На днешната сесия на общинския съвет предстоят важни за пловдивчани решения. Още преди седмица ГЕРБ би тревога, че замислената бърза продажба на ДКЦ-тата не би трябвало да стои на дневен ред. Направи обществено проучване, а снощи и кръгла маса по темата, при което се oказа, че 2/3 от пловдивчани не подкрепят предприетите действия на управляващите. Тази сутрин с председателя на най-голямата група общински съветници в местния парламент
Дани Каназирева разговаря репортер на
Plovdiv24.bg.
- Г-жо Каназирева, какви са очакванията ви от днешната сесия?- Тревожни. Очаквам да се случи така, че пловдивчани да останат без общинско здравеопазване и без да им се предлага алтернатива.
- Има ли някакъв полезен ход?- Ще запознаем колегите съветници с нашите проучвания, ще представим протокол на състоялия се по време на кръглата маса снощи дебат и ще ги помолим да се съобразят с мнението на пловдивчани и да гласуват по съвест.
- Идеята за приватизацията е на надзорния съвет на Агенцията по приватизация. Как се стигна до нея?- Бях изненадана. Това се случи само седмица, след като в надзорния съвет влязоха представителите на БСП
Александър Константинов и Тодор Кръстев. Само 6 дни след решението за промяна на състава аз бях отстранена от председателското място - незаконно, защото 14-дневен е срокът за влизане на решението на общинския съвет в сила. Моят заместник Кръстев веднага извади предложенията за приватизация. Беше представен и списък с 6-те ДКЦ-та. Колегите гласуваха подкрепа, само аз бях против и досега съм на такова мнение.
- Защо?- Да се ликвидира общинската икономика на фона на финансовата криза чрез продажба за жълти стотинки, е безобразие. Без концепция и без анализ как ще бъдат засегнати правата на гражданите. От юридическа гледна точка приватизацията е една покупко-продажба. Целта на купувача е да реализира печалба, т.е. социалната функция на здравното заведение остава на заден план.
- Какво още ще се приватизира?- Освен ДКЦ-тата, ще се приватизират общинските дружества "Бъдеще", "Битова тъкан", "Митнически терминал" и "Ритон". С приватизацията им без ясни критерии се цели нечие обогатяване точно преди изборите. Иначе не може така лековато да се подхожда.
- Всъщност общината върна ли си "Ритон"?- Странно е, че "Ритон" е включен в плана за приватизация, а до момента общината не си е възстановила собствеността върху капитала на фирмата.
- В крайна сметка чий е "Ритон"?- Делото е в пълно затъмнение. Направих питане до къде се е стигнало. Единственият отговор, който получих, е, че все още е собственост на реститутите. Може би разчитат, че ще мине време и случаят ще се забави и накрая, като се сложи чертата, ще се види, че "Ритон" е поредната загуба за общината - 10 милиона лева.
- Как така? Позволяваме си да губим, а теглим заеми?- Това е странното. Ако направим един анализ, от лятото досега между 10 и 15 милиона е загубата от "Ритон". 30% от акциите на "Градски транспорт" също загубихме, което е около 5 милиона лева. С надутата план-сметка за чистота също се губят едни 9 милиона лева уж предвидени за инсинератор и екологичния завод, за които обаче не е ясно ще се случат ли тази година. Дотук вече станаха около 30 милиона, колкото управляващите имат намерение да теглят, за да асфалтират малките улици. Ако добавим и продажбата на ДКЦ-тата, тя ще бъде на много по-ниска цена от реалната заради кризата - а може би и това е идеята. Ако добавим 32 декара в "Тракия", ей така дадени за стрелбище, можеше да ги продадем не за по 1000 евро на декар, а на кв. м., както днес общината се готви да купува имот за толкова пари, а за по 500 евро. Оттук щяха дойдат 31 200 000 лева. Ето друга възможност да не теглим заема. Ами ако прибавим и 9-те декара на зеленчуковата борса? По 300 евро можехме да продадем кв. метър и щяха да дойдат 5 265 000 лева. Страхувам се да сметна всички милиони.
- Каква алтернатива предлагате?- Добър мениджмънт, добро управление на общинските търговски дружества. Още когато разбра как приватизатора на "Градски транспорт"
Ангел Батаклиев изпълнява приватизационния договор, стигнах до извода, че общината съвсем реално можеше да управлява дружеството - да купи и автобуси, и тролейбуси на лизинг. При добър мениджмънт дружеството можеше да носи печалби за Пловдив. Винаги съм казвала: "Който не може да управлява, продава".