© Plovdiv24.bg | | Кметът подкара фреза в Центъра на Пловдив и така даде официален старт на преасфалтирането на Карловско шосе в отсечката от бул. "България" до бул. "Дунав". |
"Ако можем да наречем 2012 г. годината на асфалтирането, то 2013 г. ще е годината на големите инфраструктурни обекти", заяви преди време в разговор с репортер на Plovdiv24.bg кметът Иван Тотев. Той не случайно характеризира изминалата година като такава.
Още в началото на 2012г. градоначалникът заяви своето намерение да реши до голяма степен проблема със състоянието на настилката по най-натоварените пътните артерии в Пловдив. В края на март стартираха процедурите по обществените поръчки на стойност 8 млн.лв. Средствата в бюджета бяха осигурени от 13-те млн.лв. от софийските бали боклук.
На 30 юли започнаха мащабните ремонти на пловдивската пътна инфраструктура. Бяха преасфалтирани основните булеварди като "Шести септември", "Христо Ботев", "Цар Борис III Обединител", "Александър Стамболийски", "Марица юг" и т.н. уши на "Руски". Същевременно с това, Общината стартира и втора процедура за още близо 3 млн.лв. за преасфалтиране и реконструкция на входно-изходните артерии на града като "Карловско шосе", пътя към квартал "Гаганица" и цели зони в район "Южен", известен с най-лошата пътна настилка в Пловдив. Междувременно, ремонтните дейности обхванаха и ул. "Перущица", намираща се булевардите "Свобода" и "Пещерско шосе" пред МОЛ "Пловдив".
Малко след средата на септември, със 600 000 лв. започна и мащабно преасфалтиране в карето между улиците "Поручик Въльо Стефов" и "Димитър Талев" в "Южен". С напълно нова настилка вече е и началото на бул. "Стефан Стамболов" в района.
Кметът Иван Тотев не само даваше начало на всички ремонтни дейности в града с традиционната първа копка, ами дори подкара и фреза. Градоначалникът облече светлоотразителна жилетка и се качи се на машината при старта на преасфалтирането на Карловско шосе. "Съжалявам за неудобството, причинено на гражданите от ремонтите по улиците, но пловдивчани трябва да свикнат, че в близките 4 години в града ще е така. Общото количество асфалт, който ще бъде положен тази година, е стотици хиляди квадратни метри. Това няма аналог в последните години", отсече тогава той.
Гаранцията на новоасфалтираните улици в Пловдив е между 5 и 7 години. Фирмите работят с битумна смес с висока точка на топене. В зоната на кръстовищата и спирките се слагат мрежи против нагъване на настилката, използва се камък с висока якост.
Качеството на полагането на новият асфалт е много високо, коментира градоначалникът и уточни, че като допълнителен контрол на обектите влиза и специалист от общината, който следи изкъсо ремонтните дейности. Освен това, за първи път Общината е закупила и термометри, с които се мери температурата на асфалта преди и в момента на полагане.
Очаквано затварянето на булевардите предизвика тежки задръствания в града. Тук е въпросът да се отбележи, че за това допринесоха много и нетолерантните шофьори, които често образуваха"тапи", бутайки се един в друг.
Редно е да припомним, че имаше и некачествени преасфалтирания. Единият такъв случай беше повторния ремонт на част от западното платно на ул. "Васил Левски" в участъка между бул. България" и бул. "Дунав". След предизвикана проверка от страна на Plovdiv24.bg, инженерите на градската институция установиха, че поставената мрежа под асфалта е дефектна. Неравностите бяха изключително малки и се виждаха само в тъмната част от денонощието под светлините на автомобилите. С временна организация на движението, мрежата беше сменена и участъкът беше повторно преасфалтиран.
Тоталните ремонти в града не подминаха и пътна връзка "Скобелева майка", която вече е с чисто нова пътна настилка. 1.5 млн.лв. ще задели в бюджета си за 2013 г. Общината пък за предстоящата реконструкция на надлеза.
Междувременно се разбра, че цялостното преасфалтиране на ул. "Васил Левски", по-известна като Карловско шосе, ще приключи най-късно до края на края на януари, 2013г.
Мащабните ремонти не свършват обаче до тук. Както вече писахме, през 2013г. Община Пловдив има намерение да тегли нисколихвен заем в размер на 30 млн.лв. Очакванията са през април месеца другата година заемът да стане факт. Лихвата е 2.7%, срокът за погасяване - 15 години, а гратисният период - 3 години.
Милионите ще се използват за строителство на много големи нови обекти в града, които през тази година Община Пловдив вече проектира и които ще подобрят комуникационно-транспортното осигуряване на Пловдив.
Става въпрос за бул. "Руски" от Централна гара до бул. "6-ти септември", пресфалтирането на Коматевско шосе от бул. "Ал. Стамболийски" до кв. "Коматево", изграждането на пробива до Водната палата, бул. "Северен" - от моста на Адата до Карловския път, подмяната на паважа с асфалт по бул. "6-септември" от Адата до "Цариградско шосе" и евентуалното построяване на новия мост над р.Марица.
Тотев подробно разясни разликата между този заем и 50-милионния такъв, теглен по времето на Иван Чомаков. Сега Общината влиза с готови работни проекти и има много ясни стойности за всеки от тях, които няма да се променят във времето.
"В предишния заем процедурите бяха тип "инженеринг", което позволи цената на обектите да се завиши многократно по време на изпълнението им. Това сега няма как да се случи", поясни още той. Според него, така ще се освободи финансов ресурс на Общината от приходите от местните данъци, който ще бъде използван за реконструкция на вътрешноквартални улици.
В обектите, които ще бъдат финансирани от заема, не влиза цялостното преасфалтиране на бул. "Васил Априлов" и "Голямоконарско шосе", тъй като за тях в момента се води кореспонденция с Министерството на финансите за отпускане между 10 и 15 млн.лв. от републиканския бюджет.
Намерението на градската управа е през новата година да стартира строителството и на тези обекти. |