"Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" е собственост на датската Viking life-saving equipment, специализирана в областта на морската безопасност (спасителни салове и лодки, спасителни жилетки, водолазни костюми и др.). Каква е причината датската компания да реши да построи завода в Пловдив и да пренесе част от производството си в България? Отговорът - близо е до европейските си клиенти и е икономически изгодно. Госпожа Винклер казва, че от дълго време са обмисляли да открият завод в Европа. "Продуктите от Тайланд пътуват от 6 до 8 седмици с кораб. От България европейските ни клиенти са на разстояние 1-2 седмици с камион", обяснява тя.
Работния ден на Кристина Винклер започва с цифри, разбира се. Всяка сутрин тя има на бюрото си лист с цифри, които могат да я накарат да се усмихне или да добие угрижен вид. Това са резултатите от работата на двете работни смени. "Целта ни е до края на тази година да постигнем производителност 16-17 спасителни сала на смяна, или общо около 160 сала седмично", казва Кристина Винклер. Тя самата няма никакви съмнения в това, че ще го постигнат. "Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" вече работи по проект за строителство на собствени халета край Пловдив, защото сега наетата сграда просто не достига за нарастващите темпове на производството.
Стартът на дейността на датското предприятие за спасителни салове в България е в началото на 2014 г. За кратко време е наета сграда в "Тракия икономическа зона" край Пловдив, привлечени са местни работници, пренесено е производствено оборудване. За една година компанията достига нетни приходи от продажбите от 2.913 млн. лева, а през май 2015 г. собствениците решават да увеличат капитала на "Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" от 19 559 лева на 2 019 559 лева. Кристина Винклер поема мениджмънта в България от началото на тази година, като преди това е отговаряла за качеството на продукцията във всички предприятия на Viking A/S - в Дания, Норвегия, Тайланд и България. "Дойдохме в България, за да увеличим производството и да намалим фактора риск. Проучвахме и търсехме страна със стабилна икономика, развита логистична инфраструктура и конкурентни нива на работна заплата", обяснява Винклер. Факторът заплата всъщност е бил решаващ при избора между София и Пловдив. В Тайланд е най-голямото предприятие на фирмата майка, като 95% от цялата продукция се произвеждат там. Сега българският клон на дружеството поема снабдяването със спасителни салове както Европа, така и Източното крайбрежие на САЩ. А Тайланд продължава да снабдява азиатските пазари и Западното крайбрежие на САЩ.
Продуктовата гама, която засега са усвоили пловдивските работници, е от 4-местни до 50-местни спасителни салове. Все още обаче тук не се произвежда най-големия 150-местен спасителен сал, но когато българската компания натрупа опит, възможно е този спасителен "крайцер" да се прави и тук. Мечтата на всеки морски капитан, независимо дали е на малка рибарска лодка, круизен или военен кораб, е никога да не се налага да тества саловете на Viking. Но се налага. "Всяка година получаваме благодарности от хора, които са намерили спасение с нашите салове", разказва Кристина Винклер.
"Производителността на българската работна сила все още не е тази, която ни е нужна. Но отчитаме, че предприятията ни в Дания и Тайланд са работили много години, за да постигнат сегашните си нива на производителност", обяснява Кристина Винклер. Като мениджър тя разчита на служители от други производства на Viking да предадат знания и умения тук. В момента работник от Тайланд, който е най-добър в крайния пакетаж на саловете, беше командирован в Пловдив, за да предаде опита си.
Във "Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" вече работят 145 души, като 120 от тях са заети в производството. От 2015 г. обаче има и специалисти, които реализират проект за изнесени услуги за всички поделения на Viking по света. Сега в предприятието край Пловдив работи екип за подпомагане на продажбите - отговаря на запитвания за цени, подготвят оферти за клиенти по целия свят. Екипът е посетил офисите на Viking в Дания, Норвегия и Германия, за да се запознаят с колегите си и с основните работни процеси. Тук работи и екип, който се занимава с управлението на стоковите наличности в целия свят. Има и двама инженери, ангажирани с поддръжката на морските евакуационни системи.
Източник: в.Капитал