© | | Реконструкцията и модернизацията на Централна жп гара - Пловдив, ще се реализират по проекта на младия пловдивски архитект Александър Шинолов и неговия екип, който спечели третата награда в организирания от Национална компания "Железопътна инфраструктура" конкурс за обемно-устройствено проучване на гаровия комплекс. Това се оказва икономически най-оптималният вариант по отношение на цена, технически параметри и изпълнение след направено обстойно инвестиционно проучване на седемте конкурсни разработки. "Първопремираният проект на "Арконт-А" с водещ архитект Илко Николов е много добър, но реализацията му е най-скъпо струваща", обяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който още при обсъждането на конкурсните резултати в началото на юли съобщи, че финансовите стойности на отделните идейни предложения варират от 30 млн. лв. до 120 млн. евро. Предстои Национална компания "Железопътна инфраструктура" да внесе за одобрение в община Пловдив проекта за обемно-устройствено проучване на арх. Александър Шинолов. На тази база Общинският експертен съвет по устройство на територията трябва да издаде виза за проектиране на комплексен инвестиционен проект. Основният въпрос, който трябва да се изясни от общинските експерти преди възлагане на проектирането, е видът на комуникационната връзка между бул. "Македония" и бул. "Христо Ботев" - една изключително важна пътна артерия. Според министър Мутафчиев предлаганото от община Пловдив подлезно съоръжение под жп ареала ще струва минимум 35-40 млн. лв. и е свързано с прекъсване на движението по линиите. Алтернативата е изграждане на нов надлез на мястото на стария Бетонен мост. Ако стартират бързо проектните процедури, е възможно през 2009 г. Национална компания "Железопътна инфраструктура" да обяви конкурс за стратегически инвеститор чрез отстъпване право на строеж върху прилежащите територии на жп гарата. Обезщетението ще включва ремонт и реконструкция на приемното здание, което е паметник на културата, както и определен процент от РЗП на новото застрояване. Останалата част от новопостроените сгради и съоръжения стават собственост на спечелилия инвеститор.Основен акцент в проекта на арх. Александър Шинолов, арх. Я. Радева, арх. В. Вълчев, арх. Хр. Гинев, арх. Ал. Бакърджиев, арх. В. Георгиев представлява покритието на пероните. То се явява като обединяващо звено между старо и ново, както и носител на основната идея за динамичност и оригиналност на гаровия комплекс в Пловдив. Предложената концепция за неговите модернизация и разширяване, от една страна, се стреми да запази и изяви старинната приемна сграда, а, от друга - да създаде около нея уникална и модерна градска среда, която да превърне зоната в естествен притегателен център. Проектът предлага оптимизиране на достъпа до гарата, разширяване и подобряване качеството на предлаганите услуги, така че тя да осигури европейски стандарт на клиентите си. Идеята на авторите е комплексът да стане силно разпознаваем градски маркер, който да привлича с уникалната си визия и съчетаване на старо и ново. Във връзка с комуникативността и знаковата натовареност на пространството около гарата се предвижда отваряне на площадното пространство. Пешеходните потоци са разделени на пристигащи и заминаващи. Заминаващите минават през корпуса на старата сграда, където са билетните гишета, и използват предвидения пешеходен надлез, който им осигурява бърз достъп до пероните. Пристигащите използват настоящия (и разширен) подлез, чрез който е осъществена връзката между всички важни пунктове от комплекса (старата част, новата част, подземните паркинги, автобусните спирки и т.н.). На нивото на подлеза е предвиден обширен подземен паркинг. Предложеното решение за реконструкция на съществуващото гарово здание има за основна цел да подобри възприемането на сградата и да подсили характерния й облик. Премахването на почти всички вътрешни преградни стени ще осигурява необходимото пространство и въздух в интериора. Междуетажната плоча е пробита на места така, че да се постигне пълноценно възприемане на цялостния обем и да се създаде ясен контраст. Архитектурата на новите сгради - търговски център и административна сграда, е продиктувана от желанието да се създаде модерна реплика на приемното здание, която да е изцяло контрастна като излъчване, но обемно съразмерна и адекватна част от околната среда.
Съществена част от духа и архитектурата на проекта е покритието на пероните. Структурата представлява мембрана, която обгръща новите и старите постройки, засилвайки визуалните и функционалните връзки между тях. Покритието има три степени на прозрачност - плътни части, стъклени части, които пропускат светлина, и откровени отвори над линиите, позволяващи свободната циркулация на свеж въздух. Местата на контакт със старата гара са стъклени и позволяват на погледа да възприеме пълноценно архитектурния паметник, като едновременно осигуряват покритие над чакащите. В някои от естествените сегменти, които се получават от конструкцията на покритието, са предвидени малки зелени острови, които са неразделна част от всяка градска среда. Плътните елементи от покритието са с внушителна квадратура и позволяват разполагането на фотоволтажни батерии върху покрива, което би намалило енергийните разходи на комплекса, смятат авторите на проекта.
Източник: в."Строителство градът" |