"Тегленето на 30-милионния заем е задължително. Рязко, бързо и шоково трябва да решим проблема с тотално компрометираната пътна инфраструктура, която пречи на Пловдив да се развива като нормален град", за пореден път изрази категорична позиция
на обявената от него като генерална пресконференция за заема, предаде репортер на
.
Вече е готов проектът за организация и изпълнение на реконструкциите, които трябва да започнат тази есен и да приключат през 2013 г. Графиците коя точно улица кога и за какъв срок ще бъде ремонтирана ще бъдат качени на сайта на общината, за да са достъпни за всички пловдивчани. Дейностите са разпределени на три етапа: обединени са районите "Тракия" и "Източен", за там са предвидени 5,232 млн. евро; "Северен" и "Централен" - 4,503 млн. евро; "Западен" и "Южен" - 3,665 млн. евро.
"Изпратихме графиците на абсолютно всички фирми, чиято инвестициона програма е свързана с разкопаване, за да влязат в час. След това няма да им се издават разрешения за строеж върху новата пътна настилка поне за пет години, каквито са и международните изисквания", уточни директорът на капиталното строителство инж.
Тошо Пашов.
Предупрежденията на областния управител
Иван Тотев отпреди седмица, че ще праща бюджетната точка за заема в съда, никак не плаши управата, готова да докаже как е спазила всяка буква и точка от закона. "Едно единствено условие има за заема - да бъде гласуван от Общинския съвет. Досегашната съдебна практика в страната е отхвърляла подобни претенции на областните управители", отбеляза шефката на правната дирекция Савина Петкова, която не отрече, че тръгне ли областният насрещно, нещата може и да се позабяват.
Близо 4 милиона лева годишно се хвърлят за кърпежи на уличните дупки. "За 14 години - колкото ще изплащаме заема, като в бездънна яма ще налеем 56 милиона, а положението ще е още по-лошо. Изтеглим ли заема, за две години ще решим проблема с около 300 улици от 105 км", пресметна заместник-кметът
Петко Атанасов.
"Ще ни струва 43 милиона - заедно с лихви, такси и всякакви други начисления", съобщи заместник-кметът
Александър Константинов, който е главният преговарящ с Европейската банка за възстановяване и развитие, като реплика на Тотев, чиито изчисления вещаят, че сумата за връщане ще е 60 милиона.
Според него в преговорния процес с банката общината е постигнала няколко прецедента - гратисен период от три и половина години, какъвто ЕБВР няма практика да дава, направен е и пробив в срока за погасяването на заема от 10 на 14 години. В резултат на задълбочения икономически анализ, който е доказал, че кредитът е по силите на общината, няма да е нужно никакво обезпечение. Миналата седмица преговарящите дори се съгласили споменатата в мандатното писмо рамка на лихвата 3,5% - 4,5% да тръгне от 3,4%. Окончателно решение по въпроса ще вземе кредитният съвет на банката, който ще заседава в Лондон на 26 март. През април ще бъде общественото обсъждане на заема.
Направен е дори екологичен одит на проекта, за който банката е платила на фирма. "С новата настилка и оптимизирането на движението ще намалеят праховите и вредните емисии от автомобилния транспорт. Спад се очаква при шума и вибрациите от трафика. Ще се подобри отводняването на улиците, а чрез изграждането на нови джобове за смет ще се оптимизира комуналната дейност", отбеляза главният еколог
Христо Минков.
Всички търгове ще стават по правилата на банката. Нейни експерти ще консултират и контролират изразходването на заема, докато бъде усвоена и последната стотинка.
"Ако някой е против заема, защото го е страх, че изтегля ли го, ще спечеля и следващите избори, да е спокоен. За мен ще останат горчивите круши. До края на мандата ми ще са завършени едва 30 на сто от ремонтите. Рязането на лентите ще остане за следващия пловдивски кмет", коментира в заключение, адресирано към политическите му противници,
Славчо Атанасов.