране на специалните инсталации и осигуряване на максимална светла височина - 2.50 до 2.60 м. с наклони на конструкцията, необходими за празнене на езерото.
Фундирането е с обща фундаментна плоча с дебелина 35 см и покривна плоча с дебелина 28 см. Приетите конструктивни оси 7.50 / 7.50 м предполагат удобни платна за движение и обособяване на 3 паркоместа. Основния обем на паркинга условно е разделен на три зони, оформящи димни резервоари съгласно противопожарните норми с площ под 1500 кв.м. В зоната на отворите в покривната конструкция са предвидени водосборни решетки с помпени групи за проникнали повърхностни води.
Подът ще бъде изпълнен с шлайфан бетон и финишно покритие от саморазливна полимерна настилка с минимална дебелина. Не се предвижда полагане на мазилка върху бетоновите плоскости. Колоните и тавана ще бъдат боядисани в различни цветове и обособени сектори с цел по-добра ориентация на посетителите в пространството. Отговорна част от проекта е изпълнение на хидроизолационните работи, които са разработени подробно и представени в специален проект "Хидроизолации".
Важна част от проекта са специални инсталации и визуална комуникация, контрол на достъп и видеонаблюдение, позволяващи високо ниво на сигурност, вентилация, безпроблемна експлоатация и добро обслужване на посетители. Пред входа на паркинга е предвидено разполагане на дисплей, указващ наличието и броя на свободни места. |