Година след авиокатастрофата край Шабла, при която загина подп. Валентин Терзиев, няма виновни, няма експертиза, а отговорните сами проверяват себе си.
"За една година няма абсолютно никаква промяна. Разследването си тече, досъдебно производство се води все още. Лично мен никой не ме търси", разказа жената до подполковник Валентин Терзиев - Димитрина Попова пред
Bulgaria On Air.
На 9 юни 2021 г., при участие във военно нощно учение при стрелба по светеща парашутна мишена, изтребител МиГ-29 на българските Военновъздушни сили се разби във водите на Черно море край Шабла. Няколко дни след катастрофата беше извадена черната кутия, а записът изпратен за разчитане в Русия. През септември 2021 г. Министерството на отбраната публикува доклад, според който основната причина за инцидента е "загуба на пространствена ориентация". Посмъртно майор Валентин Терзиев беше повишен в чин подполковник.
Димитрина Попова разказа, че след катастрофата е получила покана за среща от главния прокурор
Иван Гешев, който я е уверил, че ще бъде направено всичко, което трябва да бъде направено. И ще бъде изпълнено в разумните законови срокове.
"Отминава една година. Досега дори не е излязла експертизата", разказва Димитрина.
Според нея записите от черната кутия е можело да бъдат свалени и у нас.
"Специалисти, абсолютно всички са на мнение, че няма никаква нужда от изпращане в Русия на тази кутия. Най-учудващото е, че единствените експерти за мен са си виновните лица. Тоест ВВС - ние друга експертиза нямаме", добави тя.
12 месеца е и законовият срок за назначаване на проверка по случая.
"Все още няма назначена служебна проверка по случая. Едната година изтича - работата на Министерството на отбраната грам не е свършена. Последно служебният министър
Георги Панайотов потвърди, че такава проверка няма. Смениха се още двама министри и все още такава проверка няма извършена", оплака се Димитрина.
А виновни няма. Няма и решение на Военната прокуратура, което да посочи у кого е вината за катастрофата.
"Няма никой обвинен, защото трябва да са всички. Лицата са много. Пилотът е последният виновен. Той е основният изпълнител, който с едно решение също е можел да прекрати задачата, но въпреки всичко той е просто един служител и получава команди. Склонна съм да вярвам, че по попогрешка е свален", разказва Димитрина.
"Има си команден състав - ръководител полети и ръководител стрелби. Имам такива въпроси: били ли са си на мястото или са пушили цигари отвън?", попита тя.
Според жената до подп. Валентин Терзиев, отговорност за инцидента носи и ген.-майор Димитър Петров - началник на ВВС.
От думите на Попова става ясно, че ръководството на учението никога не е участвало в нощни полети със стрелба по парашутна мишена.
"Нито ръководителите на полети на това учение, включително и командирът на ВВС, никога не са извършвали тази операция - стрелба по падаща парашутна мишена нощем. Учение, което се оказва за първи път не само за пилота, но и за ръководните кадри", разясни тя.
Димитрина Попова определи като непълен наличния доклад, който представя фактическата обстановка около инцидента и хипотезите как може да се е стигнало до него.
Година след катастрофата Димитрина и приятели създават фондация "ТЕРЗО - НАПРЕД И НАГОРЕ", чрез нея искат да изградят мемориал на Валентин Терзиев и останалите пилоти, загинали за България. Паметникът ще е в родното място на загиналия подп. Терзиев - Асеновград.
Всеки, който желае, може да подпомогне кампанията за набиране на средства на следната банкова сметка:
Фондация "ТЕРЗО - НАПРЕД И НАГОРЕ"
УниКредит Булбанк
IBAN: BG05UNCR70001524698457