ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Славчо Атанасов: Пловдив е пред фалит, а най-голямата тайна са дълговете му | ||||||
| ||||||
Във формата "Лидерите говорят“, който е безплатен формат за всички кандидати за кметове винаги говорим за шест основни стратегии, а именно "Градоустройство и инфраструктура“, "Град - приятел на децата“, "Чисти, зелени и умни градове“, "Пътна безопасност“, "Здравеопазване“ и "Прозрачно управление“. Здравейте г-н Атанасов. Добър ден на слушателите и на зрителите на "Фокус“. Г-н Атанасов, вие отново сте кандидат за кмет. Какво е чувството отново да се върнете там, откъдето сте започнал? Истината е, че това, което се случва в Пловдив, на мен не ми харесва. А се оказва, че не само на мен не харесва, а и не харесва и на много пловдивчани. Това е една от причината отново да се кандидатирам за кмет. И другата причина е, че страшно много хора от Пловдив ме помолиха, няма как да ми нареждат, но ме помолиха да се кандидатирам отново за кмет, защото за 12 години стана едно чудо, което нито един пловдивчанин не можеше да си представи, а на практика това е, че градът е пред фалит, да не кажа, че вече е във фалит. Най-голямата тайна на Пловдив е колко са дълговете на града. Преди два месеца зам.-кметът по финанси обяви, че са около 120 милиона, но от мой личен опит мога да го кажа, че тези дългове според мен ще са около бирмингамските или даже над тях. Там за 83 милиона паунда фалира вторият по големина английски град. Нашите дългове горе-долу ще са около 160-170 милиона по моя преценка, да не са и повече. Защо? Защото освен тези дългове, които обяви зам.-кметът по финанси, сегашният кмет подписва договори, които не са с гарантирано финансиране, което означава само едно – някои ги наричат "скрити дългове“ – те изобщо не са скрити дълговете, а са абсолютно реални дългове – договор, който той подписва, а следващият кмет трябва да изпълнява. Не е особено коректно, поне аз така не постъпих с моя наследник, защото това е все едно да седнете в един ресторант, да консумирате, да вечеряте някаква хубава вечеря, да станете и да си заминете, и следващият, който дойде на тази маса, да ви плати сметката. Това на практика става в момента в Пловдив. Затова ви казвам, че моята лична прогноза, а и на доста добри финансисти в града, е, че Пловдив или е пред фалит или вече е във фалит. Никой не може да каже, защото не съм се запознал с документите, не съм се запознал с финансовите разчети. А когато се работи с финанси, то се работи с цифри и проценти. Задавам въпроса на сегашния кмет и на предходния когато се задавали въпроса: Кажете Пловдив има ли дългове, има ли недобори – недобор значи невзети вземания на общината, обикновено отговорът е доста странен и несериозен: "В рамките на нормалното на държавата“. Сега такъв отговор, когато говориш за финанси на втория по големина град, е най-малкото нелеп, защото, когато се говори за пари, се говори с цифри и проценти. Така че в момента само го казвам, защото законът задължава всеки един кмет на всеки шест месеца да обявява тези неща публично, както и аз съм го правил като кмет. Моите съграждани знаеха във всеки един момент Пловдив какво му е финансовото състояние, да не говоря, че всяка сутрин ми носиха справката от финансовия отдел къде всъщност се намира финансово Пловдив. Гледам още 17 кандидата има, слушам ги колегите, разбирам ги, някой от тях за първи път се явяват на избори – едни невероятни обещания, ама наистина невероятни обещания, едва ли не ще свалят Луната в Пловдив. Истината обаче е друга: Нямаш ли пари, нямаш ли финансов стабилитет, как всичко това, което толкова красиво звучи и го обещавате, как ще се получи, когато нямаш нужните финанси? В момента Пловдив е в много тежко финансово състояние. Хайде да не гледаме розовите балони. Първото нещо, което трябва да се направи: Много ясен анализ, много ясен разчет с какво да разполага реално градът. И според има два пътя. Единият път е, просто мен ме срам да го кажа, защото Пловдив винаги е бил в цялата си история богат град, той е на 8 000 години, по-стария от Атина с 500 години – това го казват археолози, не български, чуждестранни – този град никога не е бил фалирал. Защо? Бил е изключително богат по всяко едно време. За първи път Пловдив се оказва в такова състояние. Лично на мен, въпреки че нямам вина за това състояние, тъй като оставих града без нито лев дългове, с 23 милиона свежи пари в касата и с 220 милиона спечелени пари от европроекти, повтарям спечелили пари, сега ще го заваря банкрутирал град за 12 години. Предлагам ви да преминем към шестте основни стратегии. Разбира се. Ако утре вие седнете в кметския стол, първата стратегия "Градоустройство и инфраструктура“? Знаем Пловдив има проблем с презастрояването също както в София, каква стратегия ще приложите вие, г-н Атанасов? Аз ви казвам, за да стане всичко това, което много хубаво ми го задавате като въпрос, трябва да видя Пловдив с какви пари разполага. Защото ясно е, имам изборна програма, ясно е какво трябва да се прави в града, между другото почти всички колеги, които кандидатстват за кметове на града, сме наясно какво трябва да се прави. И сега за да бъде конкретен вече, ще ви кажа: На всяка цена първостепенна задача е облекчаване на трафика в Пловдив. Той е ужасен поради няколко причини. Първо, Район "Южен“, който в момента вече е най-големият район в града, над 105-106 000 отива вече, защото града се разраства на юг и на запад, Район "Южен“ стана най-големият район, той на практика е почти блокиран от града заради едни нелепи ремонти. Да, ремонтите трябва да се правят, но има начини, има философия на правенето им. И аз съм правил ремонти. Но не може да разкопаеш една улица и съответно да разкопаеш алтернативната на нея. От 11 входно-изходни артерии на Пловдив в момента половината не функционират. Много е зле положението и в Район "Север“, от другата страна на града, където ситуацията е подобна. Първото нещо, което трябва да се направи, е спешно, скоростно завършване на тези недовършени обекти на сегашния кмет. Защото иначе градът, пловдивчани се шегуват, но аз виждам как им накипява и недоволството, че трябва да се прибират в къщите си с хеликоптери. Забележете това наистина е куриозно и ние сме XXI век - има улици разкопани, които седят от две-три години, и това са основни улици, не говоря за малки улички в някои n-тия краен квартал на Пловдив, което също е много важно и там да се поддържат нещата. Мога веднага и конкретно да кажа какво трябва да се направи: На всяка цена отпушване на Район "Южен“, на всяка цена завършване на улица "Даме Груев“ – вече в конкретика влизам – на всяка цена по най-бързия начин Южния обходен колектор. Той, че трябва да се прави, трябва, но това е мегастроеж, над 100 милиона струва. Завърших Северния обходен колектор, това са много важни неща за един град, но преди мен още двама кмета правиха Северния обходен колектор, той 11 км. Този, южният, сега е още по-сложен. Това е много неблагодарно строителство, тъй като всичко е под земята. Хората отгоре нищо не виждат и те казват: "Боже, хвърлиха 100 милиона, пък нищо не виждаме“. Къде са тези пари - се питат хората. Само че това е много важно, защото при всеки голям дъжд една голяма част от Пловдив се наводнява, като повечето български градове. Защо? Защото липсват тези обходни колектори, които да обират тези води. Този колектор трябва при всички случаи да се направи, но според мен той трябва да се прави в съвсем различна ако щете тактика и подход. Там е сгрешен целият целия подход, Южният е толкова зле разкопан, защото там са направени организационни грешки. Трябва да се направи едно преустройство на цялото строителство в Район "Южен“, най-после да отпушим този район, защото там живеят и над 100 и вече 103-104-105 000 души. Говорите за пътната инфраструктура, но населението наистина се увеличава в град Пловдив. Имате сходни проблеми със София. И споменах за презастрояването, какво ще предприемете в тази посока? Презастрояването има прекрасен закон, само че той за жалост не се спазва. Друг е въпросът, че 7 институции отговарят за това дали един кмет на Пловдив или който и да е кмет на голям град, дали е почтен или непочтен, дали краде или не краде. Това са цели 7 институции. Аз мога да кажа, че законът е прекрасен, който трябва да се изпълнява, но той не се спазва. Веднага ще Ви дам примери, хората веднага ще ме разбират. Там има много и ясно описани отстояния блок от блок на колко отстояние трябва да е, много ясно е описано, че 20% от територията, която се застоява, трябва да е задължително зелена, зелен малък парк – така е предвидено в закона, това също ни се спазва – слагат няколко кашпи, привидно големи саксии с някакви дръвчета, и това го смятат за зелена територия, което е пълен абсурд. Друг е въпросът, че трябва всеки блок по закон да има гарантирано паркомясто. Това нещо не се спазва, тука според мен вече е работа на органите, които следят за тези неща, повтарям това са 7 институции, защото всеки блок за да влезе във функциониране, трябва да има задължително подпис на кмета. Ето веднага ви давам пример: При мен също се строяха блокове, защо обаче нямаше презастрояване? Защо? Защото просто си спазвах закона. Повтарям още веднъж: Голямата част от българската трагедия е, че ние имаме нелошо законодателство, наистина голяма част го адаптирахме към европейското, има и някои законови абсурди, разбира се, но нека да не се спираме, все пак съм юрист по образование, но просто самите закони не се спазват от институции, които трябва да ги спазват. Много части на Пловдив заприличаха на Богота, Колумбия – хората си подават през терасите ръцете. Това просто наистина е абсолютно пълен абсурд. Само че за тези 12 това се получи с Пловдив: Ужасяващо презастрояване, липса на паркоместа. Защо? Защото кметът, като си е слагал подписа да вкара в експлоатация поредния блок, той не е следил дали на всеки апартамент има гарантирано паркомясто. И съответно сега просто са наистина в буквалния смисъл на думата междусъседски войни за тези паркоместа. Когато общувам с полицията научавам, че на полицаите им е дошло до гуша всяка вечер да ходят да ги разтървават. В буквалния смисъл на думата стигат до физически саморазправи. Казвате "трябва да спазваме законите, защото те са хубави“, но искам конкретна стратегия да ми кажете относно паркирането, споменахте последно паркирането. Ще създадете ли нови буферни паркинги например? Ужасяващ проблем за Пловдив, и ще ви кажа защо. Пловдив е най-гъсто населеният град не само в България, а и един от най-гъсто населените в Европа. Поради много причини, казах ви, градът е много стар, на 8 000 години, много презастроен, това не е по наша вина, това нашите прадеди са го направили така. И вие казвате как ще се реши проблемът? Само ще ви дам един пример: В сравнение със София, София има 1 700 души на квадратен километър жители, Пловдив знаете ли колко има? 4 300 на квадратен километър. Т.е. той е два пъти по-гъсто населен от София. Казвам ви причини са много, не са виновни последните кметове, това е още от времето на Възраждането се е получило така. Преди много години нашите деди така са го направили Пловдив. Сега тези къщи няма как да ги бутнем. Самият град е един голям резерват, вие познавате Пловдив и знаете, тези къщи няма как да бъдат бутнати, защото са паметници на културата. Затова Пловдив е толкова красив и затова туристите идват. Те не идват да ни гледат хубавите булеварди, не идват да ни гледат лъскавите хотели, те идват да гледат нашите старини, особено Пловдив е рекордьор както се казва в Античността, да видиш неща от Античността: Крепостни стени, строени още от Александър Велики, Александър Македонски и т.н. Конкретно към вашия въпрос: За паркирането – огромен проблем на Пловдив, ама наистина огромен, и той може да бъде разрешен по един-единствен начин, това, което в момента примерно Мюнхен го правят, Мюнхен също е много гъсто населен град пак поради негови специфики. Ще ви дам пример за това какво правят в такива гъсто населени градове и това, което лично го видях в азиатските държави, тъй като знаете, там е ужасяващо презастрояването. Видях интересен подход в Япония, в Китай, големите им градове, в Сингапур – елементарно е и според мен даже ако се подпише една концесия, Пловдив няма да даде и един лев за да разходва пари. Може да построим, както в тези държави правят, "транспортни кули“, които заемат много малко място. В Холандия има една такава много мощна фирма, която ги изгражда - "Раптранс“ се казва, тя е лидерът в Европа за такива неща. Има и една британска също, която е на нивото на холандците. Какво правят? За една седмица построяват една транспортна кула, което е на принципа на Виенското колело – колите се нареждат, повярвайте ми става много бързо, виждал съм го в очите си в Токио, в Пекин и в Сингапур, тъй като там имат наистина чудовищен проблем, както при нас с презастрояването. Кулата заема няколко квадратни метра и тя е на принципа на Виенското колело. Абонираш се за един месец, колата ти е под еди-кой си номер, долу е електрониката, слагаш си картата, която ти издават със съответния номер. За няма и минута колата ти се предоставя долу на изходната позиция, за да излезе от паркинга. Отключваш си колата, влизаш си в нея, излизаш си, и след това вече вечерно време като се връщаш или от работа, или от някакво удоволствие вечерно, същата работа: Влизаш в паркинга, извикваш № 72, който е на твоята кола и си я взимат. Тази въртележка е абсолютно безшумна, да не мислите, че тракат вериги. Тя просто е лишена от всякакъв шум. Казахте чрез концесия да бъде направен сходен модел? Да. Проблемите на Пловдив с паркираните не са отсега. Те са от години, но сега станаха още повече с презастрояването и с "новите пловдивчани“, особено от последните 5-6-7 години в Пловдив се заселиха много хора от Родопската яка, Кърджалийско и Хасковско. Ще минат няколко години докато тези хора се превърнат в част от философията и начина на живот на Пловдив. Ние си ги наричаме "новите пловдивчани“, уважаваме си ги, обичаме си ги, те са вече част от нас. Но това ни създава голям проблем обаче, не че те са виновни, просто няма поминък в онези селища и те идват към град Пловдив. Нормално, като във всяка слабо развита икономика, населението се концентрира в 3-4 центъра. Това става и из България в момента, не сме първите, няма и да сме последните. Така че ето и начин за паркиране по тоя начин: Даваш на фирма на концесия, въпрос на преговори е, но да поддръжа паркирането в града. Тя си изгражда със свои средства кули, хората се абонират – няма накъде вече, в буквалния смисъл на думата няма накъде. Стига се до физически саморазправи вече в някои определени блокове, ежедневно вече. Така че ние нямаме друг изход, освен наистина да тръгнем по този път, който вече са го измислили, няма да кажа по-умните народи от нас, ще каже по организираните народи от нас. Добре, да приемам, че сме се качили на Виенското колело, изградили сме тези кули. Преминаваме към следващата стратегия "Чист, зелен и умен град Пловдив“. Г-н Атанасов, каква стратегия ще приложите за по-приветливия град Пловдив? Само ще ви кажа печалният резултат от специалистите, които следят за чистотата на въздуха, не говоря за аматьори, не говоря за любители, говоря за специалисти. В момента Пловдив и Перник са градовете с най-замърсен въздух. Ако за Перник е разбираемо по някаква причина, знаете там е бивш рудодобивен район. Да. Той си е бил такъв град и поради тая причина така се разраства толкова – заради рудодобива. В Пловдив не е добре да бъде град с толкова замърсен въздух поради много причини. Сега в края на краищата имаш и Марица. Какво трябва да се направи веднага, конкретно, да не се отплесвам в предистория? Няколко неща спешни трябва да се направят. На първо място почистване коритото на Марица, което за последен път е чистено при мен. В момента, ако видите Марица, тя е опасна река, казвам, че градът, да ни бъда лош пророк, 2005 година наводнението беше ужасяващо да се гледа какво представлява Марица когато тръгне да залива град. То гледката наистина е страховита. Опасна река, защото е наносна, там вече са израснали дървета със стволове по няколко метра диаметър. Как това не прави впечатление на настоящите управляващи? Аз я чистих за последно и приличаше на писта от Формула 1 в буквалния смисъл на думата – дърветата ги бяхме изкоренили из корен, самораслите дървета в коритото. Това, което завещах на последния кмет, т.е. на кмета, който дойде след мен, беше едно: "Слушай, 200-300 000 лева всяка година от бюджета отделяй, за да поддържаш Марица в това състояние, защото изтървете ли я, просто ще си заприлича отново на джунгла, както я наследих аз“. Те не взеха никакви мерки, в момента Марица е дори по-зле отколкото беше по мое време, преди да взема да я чистя. Това представлява нещо ужасяващо. Първо, при по-сериозни дъждове Пловдив може да се окаже много сериозно застрашен от тази река. Реката е наистина опасна, видяхме я 2005 година. Второ, когато почистим излишната, саморасловата растителност в реката, веднага тръгва, знаете по реката винаги вървят въздушни маси – как да минат по река Марица като тя прилича в момента на някой приток на джунглата на Амазонка? Казвам го, тя прилича в момента на тропическа река, дори на определени места е взела да се заблатява даже. Това е недопустимо, разбирате ли. Веднага почистване на реката, за да може да тръгне конверсията, движението на въздушни маси по реката, това при всички случаи ще облекчи и ще прочисти въздуха на Пловдив. Няколко неща, то не е едно нещо и с магическа пръчка да кажеш: "Да, вече ще имаме чист въздух“. Второ, създаване и преминаване към тролейбусен транспорт. Старият кмет, който дойде след мен, каза: "Тролейбусен транспорт, – това е една от най-големите грешки на Пловдив – тролейбусен транспорт не ни трябва“, питам го като негов бивш кмет, а ми е бил на всичкото отгоре и районен кмет: "Г-н Тотев, как цялият свят върви към електробуси, електричество, именно заради въздуха“, защото именно от това замърсяване на природата виждате аномалиите, които са получават: 45° лятото, зимата студове, всичките тези неща, които са получават, ни се струпват на главата, това си е дето тука се казва едно отмъщение на природата към нас, защото ние не я пазим. Така е, да. Той унищожи тролейбусния транспорт. Айде сега едно от първите неща, хубаво нещо – създаде се фирма за електробуси по-скоро, веднага подмяна на този парк трябва да стане задължително. Защото един от големите замърсители са именно тези автобуси от градския транспорт, нали, ниска предавка, ниски скорости изгорели газове. А моделът ще го продължите ли с тези големи транспортни гигантски фирми или по-скоро ще се насочите към общински такъв? Градският транспорт изпълнява социална функция, той трябва и винаги съм го казвал, да бъде общински, собственик трябва да е общината. За жалост в 2006 година нашият общински градски транспорт беше приватизиран, и в момента, което за мен е абсурдна ситуация за град голям като Пловдив, в момента пет частни фирми управляват нашия транспорт. Тука ще си има много сериозен разговор при положение, че овладея града, с тези фирми. Първо, автобусите, които вървят в момента по града, изобщо не са приемливи за хората, пък камо ли за екология. Като казвате приемливи, какво точно означава това? 13 милиона получават от държавата субсидии, 11 милиона от общината. "Щъркелите“, които се въведоха по времето, сега няма да казвам кметове след мене кой и как, но хората си го знаят, тези автобуси не са особено пригодни и хората не ги харесват и не ги обичат, нарекоха ги "щъркели“ – това е израз на самите пловдивчани, трябва да се подмени автобусният парк при всички случаи, ако ще искат да обслужват общината. И най-вече много разчитам на електробусния транспорт. Друго, което е много важно за почистването на града - тревички и цветя не почистват един град, те го те го правят по-красив, но не прочистват въздуха. Въздуха го прочистват дървета. Нито цветята прочистват един град, нито тревата. Много сериозна насочност натам. И всеки пловдивчанин ми го казва: "Славчо, правете повече паркове“, ама не паркове да го направиш една красива градина, наистина много красиво: Цветчета, там фигурки и т.н., но те не съдействат за прочистването на нашия въздух, трябва да се направи това. Говоря за нови паркове, обаче не да засаждаме дървета с колкото пръста ми дебели стъбълца, които ще ги чакаме 40 години да станат сериозни дървета, а си има дървета, които са на определени години, по 8-9 години, да, струват малко по-скъпо. Е, не струват като палмите, които кметът след мен купи, което беше пълен абсурд. Пловдив не нито град за палми, и това му го казаха специалистите, точно тези, които разбират от това нещо – Пловдив не е град за палми, в Пловдив трябва да се засаждат други дървета, които наистина да прочистват и въздуха. Влизам и в много подробности, но те са много важни. Другото, което е, много може за екология да се говори. Не случайно, забелязахте ли, в тия седем партии, които ме подкрепят, има Зелена партия. Така е, да, казах вече. Защото те са си специалисти там и знаят, има цели програми, които сме подготвили за прочистване на въздуха на Пловдив. Сега за жалост, ще изтървем 18 милиона, дай Боже, да ги спечелим, но програмата само ще щракне, т.е. ще се затвори програмата. Коя е тази програма? 18 млн. лева се отпускат на Пловдив по европроект за т.нар. "подмяна“ на прословутите печки с дърва и въглища, някой ги наричат кюмбета. 18 млн. лева Европа ни дава само и само да си прочистим града. За жалост май ще ги изтървем, защото срокът е много кратък, пък така администрацията, която работи по проекта, не е стигнала до никъде. Много лош ще бъде този вариант, защото тези 18 милиона са сериозна сума, и тя беше предвидена точно за подмяна на уредите за отопление на пловдивчани. Т.е. от тези печки за дърва и въглища лека-полека да се премине към по-съвременни методи за отопляване – климатици ли ще бъдат, има вече много-много съвременни неща. Това е един от много големите замърсители. Всъщност двата най-големи замърсители на Пловдив са автомобилното движение, тъй като стане тапата и задръстването, знаете, автомобилните газове стават, на n-та степен се качват. И другото, което е, за жалост много голяма част от пловдивчани поради липса на финанси, на добър семеен бюджет, прибягват – да не мислиш, че им се иска да бъдат на дърва и въглища, това е неблагодарна работа. На всичкото отгоре от въглищата винаги остава в жилището остатъчна миризма, винаги, тя после много трудно се премахва. Та, много неща трябва да се направят за екологията и ние ги знаем какво трябва да направим. Повече зелени коридори, повече паркоместа… Не само, зелени вълни, трябва да се пренастроят светофарите, 103 светофара им в Пловдив. Ще стигнем и до тази стратегия “Пътна безопасност". А как разбирате вие идеята, интересно ми е да чуя, за “Умен град Пловдив"? Какво да ви кажа, това е много важно нещо. Голямото богатство на Пловдив е, че той е университетски град, стар, университетски център с много стари университети, с много тежки университети, т.е. с голяма слава, с голяма почит, с голяма традиция. Примерно, хайде да не обидя София, но Пловдивския медицински университет някои от специалисти го водят като най-добрия в страната, някои го водят по-добър дори и от столицата. Имаме още 6 или 7 университета, имаме частни училища, частни колежи вече. Тоест, града се ориентира към създаване на продукт - раждането на мозъци, защото наистина той се превърна в най-сериозния университетски център в страната. Важното е тези мозъци да не изтекат от града, да не наблюдаваме изтичането на мозъци, а да ги задържим там. Да, точно това. Затова идеята е, и то на среща с бизнеса на града се обсъди тази идея. Ние имаме идея за много тясно сътрудничество на бизнеса с университетите. Не откриваме топлата вода наново, това се прави отдавна, от десетилетия се прави и в Америка, и сега в Китай се прави. Прави се и във Великобритания, и във Франция, и в Германия, къде ли не се прави? Бизнесът много сериозно да влезе във връзка, а това много зависи от кмета на града и от администрацията му, защото те трябва да са медиаторите на тази връзка. Да влезе бизнеса в много плътна връзка със студентството. Какво имам предвид? Това, че фирмите, които в момента, между другото Пловдив е градът с най-ниската безработица в страната, имаме под 3% безработица, казвам го за разлика от Северозападна България, например, където това е най-големият бич. Пловдив няма проблем с безработицата. Всеки, който иска да работи ще си намери работа. Аз затова ви казвам, че затова дойдоха огромни маси от хора от други окръзи, да се заселят в Пловдив, заради работните места. Градът няма такъв проблем с безработицата. Но града има проблем с това, че ние раждаме много студенти, но голяма част от тях просто отиват да се реализират в чужбина. От випуска на дъщеря ми, ще ви дам един пример, за да разберете колко са сериозни нещата, от 122 човека над 90, ми спомена тя, са вече в Германия и скандинавските държави. Учим ги, обучаваме ги 6 години и след това отиват да работят за други икономики и да лекуват други нации. Сега, хубаво, прекрасно, но хайде първо да лекуват нашите родители, нашите майки и бащи, нас самите да лекуват, защото тук сме ги изучили. Повярвайте ми това струва много на държавата, като изучаването на един студент по медицина. Затова тук сме предвидили една връзка да стане между бизнеса и университетите, защото от тук се получава фирмите да ги ангажират. Само че в заради нашето законодателство ще трябва и помощ от държавата, по някакъв начин тези деца трябва да бъдат обвързани с бизнеса. Защото фирмата може да започне да му плаща издръжката, може да започне да му плаща обучението. Защото много деца се принуждават да ходят да работят и да учат. Повярвайте ми, имах нещастието да бъда така, следването е ужасяващо - хем работиш, хем учиш. Според мен нашите младежи трябва да имат възможност основно да усвояват науките в университетите. Иначе става тежка история. Сложна задача. Сложна задача. Затова тези фирми са готови да плащат на студенти още на студентската скамейка. Между другото, както става в западните държави. И след това обаче, той да поеме някакъв ангажимент към тази фирма, да отиде да работи за нея. Бизнесът в момента дава много сериозни пари, особено за интелектуално подготвене на хора. Говоря наистина сериозни пари в момента дават. Аз даже като чух онзи ден, като правих няколко срещи с тях, с бизнеса на града, ами аз като чух какви заплати са готови да дават и вече дават, взех и се замислих, дали вече си струва нашите деца да ходят немили-недраги по чужди държави и да работят за чужди икономики, когато ние цял живот сме ги обучавали и на всички нас данъкоплатците ни струват толкова много пари. И след това си взима шапката и отива и работи, примерно в Норвегия. Като виждам вече нашия бизнес какви заплати е готов да дава, започвам сериозно да се замислям, а според мен, и те ще се замислят. Хората не напускат от хубаво Родината си, да го знаете от мен. Те напускат Родината си от нужда. Съгласна съм с вас. И за жалост много млади хора и такива като самата вас, младо момиче, на млада възраст. Много отидоха в чужбина, имам спорове с политици, мои колеги, те там отиват, създават семейства с местни момчета и момичета, раждат деца, голяма част от които не знаят български. Как да се върнат тези деца, защото много от колегите ми политици казват: “Славчо, няма страшно, нека да видят свят и те ще се върнат". Ще се върнат една съвсем мъничка част, другите вече там са се установили, създали са семейства с местни хора. Добре, да започнем тогава от най-малките. Следващата стратегия е “Град Пловдив, приятел на децата". Какво да се случи от самото начало, от изграждането на тези дечица като личности? Ами аз няма да свалям звезди от небето, ще ви кажа защо. То проблемът там е ясен, от ясен по-ясен. Имаме поне нужда от минимум 4 нови детски градини, защото знам наизуст статистиката колко деца остават без детска градина. Имаме нужда от поне 4 нови детски ясли. Това е задължително трябва да се реализира. Защо? Защото близо 1000 деца чакат за детска ясла, и близо още повече чакат за детска градина. Сложете на една детска градина и една детска ясла средно 200 деца на една такава градина и вижте колко детски ясли и колко детски градини са необходими. Та една от първите ми задачи ще бъде в тази насока, т.е. децата, децата, децата. Защото досега не малко неща се направиха в насока спорт, направиха се нови зали, два стадиона почти се построиха. Както се казва, в спортното направление се направиха хубави неща - Младежки спортен център се направи. Говоря за тези кметове, които след мен дойдоха, това са им хубавите, позитивните неща. Всеки кмет след себе си оставя нещо, това е истината. Всяко управление има приоритети, но хайде да насочим нещата към образованието и към нашите малки деца и ученици. Пловдив има вопиюща нужда от минимум две нови училища. А училища нови не са строени от 40 години в Пловдив, ново училище. Също така, това, което е много важно, поне две трябва да са наистина, защото особено има един много сериозен проблем с Математическата ни гимназия. Там съжителстват две училища, при всички случаи трябва да ги разделим. Аз не говоря за някакви едва ли не реки от мед, мляко, злато, диаманти и сребро да потекат в Пловдив. Първо, защото ние в момента сме изключително финансово зле, както казах в началото на предаването. Затова, хайде първо да видим финансовите ни разчети, после вече ще видим и другите неща. И много важно нещо, европейските програма, това за което аз твърдя, че бях много добър в това нещо. Това са свежи пари, които могат да се привлекат не от бюджета на общината, не от бюджета на държавата, а от Европа, европейски пари. А Европа дава тези пари, стига да знаеш как да си ги вземеш. Стига да знаеш какви проекти да подготвиш и съответно да ги спечелиш тези проекти. Твърдя, че имам изключително добър екип и съм готов веднага да влезе в действие още като встъпим в общината. Ето, една от големите грешки на кметовете след мен беше, че ние имахме изключително добри отдели, които да работят с евросредствата. И забележете, имахме цял заместник-кмет, който отговаряше за европроектите. В момента това нещо се разби. Да, печелят проекти също колегите, но не така, колкото ни се иска. Следващата стратегия за която ще поговорим е пътната безопасност. Как г-н Атанасов вие ще се борите срещу пияните, дрогираните шофьори в гр. Пловдив? С много пряко сътрудничество с КАТ и най-вече, най-вече има цяло предприятие в което работят 135 човека, нарича се Организация и контрол на транспорта, то е общинско предприятие. Веднага си задавам въпроса, всъщност какво трябва да работят тези хора, просто ще бъдат натоварени с много повече задължения. И друго, за да се справим с джигитите по пътищата, ние при всички случаи трябва да изградим, въпреки че и сега има система на камери, но първо, тя е на 2 места, второ, не са синхронизирани помежду си. Трето, трябва да се изградят нови допълнителни зони за тези камери, тъй като тези са недостатъчни. Ние в това отношение много сериозно изоставаме от столицата, от София. Много сериозно, като бройка камери, като защитни кръгове на тези камери, така се изграждат. Много работа го чака и много сериозно преустройване дейността на това предприятие "Организация и контрол на транспорта", повтарям, там работят 135 човека. Това е огромна мощ, ако знаеш как да я насочиш, къде да я насочиш и какво да правят. Стратегия “Здравеопазване", достъпът до общинските услуги, здравните общински услуги, там има ли какво да се желае? Има, в здравеопазването, дъщеря ми е лекар, нали виждам от нея. Има винаги какво да се желае. Никога в едно здравеопазване човек не може да каже, че една държава има абсолютното перфектно здравеопазване. Повярвайте ми, това е секторът, който винаги трябва да се развива. Тоест, винаги може още, още, още и още. Ние в това отношение хем сме облагодетелствани, хем обаче не се получава много добре. Защо? Ние сме с глава от населението с най-много частни болници, те са 40 в Пловдив, разбирате ли? Това е наистина просто потресаващо, говоря не е лошо, 40 болници щом работят, лекуват хора, иначе ще ги затворят, разбира се. Проблемът е в общинското здравеопазване, ние имаме 2 болници и няколко ДКЦ-та, спортен диспансер, рехабилитационен център и т.н. В тези болници какво става? Обикновено лекарите в нашите болници работят и след това отиват да доработват в частните болници, което не е лошо, разбира се, искат да печелят повече пари. Но с какво ни превъзхождат частните болници? Естествено с техниката. Значи, нашите болници, затова частните болници, обикновено по-тежките случаи, които нямат т.нар. пътеките - те са много важни, финансирането от държавата за дадено заболяване. Обикновено на общинските болници, случаите, които или нямат пътеки, или са много ниско платени тези лечения, обикновено се лекуват в общинските болници. Това нещо трябва да бъде урегулирано. Но се иска волята от кмета тези неща да станат. И разбира се, подобряване на самата техника вътре в нашите общински болници, защото ние в момента сериозно, като изключим някои особености, има някои отделения, които са много добри в общинските болници. Ние изоставаме сериозно технически от частните. Последната стратегия “Отворено и прозрачно управление", как я виждате вие? Аз вече съм го правил, какво да виждам. Аз съм го правил вече 4 години, те затова много от хората и до ден-днешен сравняват моето управление със сегашното. Аз бях единственият кмет в България на голям град, който имаше приемен ден всеки ден, повтарям всеки божи ден. Това нещо задължително се връща, връща се също и при районните кметове. Няма как кметът на Пловдив да приема всеки ден, пък районните му кметове да не приемат. На второ място, създаване на т.нар. Граждански съвети, които са изключително ефективни. Защо? Кметът след мен казваше, чакай сега Славчо какво е тръгнал да прави, казват ми на малко име, защото пловдивчани по принцип говорят на малко име, и в София е така, между другото, като дойда. Сега Славчо какво е решил да прави? Общинският съвет е царството на партиите, а той е местният парламент. Не винаги партиите имат интереси, съвпадащи с населението на града. Много често съм го виждал, затова към районните кметове, а и към мен се създава т. нар. Граждански съвет. Не го посочвам аз, не го посочват районните кметове, посочват го домоуправителите на съответните райони. Районите се разбиват на няколко зони, съответната зона праща свой представител на събрание на домоуправителите на зоната. Това вече съм го правил, това не е фантастика. Това съм го правил и беше много ефективно. Районните пращат своите представители, примерно при кмета на района, всяка седмица той е длъжен да заседава заедно с тях. Разделил е района си, примерно на 15 зони, всяка зона има свой представител. Те заедно взимат решенията, които ще пратят в района. Това е правено, още един път казвам, това не е фантастика и е много ефективно. И за финал на нашия разговор, едно послание към всички ваши познати, съграждани, граждани, близки? Замислих се за известно време и се чудя какво точно да кажа. Много неща на пловдивчани да кажа, но хайде ще кажа това, което се сещам в момента, на минутата. Знаете, в Пловдив редовно изборите, местните се фалшифицират, това е безспорен факт, не го казвам аз, казва го и председателката на Общинската избирателна комисия, която следеше за почтеността на изборите. Безспорен факт е, че в Пловдив изборите се фалшифицираха няколко пъти, особено за кмет, на местни избори. Затова се сещам за едни думи на Гьоте, и хората си казват, добре, Славчо хубав, хубав, ама пак ще му фалшифицират изборите, едно към едно го говоря. И аз затова ще се обърна към тях със следното: Великият Гьоте има едни много хубави думи - когато загубиш пари, нищо не си загубил. Пари се губят, пари се печелят, пак се губят, пак се печелят. Когато си загубил приятел - много си загубил. Но загубиш ли вярата си в доброто, всичко си загубил. Затова нека да вярват в доброто. А какво е то? Да не ви фалшифицират вота, просто излезте и масово гласувайте, не казвам за мен, и за друг гласувайте. Но когато излезете масово да гласувате, вие вдигате процента на активността и тогава вече фалшификацията на вота става много-много трудна. Ето това го разберете. Повтарям, просто излезте и гласувайте, за да вдигнете избирателната активност и фалшификациите да станат вече много трудни за изпълнение. |
Още по темата: | общо новини по темата: 938 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/157 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 25.10.2023 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
Още новини от Новини от Пловдив:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
Ново нападение в столичен мол
19:56 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета