Автомобилният пробив под централната жп гара на Пловдив бавно, но сигурно напредва. Очаква се до края на юни да бъдат завършени дейностите по външната конструкция от южната страна на гарата. Приблизително по същото време би трябвало да има съдебно решение на първа инстанция по делото за строително-монтажната работа от северния край, към бул. "Васил Априлов", предаде репортер на Plovdiv24.bg.
Пробивът е един от най-важните инфраструктурни обекти в града, изпълнявани от "Трейс груп холд" АД. От старта на обекта досега работата е концентрирана върху обновяването на коловозите и трасето за свързване с бул. "Македония". Излети са стотици тонове бетон на площадките на отделните блокове. Според линейния график, до два месеца трябва да се възстанови движението по последните два коловоза 10 и 11. После ще се работи на самата гара и чак след това строителите ще се върнат на средните коловози.
Факт е, че на обекта не се работи с пълен капацитет и натоварване заради жалбата на концесионера на централна гара Миролюб Столарски срещу издаденото от главния архитект на община Пловдив строително разрешение. То касае дейности извън сервитута на жп гарата и включва външна и вътрешна конструкция, подходи и измествания на инженерните мрежи. Столарски оспорва разрешението за строеж с аргумент, че се засяга територия на транспортен обект от национално значение и главният архитект няма правомощия там.
На практика подземното трасе ще засегне някои от магазините в подлеза на гарата, които са част от концесията. В момента се изготвя инженерно-техническа експертиза, която определя територията на концесията. Вещото лице трябва да се произнесе и дали при изпълнение на проекта за автомобилен проход под гарата се засягат съоръжения и технически инсталации на обект от национално значение, какъвто е жп гарата.
Независимо какво ще е решението на пловдивския административен съд, по закон и жалбоподателят и ответниците имат право да обжалват. Това означава, че съдебният процес остава отворен поне до нова година.
Комуникационно-транспортният пробив под Централна жп гара ще свърже южните квартали на града с центъра. Трасето на пробива е съобразено и следва предвиденото в общия устройствен план на гр. Пловдив подземно преминаване от бул. "Васил Априлов“ към бул. "Македония“ под района на гаровия комплекс. Ще бъдат изградени и удобни вертикални пешеходни връзки.
Стойността на договора е е 89 028 245,95 лева без ДДС. Изпълнител е Обединение "Проект Пловдив“ ДЗЗД, включващо фирмите "Трейс Груп Холд“ АД и "Балкантел“ ООД.
Обект "Модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гара Пловдив“ е част от проект "Развитие на железопътен възел Пловдив“ и се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).