Не е далеч бъдещето, когато летящи роботи с двигатели, зареждащи се от слънцето, ще изместят градските автобуси. Това става ясно от проект на инж. Димо Зафиров и неговия шестчленен екип от Техническия университет в Пловдив. Пътуването с триместния безпилотен самолет ще е екологично, удобно и най-вече бързо.
"Работим усилено по проекта, а мечтата ни е първата машина да се появи през 2030 г. Надяваме се скоро да разрешат експерименти в градска среда", обяснява инж. Зафиров.
Ученият е запален по летателните машини още от студентските години, опит натрупал в завод "Авиотехника" в Пловдив, където се правели безпилотни летателни апарати в края на 80-те години на миналия век.
Сега преподава "Проектиране на летателни апарати" на студентите от специалност "Авиационна техника и технологии" в Техническия университет под тепетата. Според проекта летящият робот за пътници ще превозва хора не само в градска среда, но и на разстояния до 1000 км.
"Мястото на начална и крайна точка ще се задава само с едно натискане на бутона. "Зелените самолети" ще преодоляват натоварения трафик в градовете", разказва плановете си доц. Зафиров.
Спирките за миниробота ще бъдат по покривите на високи сгради. Без риск за човека, машината е предвидено да излита и каца вертикално и така да спестява място. Безпилотният пътнически самолет няма да е голям - 5 м дълъг, тежък около 1 300 кг.
Доц. Зафиров с екипа си е проектирал и безпилотен робот със съчленени крила, който дава информация по въздух при пожари, бедствия и аварии в лоши метереологични условия.
"Ако се използва, няма да е необходимо да се пътува с хеликоптер за оглеждане на обстановката, а в реално време машината ще показва снимки и предоставя информация за случващото се", обяснява Зафиров.
Наскоро в Англия е извършен експеримент с безпилотен самолет с електрически двигател, който престоял 14 дни във въздуха като се зареждал от слънцето. През деня се издигал на 20 000 м височина, а при залез се снижавал до 12 000 м.
Летящите роботи са надеждна техника, които дават точна информация, без да им влияят бури, ветрове или градушки, не замърсяват околната среда, а схемата на съчлененото крило позволява вертикално кацане. Сега се управляват от наземна база, но в бъдещето решенията ще взема мощен компютър с възможност за съхраняване на огромна информация.
Източник: в. "Труд"