© Plovdiv24.com | | - Г-н Янков, летище Пловдив обслужва основно чартърни полети. Забелязва ли се промяна в националността на преминалите пътници?- Основен дял при формиране на пътнико потока на летището наистина заемат чартърните полети. Спецификата им се състои в това, че са концентрирани почти изцяло по време на зимния сезон - от средата на месец декември до средата на месец април.
От 2005 г. през летище Пловдив се изпълняват и полети по летни чартърни програми, но с много по-слаба интензивност в сравнение със зимния период - от една до три вериги на сезон с по един до два полета седмично всяка.
Сезонността създава затруднения, както от гледна точка на поддържането на квалифициран авиационен персонал, така и от гледна точка на разпределението на финансовите приходи и разходи през календарна година.
Интензивността на зимната чартърна програма е в пряка зависимост от развитието на зимния туризъм в България.
Положителна тенденция в това отношение е ръстът на посещенията на туристи от Великобритания, който все пак през последните две - три години достигна своя пик и стремежът на този етап ще е да не се допусне отлив.
Още по-ярко изразен е ръстът на туристи от Русия и именно тук съществува потенциал да се стимулира още по-висок ръст използвайки благоприятната ситуация.
Негативен факт е загубата на немските туристи които имаха най-значителен дял във зимния ни туризъм от средата на деветдесетте до първите години на новото хилядолетие. През последните пет-шест години тези туристи липсват изобщо, като се наблюдават само малък брой индивидуални такива, които ползват полети по редовни линии.
Като цяло зимният туризъм в страната ни е много по-слабо развит от летния,което обуславя голямата разлика в броя обслужени пътници на годишна база на Летище Пловдив в сравнение с летищата във Варна и Бургас.
- Как летище Пловдив работи в конкуренция с другите летища, главно софийското и какво може да предложи за да привлече клиенти?
- Пряк конкурент на летище Пловдив през зимния сезон е летище София. Изборът до кое от двете летища да се изпълняват полетите се прави от туроператорските компании, които го съобразяват с желанията и потребностите на своите преки клиенти - туристите. Летище Пловдив влияе косвено на този избор, чрез предоставянето на по-ниски такси за обслужване на авиокомпаниите, от които се чартират самолетите /което рефлектира върху крайната цена на туристическия пакет/.
Друго важно предимство е по-гъвкавата политика при предоставяне на слотове за наземно обслужване, предвид значително по-слабата натовареност от столичната аерогара.
Важна роля играе и географското разположение на летището спрямо трите основни зимни курорта. Летище Пловдив има предимство при разположението си спрямо Пампорово, равни възможности спрямо Боровец и по-голяма отдалеченост спрямо Банско, сравнено отново с летище София.
Чартърните полетипрез летния сезон се дължат на усилията на туроператори от Дания, Малта и Израел за разработване пазара на обиколни и шопинг турове, с начална и крайна точка Пловдив. Летище Пловдив осигурява всички възможни и допустими стимули за запазване и увеличаване на този вид чартъри.
Бизнес полетите също имат трайна тенденция на ръст през последните няколко години. Това се дължи на факта на непрекъснатото развитие на местния бизнес, като отделни бизнесмени закупиха самолети, регистрираха авиокомпании с цел предоставяне на авиационни услуги. Осъществяват се също така полети както на чужди инвеститори с бизнес интереси в страната ни, така и на български предприемачи в чужбина. Предвид факта на присъединяването на България към ЕС логично се очаква този тип полети да се увеличават все повече.
Ежегодно Летище Пловдив обслужва не малък брой пренасочени от Летище София полети. Това се случва най-вече през зимния период, когато поради типичните за сезона мъгли видимостта на столичната аерогара пада под минимално допустимата. Предвид инвестициите, които се правят в оборудване за кацане при намалена видимост на летище София и повишаване на категорията му се очаква тези полети постепенно да намалеят.
Обслужваните от летище Пловдив карго полети не са на регулярна база, а имат по-скоро епизодичен характер.
Отнемането на лицензите за авиационен оператор на почти всички български карго авиокомпании се отрази отрицателно и на карго дейността на летище Пловдив.
Малко цифри:
Брой обслужени пътници / 2006/2007 година / 2007/2008 година
По чартърна програма / 97171 / 58708
Карго товарите също са / 1133 тона / 292 тона
Обръщам Ви внимание, че това са показатели за периода декември - март. Естествено, че ще се обработват въздухоплавателни средства и през останалият период до края на годината, но до сега през годините най- натоварените месеци са посочените по-горе. Въпреки всичко се наблюдава тенденция за увеличение на чартърните полети, за сметка на полетите по нерегулярност и товарните полети.
Отчитайки тези реалности започнахме разговори с авиокомпании предлагащи услугите си на по ниски цени. Предлагайки им условия които са конкурентни спрямо летищата в София, Бургас и Варна.
- Предвиждат ли се нови дестинации за полети от летище Пловдив?
- Желанието ни е да започнем полети до държави и региони където живеят и работят компактни групи от българи поддържащи здрави връзки с родината ни. Примерно централна Турция, северна Гърция, централна и югоизточна Германия, Испания, Италия и Великобритания. Имаме в предвид извършване на т.н. „постоянен чартър" и „ ниско тарифни полети".
В момента се водят разговори с представители от Ирландия, Турция и Унгария, посредници от Испания и България.
- Работи ли се по идеята за създаване на фонд, който да подпомага летището да привлича полети?
- При направеното маркетингово проучване се констатира, че за да привлечем интереса на ниско тарифни авиокомпании, то съществуващият финансов риск трябва коректно да се поеме не само от летището, но и от фонд създаден чрез доброволни постъпления от инициативни бизнесмени обединени около идеята за развитие на летище Пловдив.
Увеличаването на пътнико - потока до 300 000 през следващата 1-2 години ще донесе на региона милиони евро приходи само ако пътуващите пребивават 2-3 дни с цел туризъм. Ще има значителни постъпления в направление на транспорт, обществено хранене и хотелиерство. Значителни обороти ще се реализират при продажбата на сувенири и не акцизен алкохол.
Чудесна е подкрепата, която получаваме от местния бизнес, общинска и държавна власт.
Много бързо бе декларирано намерение от собственици на вериги хотели и туристически агенции за намерението им да вложат средства във фонда за подпомагане тези авиокомпании, които почнат да летят редовно до летище Пловдив, като предлагат ниски цени на билетите. В момента сме готови да регистрираме сдружение с идеална цел, което да започне дейност насочена към изпълнение на тази цел.
Всички други съпътстващи дейности, които биха могли да доведат до приходи, различни от тези от основната дейност са пряко свързани с пътнико потока, преминаващ през летището. И на този етап се осъществява търговска дейност и рекламна политика, но при увеличаване на пътнико потока и преодоляване сезонния характер на полетите тя би могла да бъде много по-ефикасна. Усилията на ръководството на „Летище Пловдив" ЕАД за бъдещо развитие са в насока привличане на авиокомпании за осъществяване на редовни, целогодишни, международни полети. Тъй като никога през годините на съществуване на летището такива не е имало това е голямо предизвикателство за целия екип.
По-долу са изложени съществуващите обективни недостатъци и предимства от гледна точка на авиокомпаниите, потенциални клиенти.
Маркетинговата политика е насочена към привличане на ниско-тарифни авиокомпании. Традиционните авиокомпании, които оперират до летище София | © Plovdiv24.com | на този етап не проявяват интерес към дестинацията Пловдив, поради близостта на двете летища.
Летище Пловдив предоставя финансовите и оперативни условия, които са търсени от ниско-тарифните авиокомпании. Те от своя страна са по-склонни да започнат полети до дестинации, считани като рискови от пазарна гледна точка и имат потенциала да създават много бърз ръст на пътнико потока.
Ръководството на Летище Пловдив ЕАД се стреми да присъедини към усилията си и представителите на бизнеса в региона, както и местната и държавна власт. Постигането на целта и откриването на редовни международни полети ще има много силен икономически и социален ефекта, както за града, така и за целия Южен-централен район.
- На какъв етап е планираната модернизация на летището ?
- В началото на година бе взето решение от Министерски съвет за предоставяне публичната държавна собственост на летищните съоръжения и прилежащите терени от министерството на отбраната на министерството на транспорта, с което се даде възможност веднага да се започне обявяване на процедури за извършване на проектиране и строителство на удължение на съществуващия перон, нов паркинг и инфраструктура за изграждането на нов терминал отговарящ на съвременните изисквания за международно летище. Вече са предложени четири идеи за проект на терминала, предстои процедура за избиране на изпълнител за проектиране и строителство и то в крайно къси срокове.
На летището бе предоставено за ползване и района на бившия аероклуб, това дава възможност да се пренесе част от администрацията и техническите служби, както и част от сградите да се предоставят на дружества, чиято дейност е свързана с въздухоплаването. За съжаление сградния фонд първо трябва да се реновира, а електро и ВИК системите да се възстановят и приведат в експлоатация.
На летището съм от пет месеца. Поради факта, че тези месеци са и „сезон" , договорите вече бяха сключени, нямаше как да се влияе на организацията на дейността.
Не съществуваше търговска дейност, нямаше магазини за най необходимото, единственото барче в терминала бе отдадено на външна фирма от собственика на терминала, поради което не можеше да се влияе на качеството на предлаганата услуга. Нямаше възможност да се хранят пътуващите, които по една или друга причина престояваха по-дълго време на летището. Другото барче намиращо се извън терминала, също собственост на външна фирма не отговаря на хигиенните изисквания, няма достатъчно асортимент, в него се хранят пътници и персонал поради липса на други възможности.
Пет месеца по късно, нещата са малко по-различни. Разкрихме три магазина, бюро за обмяна на валута, ВИП салон за бизнес пътници и получихме лиценз за безмитна търговия.
Екипа, с който работим съвместно, има желание да увеличим количеството на услугите които предлагаме, като подобрим същевременно качеството.
От продажби в новооткритите търговски обекти за по- малко от два месеца бе реализиран оборот близо 50 000 лева, което показва, че развитието на търговията е едно от успешните начинания които сме извършили.
Предстои монтиране на лек павилион за кафе и закуски с което ще се опитаме да задоволим съществуващата необходимост за прехрана на пътуващите.
- Какво става с проблема с транспорта от и за летището?
- Един от големите проблеми е липсата на градски транспорт и „Рента кар" услуги, имаме обещание от общината да се реши този проблем и аз вярвам, че това ще се изпълни.
Таксита се появяват само когато има полети, но същите са от близките села и квартали, а вида на таксиметровите водачи е меко казано „стряскащ" за кандидатите да използват услугите им. Формата им е спортен екип, повечето силно брадясали с половин килограмови метални вериги през врата, а върху тях табели на която пише "TAXI". Сумите които искат, са по „договаряне" без свидетели. Спират извън летището, а мястото за „лов" на клиентите е в обществената зона. |