Това е договорът за градския транспорт на Пловдив, вижте задълженията на шофьорите!
Пловдивчани, знаете ли, че: ако превозвач не осигури безпрепятствен достъп на трудноподвижни хора до автобусите си, включително и на придружени от кучета водачи, Общината има право да прекрати едностранно договора си с него. А знаете ли, че ако в автобуса липсва информация за безопасността на движението, реда и техническите параметри на български и английски език, то глобата за превозвача е 1000 лева. 300 лева пък е санкцията, ако някой от шофьорите си позволи да не спазва безопасността на движението, ако не се поддържа висока култура на обслужване, хигиена на превозните средства и обслужващия персонал.
Това е записано в договора между Общината и транспортните босове, обединили се в "Консорциум Пловдив 2017" за обслужване на линии с номера 1, 6, 7,15,16, 18, 29, 37, 44, 66, 99, 116 и 222 от пловдивския градски транспорт. Plovdiv24.bg проследи сагата с най-големи подробности отначало докрай и сега представя на своите читатели (а и на всички пловдивчани) основните моменти около качеството на услугата, залегнали в официалните документи.
Единствено и само превозвачът отговаря за сигурността и безопасността на пътниците. Той е длъжен да съблюдава спазването на изискванията, свързани с безопасността на движението, да поддържа висока култура на обслужване, хигиена на превозните средства и комфорта на пътниците. Общината пък може да извършва проверки и налага контрол по всяко време, се посочва в документа.
Важно е да се знае, че по договор Общината допуска GPS устройството на даден автобус да не работи единствено заради авария, настъпила по време на изпълнение на курса, и то за не повече от 60 минути до замяната на повредения автобус с такъв с работещо устройство. За изпълнен се счита курс, отчетен в GPS центъра за мониторинг и контрол и имащ следа. За курс с липсващо или неработещо устройство по обстоятелствата не по вина на Възложителя - Общината, не се изплащат субсидии и компенсации.
За неизпълнение на планирания пробег на дадения маршрут над 96% не се налагат глоби. При неизпълнение на пробега над 90%, но до 96% - санкцията е 10% от субсидията за линията. При неизпълнения между 85% до 90% - 20% от субсидията, а за неизпълнение до 85% (включително) изобщо не се изплаща субсидията за дадения маршрут.
А ето и още за какво ще следят от Общината, както и за какво могат да сигнализират пътниците.
300 лева за всяко констатирано нарушение, което не отговаря на следните изисквания:
Не се съблюдава спазване изискванията за безопасност на движението;
Не поддържа висока култура на обслужване, хигиена на превозните средства и обслужващия персонал. Санкционира се неподдържане техническото състояние на автобусите с цел осигуряване на по-добър комфорт на пътниците.
Не спира на всяка от спирките по маршрута.
Не поддържат температура между 18 до 25 градуса.
Размерът на следващата глоба е 1000 лева. За да не се обзаведат с нея, превозвачите трябва да изпълняват следните изисквания:
Да изпълняват стриктно поетите ангажименти във връзка с изпълнението на обществената услуга; да отговаря за сигурността и безопасността на пътниците.
Да организират паркирането и домуването на автобусите (включително на тези, които не изпълняват маршрутни разписания) само в осигурените гаражни площи.
Да превозват всички групи пътници, включително пътуващите безплатно или по намалени цени.
Да следват визията на Общината за външния (включително брандиране) и вътрешния вид на автобусите.
Информацията в автобусите, свързана с безопасността на движение, реда и техническите параметри да бъде изписана на български и английски език.
Да не извършват промени в маршрутите и разписанията без съгласието на Общината. Да предоставят в срок всички изисквани справки и документи от Общината. Да водят разделно счетоводство и отчетност на приходите и разходите за всяка отделна дейност, за всяка изпълнена линия. Да предоставя в срок обобщена справка за всяко едно превозно средство, съдържаща пробег и брой продадени билети. Да предоставя в срок справка за финансовите резултати отделно за всяка основна градска автобусна линия, предмет на договора. Да заверяват бланка на пътните листове всеки месец в Общината. При невъзможност да се изпълни разписанието заради авария, незабавно да уведомят Общината за причините. И не на последно място - да допускат контролните органи на Общината за ежедневен контрол върху качеството на предоставяната услуга и редовността на пътните листове.
Има и глоба от 5000 лева, която е за всяко констатирано неизпълнение на договора, но извън предходните точки.
Нарушенията се констатират с протокол на длъжностни лица и се установяват с помощта на извадка с данни от GPS центъра за мониторинг и контрол. Срокът за заплащане на глобите е месец.
Има и условие, което е крайно строго. То налага едностранно прекратяване на договора от страна на Общината при неизпълнение на определени точки и членове. Всички те са свързани с изискванията за оборудване на автобуси, спазване на законодателство, приети тарифи и прочие. Точно тук обаче е и точката от чл. 3 по договора, която гласи, че превозвачите трябва:
"Да осигуряват безпрепятствен достъп в автобусите на трудно подвижни лица, включително - придружени от кучета водачи."
Това са условията, които в най-общи линии ще важат през следващите 10 години за въпросните линии от градския транспорт. По тях на въоръжение вече трябва да са влезли 118 нови автобуси, първи клас, Евро 6, 6А и 6B, всички оборудвани за превоз на трудноподвижни пловдивчани, всички с климатични системи и с общо над 9200 места.