Интервю с директора на ОДМВР-Пловдив старши комисар Георги Чергов, специално за Plovdiv24.bg.
Преди да дойде в Пловдив, Георги Чергов е бил ръководител на Междуведомствения координационен център за противодействие на контрабандата и контрол на движението на рискови стоки и товари в ГДБОП. Бил е и шеф на столичния сектор "Борба с организираната престъпност“.
Г-н Чергов, Вие започнахте тази работа с огромно желание. Казахте "Ще дам всичко от себе си“. Сега вече, от позиция на няколко месеца работа като директор на Областната дирекция на МВР в Пловдив, какво мислите, сам възможно ли е да се справите с работата?
Вие се хващате за последните думи от моето представяне и искам да кажа, че действително през цялото това време съм бил изпълнен с много желание, влагал съм цялата си енергия в ежедневната си работа и мога да заявя най-отговорно, че ще продължа да работя по същия начин. Това е просто мой стил и през всички места, на които аз съм преминал през своето професионално развитие, съм полагал необходимото старание и съм давал всичко най-добро от себе си.
Разбира се, сам човек не може да постигне какъвто и да е положителен резултат и това ежедневно споделям и с колегите при поставянето на задачите, при решаването на проблемите. Винаги съм казвал, че това е колективна работа и следва да се включват всички с цялото си себе-раздаване.
Изисквам от тях да работят в колектив, изисквам да създадат добра работна среда отделните звена на работа, именно за да бъдем по-пълноценни и да постигнем добри резултати. Изключително много разчитам на колегите за това наистина да подобрим средата на работа в дирекцията и обществото да усети плодовете на нашия труд, разбира се, и всички ние да имаме едно добро удовлетворение от свършеното.
Какво говори статистиката? Коя престъпност надделява в областта? Има ли ръст на криминалните престъпления?
Мога да кажа, че към днешния ден се забелязва едно намаляване, т.е. подобряване на криминогенната обстановка, което се изразява в намаляване на броя на регистрираните престъпления. Ако трябва да бъдем точни, към настоящия момент, от началото на 2023 г. регистрираните престъпления са 6139, което е с 65 броя по-малко в сравнение със същия период на миналата година. От тях разкрити престъпления са общо 3017, като в процентно изражение разкриваемостта се изразява в 49% разкриваемост.
По линия на "Криминална полиция“ също се забелязва спад в броя на регистрираните престъпления и увеличаване, леко увеличаване на процента на разкриваемост. През 2023 г. са регистрирани общо 5239 криминални престъпления, което е спад със 72 броя в сравнение с 2022 г., като разкритите са 2727, което формира процентна разкриваемост 52. Тук имаме повишаване на разкриваемостта с 4% в сравнение с миналата година. Най-голям е делът на регистрираните престъпления против собствеността – 2078 броя, което представлява всъщност 40% от общо регистрираните криминални престъпления за настоящата година. Въпреки това, броят им е със 122 по-малко от миналата година.
Интересуват ме битовите престъпления – по едно време бяха доста зачестили по селата в областта.
Поне откакто съм тук – аз също дойдох с една представа, че наличието на градска среда, на извънградски населени места, доста на брой и като население, ще формира една по-сложна криминогенна обстановка, но мога да кажа, че съм приятно изненадан. Очакванията ми за висок брой престъпления в малките населени места не се оправдава. Не мога да кажа, че отсъстват, има такива, но не представляват някакъв сериозен проблем на този етап, поне според мен, четейки регистрираните престъпления и ежедневно постъпвайки информация за отделните случаи и казуси. По-скоро бих казал, че имат една характерна черта – че върху този тип престъпления изключително влияе ромското население, в смисъл, броят на ромското население в по-малките села.
Като заговорихме за криминални престъпления, се сещам веднага за Цалапица. Можем ли да смятаме, че последното престъпление - убийството на Димитър, е разкрито? И как стоят нещата там, успокоиха ли се?
Това престъпление действително е разкрито. Там имаме установен извършител. В момента знаете, че същият е задържан в Дания и върви процедура по неговото екстрадиране. Но по отношение на самите доказателства не бих искал да говоря, тъй като все пак имаме образувано досъдебно производство, което е в една начална фаза, и не бих искал да объркам самото разследване. Мога да кажа, че от организационна гледна точка, като полицейски органи, които са призвани да извършат всички действия по събиране на годни доказателства, е направено под ръководството на прокуратурата и оттук нататък действително предстоят множество процесуални действия, свързани с екстрадирането на извършителя, за който има към момента надеждни доказателства, и по-нататъшното продължаване на досъдебната фаза на производството и респективно в последствие – вкарването на материалите в съда.
Макар, че у хората остана едно подозрение дали той е действал сам, или е имало и други, дали той действително е извършителят?
Пак ви казвам, намираме се в такъв етап на разследването, че не е удачно в момента да обсъждам наличните доказателства и до каква степен вината на заподозряното лице е доказана.
Обаче във връзка с този случай се повдига и един друг въпрос. Всички вече разбрахме, че там е имало може би закъсняла реакция на полицията, или някакъв вид прикриване, или незавеждане на сигнала навреме. Сега, със смяната на ръководството, смятате ли, че това вече като проблем в малките населени места е решено?
Нека започна от началото, за вашето твърдение, че има ненавременна реакция. Да, от множеството проверки, които бяха извършени по този случай, бяха констатирани слабости по отношение на действията на полицейските служители в началния етап на разследването, в началния етап при подаването на сигнала и извършването на първите неотложни действия. По отношение на всички служители, които имат отношение към този случай, са предприети необходимите действия, извършени са съответните дисциплинарни проверки и имаме наложени дисциплинарни наказания, включително уволнение на началника на районното управление. Имаме предприети дисциплинарни мерки и по отношение на други служители в районното управление.
Този случай показа наяве някои слабости, за които разбира се, ние си направихме необходимите изводи и предприехме съответните организационни и кадрови действия. Да, към момента знаете, имаме ново ръководство на районното управление и аз съм много доволен и горд с това, че успях да убедя един от младите началници, които се открояваха с добра експертиза от по-големите градски райони, и в момента имам неговата подкрепа в това да поставим нещата в Районно управление – Стамболийски на нова плоскост, с много по-добра организация, с изискване от служителите на най-доброто. И разбира се – аз поне така го усещам, това вече дава резултат. Дава резултат и в заявителските материали, които се регистрират в съответното районно, в начина, по който те се отработват, и така.
Дали всичко на територията на областта се извършва навременно, така да се каже, завеждат ли се навреме сигналите? Някаква нова организация на работата, в този смисъл, има ли?
Организацията като цяло в МВР е регламентирана в съответните нормативни актове за регистриране на заявителските материали и сигнали в МВР с разписаните действия на всички служители в дежурна част, в оперативните служби. И това, което последва от този казус, е да бъде повишен контролът на всички ръководители във всички останали структурни звена на територията на областната дирекция. Така че бих казал, че на този етап нещата стоят в добра светлина. Не съм получил сигнал за материал, който да не е регистриран навреме, случай, по отношение на който примерно служителите в съответното компетентно звено да не са реагирали по съответния начин. Разбира се, и ежедневно изискам това от тях.
Сега напоследък много нашумя и темата за полицейския произвол. Как стоят нещата тук?
Тя нашумя – може би визирате конкретно събитията, които се развиха на 16 ноември, в София. На територията на Областна дирекция – Пловдив мога да се похваля, че на този етап, поне откакто аз съм тук, нямаме регистрирани такива случаи, в които да имаме най-малкото съмнение за прекомерна намеса на полицейски служители и прекрачване на техните правомощия.
Разбира се, ежедневно се работи със служителите в тази насока при провеждане на инструктажите, когато излизат нарядите, когато излизат в специализирани полицейски операции и изобщо в ежедневната им дейност, бива подробно разисквано от техните ръководители какви са техните задължения, какви са техните правомощия и изискваме от тях да бъдат спазени в пълна степен.
В случаите, в които биват допускани такива слабости, аз заявявам най-отговорно, че ще бъдат предприети всички законови действия, които са предписани в тези случаи, за търсене на отговорност. Когато има данни за извършено дисциплинарно нарушение, такава ще бъде реализирана. Когато пък имаме данни за извършено престъпление, разбира се, ще бъде сезирана прокуратурата.
Следващият въпрос се припокрива с първия – за корумпирани служители - дали имате постъпили сигнали?
Нека кажа така: достигали са до мен информации по отношение на конкретни служители или конкретни казуси, в които има съмнение за проявено такова поведение, но на този етап нямаме потвърдена такава информация. Съгласете се, че всеки един случай следва да бъде проверен, защото много пъти имаме злоумишлено набеждаване, нека го кажем набеждаване на такива служители. Няма да взема по-подробно отношение, тъй като не искам да…
Да излиза в общественото пространство.
Не само в общественото пространство, но и по отношение на служителите, да разкривам начина, по който бих реагирал. Само мога да ви уверя, че в зависимост от съответния случай, конкретния казус, ще бъде направено всичко, което е необходимо, за да бъде доказана вина, евентуална вина на подобно поведение, и да бъде реализирана съответната отговорност – дали ще бъде дисциплинарна, или наказателна, зависи от всеки един конкретен случай.
Много ли са тези случаи?
Не бих искал да коментирам, но само ще кажа, че има отделни случаи, в които има оплакване за проявено корупционно поведение.
Това най-често на по-високите нива - шефските, ли са хора, или на по-ниски нива и спрямо граждани?
Ами, нека се ограничим в това, че са стигали такива информации по отношение на служители от изпълнителските нива, но в отделни случаи – и от служители на ръководна позиция.
И за обвързаности с криминални групи също така ми се ще да кажете, има ли такива случаи? Защото в миналото имаше, затова го казвам.
Ами, това също до голяма степен е част от проявата на едно корупционно поведение. И неслучайно аз казах преди това, че не може всяка една информация да се приема из начало като достоверна. Необходимо е да бъдат проведени всички действия, за да бъде проверено и да бъдат предприети вече конкретните действия по реакция на такова поведение.
Да се надяваме, че не са много все пак.
Не са много, но и няма ръководител, който да гарантира, че в структурата, която ръководи, няма такива случаи. Дейността на полицейските органи е такава, че е свързана с повишен риск от подобно поведение. Възможно е полицейският служител да бъде и активна страна, но има и случаи, в които биват притиснати и биват поставени под условията на принуда, под някакви примерно злепоставящи обстоятелства за самия него. Това имам предвид, разбирате ли – може да имат, да разполагат с някаква позоряща информация, която да бива използвана срещу конкретен служител.
Т.е. то си е жива изнуда това.
Ами да, аз затова казах "принуда“.
Не може да подминем и въпроса за добрите практики, за добрите служители. Кажете нещо за това!
Както говорихме и на предварителния ни разговор с вас – въпросът може да бъде атакуван двояко, т.е. дали имаме някаква положителна практика, която е по-нестандартна, и да намира своето приложение като цяло в работата на Министерството. Като такава практика или може дори да не го наречем "практика“, но една положителна инициатива в тази насока, бих споменал едно обучение, което съвсем наскоро приключи – на писта "Дракон“ в село Калояново, което беше организирано по проект с Фонда за безопасност.
Като лектор беше Илия Царски – знаете, популярен автомобилен състезател. На това обучение преминаха абсолютно всички служители, униформени, които ежедневно в своята дейност, работейки на улицата, им се налага понякога да предприемат по-рискови маневри и по-рисков начин на шофиране. И това обучение даде възможност на колегите да придобият допълнителни знания, които да им помогнат да бъдат по-отговорни и да изпълняват рисковите си задачи по начин, безопасен за тях и за всички останали граждани.
Та, бих отчел като положителна инициатива – докладвахме за положителните резултати и на по-високо ниво, на ръководството в МВР, като има постъпки вече да се превърне в една по-мащабна инициатива за преминаване на обучение и на служители от другите областни дирекции на МВР.
От друга страна, като отделни положителни и добри практики аз мога да похваля отделни служители на нашата дирекция, които съвсем наскоро проявиха доблест, проявиха отговорно отношение към работа и не се поддадоха на изкушението именно на лица, които ги провокираха към подкуп. Това е съвсем наскоро – миналата седмица имаше случай на магистрала "Тракия“, в който при установяване на лице, което управлява моторно превозно средство с регистрационни номера, които не са издадени за това превозно средство, и в последствие негов близък или приятел беше отишъл на мястото на извършване на проверката да предложи подкуп на служителите, за да прикрият случая. Разбира се, последва задържането на това лице, образувано е към настоящия момент досъдебно производство и има повдигнато обвинение.
Подкупът голям ли е бил?
В случая говорим за 50 лева, които са подхвърлени на двамата служители, по 50 лева. Но подобен случай имаме, поне още два случая има в последните три месеца.
Май често има такива случаи. Добре е, че се държат достойно вашите хора.
Има, да, да.
Как стои въпросът с числения състав? Имате ли нужда от хора в момента, имате ли намерение да правите някакво преструктуриране?
По отношение на числения състав на Дирекцията, бих казал, че е достатъчен. Много пъти се говори в публичното пространство за това, че полицейските органи имат много раздут числен състав, разбира се, от гледна точка на един ръководител в полицията, никога не бих се съгласил с подобно твърдение. Ние винаги искаме повече и повече служители, за да можем да поемем голямото количество от работа, но аз мисля, че на този етап, поне по отношение на числения състав Дирекцията е в едни приемливи граници. Разбира се, имаме и някои ваканции, по отношение на които правим необходимото, за да бъдат в най-скоро време заети. В момента има също обявен конкурс за полицаи.
Имаме и такива, които са преминали вече конкурсната процедура и в момента са изпратени на обучение. И очакваме в най-скоро време, след преминаване на обучението, да се включат пълноценно в редиците на Дирекцията. Но бих казал, че за да бъдем спокойни и да можем да поемем работата, която така или иначе възниква на територията на Пловдивска област, е необходимо да направим надеждна, добра организация за разпределение на труда между колегите, между отделните структурни звена.
Колко нови полицаи очаквате? Полицаи ли ще бъдат или нещо друго?
Полицаи, конкурсната процедура, която приключи, е за около 40 служители. Към момента имаме, сме обявили още 7 места за полицаи. Отделно от това имаме стартирана процедура за назначаване на разследващи полицаи, четирима служители. Респективно вече през Новата година 2024 се планират и други конкурси.
Това е, разбира се, един непрестанен процес, така, че Дирекцията има необходимост от постоянно освежаване, от вливането на нови, по-млади кадри. За да има, разбира се, едно плавно предаване на уменията, да има приемственост между отделните поколения, така да кажа. Към момента, това, което ми прави впечатление, особено в ръководния състав, има един малко по-голям процент от колкото ми се иска на мен, служители, които са в пенсионна или предпенсионна възраст. И това, разбира се, плавно трябва да се промени в следващите месеци и години.
Някакви нови рокади ще има ли? Много обичат хората тази тема с рокадите в МВР.
Ами рокади, използват се силни думи, както казах преди малко, това е един постоянен процес, който изисква както вливането на нови кадри, респективно има служители, които постоянно напускат. Респективно напускат и служители, които заемат ръководни места. Споменах, че процентът на ръководни служители, които са в пенсионна и предпенсионна възраст, е по-голям от този, който ми се иска. Не е тайна, аз съм го споделил тук пред всички мои колеги, и пред ръководители, които отговарят на това описание, че моята визия е ръководните места да се заемат от служители, които не са се възползвали от правото си за пенсия.
В този смисъл, около колко нови подмени да очакваме?
Това е поетапен процес, разбира се, когато една длъжност бива освободена, тя след себе си много често води промяна и в други длъжности. Защото примерно длъжността “ръководен служител" от различните нива, следва да бъдат заети от служители, които са пък натрупали към този момент някакъв ръководен опит. Минавайки на по-високо ниво, те освобождават ръководни места от по-ниски нива. Затова казвам, че това е един постоянен процес и не следва от обществото да се възприема като някакви рокади, и да не използвам някакви по-силни думи.
По районните управления нови шефове ще има ли в скоро време?
Твърде възможно е.
По-конкретно?
По конкретно, по отношение на градските райони, така да кажем, бяха извършени промени, направихме няколко ротации. Началници, които заемаха тези длъжности в градските райони преминаха в извънградски райони. На тяхно място бяха назначени нови служители. Някои от тях са временно преназначени, предстои провеждането и на конкурсна процедура, която разбира се, не гарантира, че няма да има вече промени, тоест, всичко е възможно. Работата ще покаже резултатите ще покажат къде какви промени е необходимо да бъдат направени.
Вие залагате наистина на подмладяване на ръководния състав?
Считам, че ръководни позиции трябва да се заемат от хора, които са натрупали необходимия опит, имат експертиза, доказали са се в съответните колективи като лидери. Но пред себе си трябва да имат хоризонт на развитие, тоест, не да очакваме след 1-2 години да се пенсионират, а все пак да имат пред себе си професионален път, който да извървят.
Мислите ли, че системата на МВР се нуждае от някакви реформи? Какво, например, ако зависеше от вас бихте предложили вие, специално за Закона за движение по пътищата? Имате ли някакво мнение по въпроса?
Нашата задача винаги е била да изпълняваме Закона. Разбира се, много пъти , когато се предприемат законодателни инициативи, до нас са стигали допитвания да направим конкретни предложения, правили сме го това. Аз като един от служителите в МВР, разбира се, имам собствено мнение за много от дейностите, които са в МВР. Годините, в които съм бил служител в МВР съм минал през различни направления на дейност и така съм изградил добра представа. Но на този етап, то е доста по-обширна тема да започнем да говорим за конкретни законодателни промени.
Нещо, което ви боде окото, така да се каже?
Конкретно за този проблем - пътният травматизъм и нормативната уредба, който касае този проблем, аз съм на мнение, че тук не може само с промени в Закона да движение по пътищата да очакваме да постигнем желаните от обществото резултати. Разделял съм няколко основни фактора, които оказват силно влияние, според мен, по отношение на пътния травматизъм, а това са най-напред обучението и възпитанието на всички участници в движението, тоест нуждаем се от наистина по-качествено обучение на водачите на МПС, до по-качествено обучение и в училище, ако щете. Защото всеки един от нас, в най-ранна детска възраст е участник в това движение. На следващо място, като основна група от проблеми са инфраструктурата.
Всички знаем, че тя не е в състоянието, в което на всички ни се иска да бъде. Моето желание поне, е това, което се изгражда да бъде направено наистина по разумен начин. И да бъде планирано и изградено по такъв начин, че да са възможно най-малко конфликтните точки, най-малко рисковите участъци. На следващо място идва, следващата група от проблеми са свързани с контрола. Тук, разбира се, е и най-голямата отговорност на МВР за осъществяване на контрол над всички участници в движението. И мога да ви уверя, че ние полагаме изключителни усилия в тази насока.
Когато започвах работа в Дирекцията, заварих организация на пътния контрол, при която служителите от КАТ бяха изпратени в отделните районни управления, в някакъв експериментален вариант, който е стартирал в началото на годината. Но резултатите, които наблюдавах в рамките на 2 месеца, а и мнението на всички ръководни служители, началници на районни, охранителна полиция беше, че този модел е неефективен.
Води след себе си много проблеми, чисто организационни, мога да посоча и конкретни проблеми, които са споделяни с мен. И поради тази причина от 1 октомври аз отмених заповедта, с която беше въведен този модел и отново беше сформиран сектор “Контрол на пътното движение" в предишния му вариант. Тъй като смятам, че по този начин може да се създаде по-добра организация на работа и да се осъществи по-надежден контрол по отношение на всички служители, работещи в ...
Щях да ви питам, дали още е в сила това, наистина?
Не, от 1 октомври сме се върнали към стария модел на организация и поне статистическите данни, които събираме от този момент, съпоставяйки ги с предходния период говорят, че това решение е било правилно. На следващо място, като последна група от проблемите, е реализирането на наказания, наказателната отговорност, дали ще бъде административна или наказателна, по отношение на водачите и участниците в движението, които са нарушили правилата.
Тук, като вторичен въпрос, много често задаваха, дали са достатъчно тежки предвидените в закона наказания. Аз съм на мнение, че наказанията във вида, в който са предвидени са достатъчно тежки. Разбира се, те търпят развитие във времето, в зависимост от промяната на обстановката. Но за мен по-важното е да бъдат неизбежни предвидените наказания, тоест да имаме реализиране на пълна отговорност спрямо всеки един нарушител, за да може от една страна той да бъде наказан и да бъде поправено неговото поведение. От друга страна, да въздейства превантивно и възпитателно на всички останали членове на обществото.
Като обезпеченост за контрола на пътя - имаше много идеи да се засилят камерите по пътя и т.н. Как стоят нещата в нашата област? За дрегери също имаше проблем по едно време?
Да, техническите средства са изключително важни при осъществяването на надежден и повсеместен контрол. От гледна точка на технически средства, с които разполагат полицейските служители за осъществяване на прекия контрол на пътя към момента, бих казал, че имаме надеждна обезпеченост. Поне са рядко случаите, в които колегите сигнализират, че имат липса на някои от техническите средства.
А по отношение на видеонаблюдението то е изключително важно действително, и в последните години доказа своята ефективност. И в това отношение, работим от една страна за видеонаблюдението, което разполагаме като МВР като цяло, да се полагат всички усилия за неговото развиване, модернизиране и увеличаване на неговия обем, както и от страна на Общината, с техните възможности, участието в различни програми и полагането на всички усилия за разширяване на обхвата на контрол, чрез такива технически средства, разбира се, тяхното поддържане. Това е един продължителен процес и уверявам ви, че държим и от наша страна като полицейски органи и срещаме необходимото разбиране на този етап, и от Общината.
За магистралата специално, дали е обезпечена с достатъчно камери?
Трябва да правим разлика между камерите за контрол на скорост и камерите, които са по програма на Агенция “Пътна инфраструктура" (АПИ), които имат друго предназначение. Сега, аз знам, че има поета инициатива, камерите на АПИ, които действително тяхната задача е за измерване на трафика, на броя преминали автомобили и вземане съответно там на управленски решения, че съвсем скоро ще бъдат преодолени всички, и технически проблеми, а и нормативни такива, които да позволят камерите на АПИ също да могат да засичат скорост.
Всъщност, те технически могат да засичат скорост, но към момента, доколкото знам, е нормативен проблемът тези данни да бъдат използвани за налагането вече на административни санкции по отношение на нарушителите. Знам, че процесът е отворен и е в напреднала фаза, и може би съвсем скоро, тези камери, които са значителни на брой, ще получим едно много сериозно покритие на цялата Републиканска пътна мрежа, които вече да могат да бъдат използвани и за контрол на скоростни режими.
В други държави вече е така и то отдавна.
Не мога да кажа. Това, което знам като предистория, просто реда, програмите, по които са изградени имат други поставени цели, на които да отговарят. Из начало, те не са били предвидени за засичане, тоест, за осъществяване на контрол на скоростните режими, а не че не могат да засичат, технически възможности те имат.
Те са собственост на Агенцията “Пътна инфраструктура". Те отговарят за тяхното администриране и т.н. Към момента ние сме само ползвател на данни за справочна дейност, така да го кажем, но не и за осъществяване на контролни функции. В напреднала фаза е процесът по разширяване на функциите на тези камери и вече ще могат да бъдат използвани и за контролни функции. Просто не е финиширано, въпрос на време, наистина.
Г-н Чергов, към края сме на интервюто. Нещо да си пожелаете за Новата година, на вашите служители нещо да пожелаете?
Аз си пожелавам и за себе си, и за всички служители, да бъдат живи и здрави те и техните семейства, да бъдат изпълнени с кураж, с енергия, да дават всичко от себе си в това, което вършат, за да бъдат полезни и на себе си, а и на обществото, на което сме избрали да служим. Разбира се, искам да призова и обществото да проявява необходимото разбиране към тази сложна, бих казал дейност-призвание, да бъдат толерантни, да се отнасят с повече разбиране. А и винаги, когато имат възможност да помагат.