Проблемът с община Куклен е от почти една година, но с извънредното положение ескалира. Дошков уточни в интервюто, че проблемите са общи за целия бранш в цялата страна - пътникопотъкът е свит драстично, в 80% от общините превозвачите са преустановили на 100% превозите, а в останалите 20 процента са запазили по 2-3 курса дневно, за да има минимално транспортно обслужване на населението.
Редуцирането в община Куклен е до 80% от действащите маршрутни разписания, т.е. от 26 курса по договор, са изпълнявани 19. Плюс два курса до хижа Здравец, два - до Добралък, Пловдив - Руен, Куклен - Асеновград. През цялото това време са натрупани загуби, като анализите показват, че средномесечно възлизат на около 7000 лв. и идва момент, в който не разполагаш с повече резерви да поемаш повече загуби в интерес само на определена община.
Миналата седмица от община Куклен е пристигнало писмо почти с ултимативен тон: "Вие сте длъжни да изпълнявате на 100% разписанието", т.е. - удвоете си загубата, разказва Дошков. Предложил общината да му предостави схема за преодоляване загубите, които се трупат, но безрезултатно. Договорът е прекратен поради финансова невъзможност за изпълнение. Нито една от двете страни не дължи неустойка на другата, тъй като обслужването на линиите е по временен договор след изтичане на постоянния контракт в края на миналата година. По неизвестни причини чак през март община обявява нова обществена поръчка, която е прекратена поради редица неясноти.
Въпреки че е стопанин на трите автогари в Пловдив, съгласно нормативната уредба Дошков няма право да забрани влизането на междуселищни автобуси. "Да заповядат. Поне ще реализираме положителен финансов резултат. Това понятие е от Регламент 1370, от което община Куклен бяга като дявол от тамян. В чл. 3 ал. 2 се казва ясно и точно, че общината възложител е длъжна да компенсира разходите на превозвача така че да не се допуска свръхкомпенсиране" - обясни той. На заседание на транспортната комисия тази сряда се очаква да се обсъждат промени в Закона за автобусните превози точно този въпрос.
Миналия петък Дошков и кметът на Марково от 5 часа сутринта са броили пътниците и са обсъждали какво да се предприеме, за да има балансирана услуга за хората и да се покрият разходите на превозвача. "Постоянно следим пътникопотока и там, където има 35-40 пътуващи, веднага пускаме съседния, спрян, курс" - каза още Дошков.
По междуселищните линии все още няма промяна в пътникопотока на областната и републиканска пътна мрежа. Към момента загубите възлизат на около 40% от себестойността на услугата, изчислява транспортният бос. За компенсиране на загубите фирмата е кандидатствала и е била одобрена за подпомагане по схемата 60/40.
Относно градските линии, Дошков обясни, че превозвачите са задължени до 7-мо число всеки месец да предоставят в общината финансовите си резултати. Браншовата камара е поискала от министерството на транспорта на база на тези справки нетният финансов ефект на превозвачите да бъде покрит на 80%. Според Веселин Дошков транспортният бранш може би е по-засегнат от хотелиерите и ресторантьорите, защото те са преустановили работа и разходите им са били нулирани, а превозвачите са продължили да работят и трупат загуби.
Той прогнозира, че евентуално през есента се очаква транспортният сектор да започне да се възстановява.
В интервюто Веселин Дошков коментира и ситуацията с транспорта в град Пловдив. Той признава, че много сериозно обмисля под каква форма да участва в обслужването на линиите в града.
Защо реалните приходи в общината са с 20% по-ниски - гледайте във видеото!