Поради обществения интерес, който предизвика заявеното от
Славчо Атанасов намерение да внесе предложение в общинския съвет за 30 милиона банков заем, предназначен за ремонтиране на малките пловдивски улици, кметът отговори на журналистически въпроси:
- Г-н Атанасов, няма ли да ни дойде в множко още един заем, този път за реконструкция на малките улици?- Мисля, че на целия град, а не само на управляващия екип, е ясно, че без заем не бихме решили този най-тежък за Пловдив проблем - пътната му инфраструктура. Истината е, че крайните и вътрешно-кварталните улици не са виждали асфалтиране повече от 20-30 години. Според възможностите на бюджета за тази цел могат да се отделят не повече от по два-три милиона всяка година. Това означава Пловдив да е вечно обречен само да кърпи улиците и да пълни отворилите се дупки. Ясно е, че по този начин не се решава проблем с пътна инфраструктура. Това означава, че Пловдив ще е обречен вечно да е с лоши улици. Нещо повече ще кажа - Пловдив ще е обречен пътната му инфраструктура постоянно да се влошава.
- Ясни ли са параметрите на този заем - за колко време, какви ще са лихвите, кога и как ще го плащаме?- Процедурата на заема е много сложна. Отнема много време и върви по един много сложен и точен алгоритъм. На първо време този заем трябва да бъде одобрен от общинския съвет. Поради тази причина до няколко дни ще внеса предложение, което първо ще бъде разгледано в комисиите от общинските съветници и на сесията на 22 януари се надявам почти с пълна подкрепа този заем да бъде утвърден от тях, без разлика дали са управляващи или опозиция, защото проблемът на Пловдив е категорично ясен, фиксиран е от много години. Заемът ще е в рамките на 30 милиона лева. Още в началото на пролетта през миналата година наредих на районните кметове да изготвят план-сметка за всички техни улици, които са в тежко състояние. План-сметката е готова и сумата, която е необходима за ремонтирането на тези улици според даннни на районните кметове, е 24 600 000 лв. Така че заемът ще бъде изтеглен в рамките на 30 милиона, като се има предвид и инфлационният процес. Този заем според уверенията на моите финансисти можем да си позволим да го изплащаме. Гарантирам, че всичко около него ще бъде напълно прозрачно, напълно ясно ще е къде какво отива, защото това са пари на всички нас, на всеки един пловдивчанин.
- А пресметнато ли е за колко време ще бъдат ремонтирани улиците?- Ако изтеглим заема до края на годината, в рамките на година-година и половина-две години той ще бъде усвоен почти напълно.
- До края на мандата Ви значи ще има ремонтирани улици?- До края на мандата ми заемът няма да се изчерпи напълно. Кметът, който ще дойде след мен, ще продължи в тази посока, защото най-важното в едно управление е да има приемственост.
- Колко средства от първия заем още не са изразходвани?- 7,5 милиона все още не са изразходени. Тази година заемът ще бъде напълно консумиран. Истината е, че този 50-милионен заем беше насочен към изключително тежки инфраструктурни обекти. Да не забравяме, че най-сложни са ремонтите на мостови конструкции. Вече ремонтирахме моста на Адата, Асеновградския надлез - това са изключително сериозни съоръжения. Те са ремонтирани до основи, така че на практика имаме съвсем нови съоръжения. От този заем в момента правим и моста на Герджика. Много пари глътнаха тези обекти. 50-милионният заем, който изтегли моят предшественик д-р Иван Чомаков беше насочен именно към тези тежки обекти. Не можехме да си позволим да не направим тази крачка. Имаше опасност да стане катастрофа - мостовете да паднат.
- Пловдивчани искат добра инфраструктура, но не им се ще да изплащат заеми. Не може ли вместо да теглите пари от банки, да разработите проекти и Европа да ни даде пари?- За съжаление някои пловдивчани вече не си спомнят, че на този въпрос още преди време отговори бившият заместник-кмет по евроинтеграцията
Марта Божикова, която беше най-наясно по въпроса с европарите. Истината е, че Европа не дава пари за възстановяване на пътна мрежа. Няма такава опция. Европа дава пари за построяването на нови пътища, и то междуселищни. Мислите ли, че ако имаше начин или възможност, аз нямаше максимално да я използвам? Единствения начин, по който можем да си позволим тотално да възстановим инфраструктурата, е чрез заем. А пловдивчани са много мъдри хора. Не съм убеден, че не са съгласни да се изтегли един заем - самият аз съм шофьор - като гледат как всеки ден си трошат колите по пътищата на Пловдив. Ще ви обясня най-образно какво представлява ситуацията в Пловдив. В момента нашите пътища представляват един продран балтон, на който постоянно му слагаме нови и нови кръпки. От балтона не е останало нищо и от все повечето кръпки още повече се къса, защото е страшно отънял. Много по-евтино излиза да си купим един чисто нов балтон, ако ще и да теглим заем за него, отколкото да поддържаме стария балтон.
- Г-н кмете, хора от консултативния съвет се обявиха против нов заем, няма ли да се съобразите с мнението им?- Консултативният съвет консултира и съветва. Решенията ги взема кметът, аз нося и отговорността.
Любозар Фратев, а и другите бизнесмени в съвета, ме подкрепят. Районните кметове също. А това е много важно, защото те също са част от управлението на Пловдив.