Вчера депутатите изслушаха няколко министри от служебния кабинет.
Виолета Комитова бе една от тях.
Иван Тотев, депутат от ГЕРБ-СДС и бивш кмет на Пловдив, се възползва от правото да й зададе въпрос, като преди това изтъкна и икономически растеж на Пловдив.
"Пловдив е вторият по големина град в България и един от двигателите за икономическия растеж на страната. През 2019 г. БВП, генериран от област Пловдив, е в размер на 9 650 000 000 лева. Като такъв транспортното осигуряване на града е от първостепенно значение. През годините логистичната свързаност на града се подобри значително. Изгради се интермодалният терминал, пътят Асеновград-Пловдив, АМ "Марица".
"В съставна част от логистичната осигуреност на Пловдив е завършването на обходния път на Пловдив, който е с дължина 46 км. Той е важна пътна артерия не само за Пловдив и областта, но и за цялата област Смолян, тъй като играе ролята на връзка между нея и АМ "Тракия". Отделно пътят би трябвало да извежда тежкотоварните превозни средства от град Пловдив. Икономическите ползи от този път са безспорни. Може би затова и обектът е обявен за обект от национално значение".
"На 22 февруари, 2021 г. е публикувана открита процедура в сайта на АПИ с предмет "Определяне на изпълнител на строително-монтажни работи за път II-56, пътен възел "Скобелева майка", път II-86, Югоизточен обход на град Пловдив. Целта на обществена поръчка е да се определи изпълнител на обекта. Видно е, че след отварянето на датите на офертите, 23 март 2021 г., движение по процедурата няма. С оглед на горепосоченото моля, да ми отговорите на следните въпроси:
- "Каква е причината да няма движение по спомената процедура".
- "Валидни ли са офертите на участниците".
- "Изискано ли е удължаване на офертите и актуални ли са те по посочената процедура по цена на изпълнение".
- "Заложени ли са средства в проектобюджета на АПИ за 2022 г. за реализиране на обекта.
- "Приключили ли са отчуждителните процедури по трасето на гореспоменатия обект".
Ето и отговора на министър Комитова.
"Проектът, за който питате е с дължина 4,8 км. Да, обявена е обществена поръчка. Този проект е в процес на разглеждане на офертите и срокът, който е определен за край, е 31 декември, 2021 г. Всички оферти са валидни, тъй като са обвързани със срок от 12 месеца, следователно имат срок до 21 март, 2021 г. за приключване на тази обществена поръчка. Обектът е включен в програма "Ново строителство" на АПИ. За реализирането му ще бъдат осигурени средства, но не се знае колко точно, тъй като са настъпили някои събития, свързани с отчуждителни процедури. Разработен е ПУП, тъй като този път ще минава не само през Пловдив, но и през землищата на селата Брестник и Ягодово, които вече са в друга община.
"В първоначалния ПУП установихме, обаче че няма връзка с Пловдив, оказа се, кръстовището при село Ягодово и връзката му с този път е доста сложно, тъй като бъдещият път става със средна разделителна ивица, става скоростен път и има едно пресичане на жп линия. Именно поради това в селото ще се прави нов ПУП.
"Ако този път бъде направен, трафикът ще бъде сериозно облекчен и ще помогне не само на гражданите от Пловдив, но и на тези от Асеновград, Смолян, Куклен", завърши Комитова.
Последва и репликата на Тотев:
"Радвам се да чуя, че през 2022 г. ще бъда заложени средства за обходния път на Пловдив, но недоумявам обаче защо е това забавяне при избора на изпълнител, който се бави от края на март. Другата причина, поради която Ви зададох въпросите от трибуната, е че във встъпителното си слово от миналата седмица г-н
Кирил Петков, каза, че не е могло да се направи един кръг в Пловдив. Е, за този кръг става въпрос. Искрено се надявам, че някъде между трите моста на Дунав, петте тунела под Стара планина и седемте магистрали, ще намерим време и за този кръг. Ще следя изпълнението на този важен за Пловдив и региона проект", завърши той.