© Plovdiv24.bg | Данислав Тенинчев се занимава с търговски имоти от 8 години, а от 2016 година е мениджър на кантора "Бизнес имоти" в една от най-големите компании в страната. Ето какво каза той пред kmeta.bg:- Г-н Тенинчев, какви са тенденциите при пазара на търговски и офис площи през първата половина на 2017 г.?
- Пазарните тенденции, които наблюдаваме от началото на годината са, че в офис сегмента има изключително голямо раздвижване. Все повече фирми наемат офиси, които са в процес на изграждане, защото към момента всички качествени офис площи са заети. Фирмите се разрастват и целят да оптимизират пространството, за да се чувстват служителите им удобно.
Търсят възможност и всички техни звена да бъдат на едно място, а не в различни сгради. По отношение на магазините и заведенията, в сегмента молове имаме ясно разпределен пазар, няма толкова голяма конкуренция между различните търговски центрове и това кара наемателите да развиват все повече своите бизнеси все повече в търговски места в различните точки на даден град.
Приоритетни са централна градска част и кварталите с ясно обособена търговска зона. Виждаме позиционирането на такъв тип фирми в квартали, които имат добре изградена инфраструктура, голям брой на населението, за да могат да бъдат по-близо до своите клиенти. Искам да уточня, че е важно, когато хората търсят бизнес имоти да не подхождат както при търсенето на жилище, а именно да не се обръщат към много и различни фирми, тъй като специализацията в този сегмент е много дълбока и не всеки брокер ще намери подходящото помещение на даден клиент. Препоръчвам да се доверяват на специализирани в тази област фирми.
- Наем или покупка, кое предпочитат клиентите?
- В бизнеса с търговски и офис площи винаги доминиращ е наемът. Голяма част от клиентите се обръщат към нас с цел наем, защото той позволява, когато дадена площ бива максимално оползотворена, те да увеличат или намалят своето пространство. Това се случва много по-лесно когато се преместят от един нает имот на друг, отколкото ако е тяхна собственост и това обвързва много по-дългосрочно с дадения имот. Затова голяма част от фирмите предпочитат много по-често да наемат, отколкото да купят, освен ако не става въпрос за бизнес, чиято форма и размери не търпи промени каквито са медицинските центрове, зъболекарските кабинети, козметичните студия.
- Кои са най-желаните локации за магазини?
- Бизнесът все по-често се стреми да бъде близо до своите клиенти в различните квартали на големите градове. В София това се вижда много ясно. Фирмите започнаха да прилагат такава стратегия и в другите големи градове като Пловдив, Варна и Бургас. В Пловдив кв. "Тракия" е много желан поради голямата численост на населението. В Бургас и Варна тенденциите винаги са били към туристите и главните търговски улици. Това са зоните, които клиентите константно търсят.
- А кои райони се очаква да се превърнат в такива?
- Ако говорим за територията на град София, в момента виждаме подобряване на облика в централната градска зона. След като бул. Витоша беше преустроен на пешеходна зона се вижда колко добре се отрази това на ритъма на града. Последващите места, към които и до сега имаше голям интерес като ул. "Граф Игнатиев" в момента заради ремонта, не са така предпочитани. Но клиентите нямат търпение да видят дали след ремонтите, които са предвидени от общината това няма да се превърне в ново място с интересни заведения, места за отдих, забавление или пазаруване.
- Кое е водещото в избора на офис?
- Най-важният мотив при избора на нов офис е той да бъде полезен за служителите и там те да се чувстват комфортно. Големите компании избират места, до които достъпът е лесен, да бъдат близо до метростанция. Важна е бързата връзка с всяка точка на града. Именно за това най-желани са булеварди като "Цариградско шосе", бул. "България", бул. "Тодор Александров", зоната на Околовръстно шосе до кв. "Младост" и Бизнес парка. Търсят се модерни офиси, с няколко желани елемента - зелена среда, детски център за удобство на служителите с деца, голям търговски център, за да може да извършват различни дейности след работа. Това са сред най-честите примери какво търси една фирма при избора на офис.
- Инвеститори от кои страни са с най-голям интерес към София?
- Към момента последните големи сделки за покупка на търговски центрове са с инвеститори от Южна Африка. Те познават пазара в България и на Балканите. Фирми, които наемат офис пространства, това са големи мултинационални компании от Западна Европа и САЩ, които пренасят своя бизнес в нашата страна с оглед по-добрите условия за развитие, които виждат в тук. |