В дневния ред на предстоящата сесия на Общинския съвет на Пловдив е включена под № 5 точка - Сключване на анекс към Споразумение № 23 ДГ - 427/21.04.2023 г. за ползване на недвижим имот – публична общинска собственост, находящ се в гр. Пловдив, р-н "Източен", бул. "Източен" 10, представляващ стадион "Христо Ботев", с вносител:
Пламен Райчев - заместник-кмет на община Пловдив.
Най-общо казано с представеното предложение се целят най-малко 3 действия: промяна на срока за ползване на имота, признаване на извършени подобрения и квалифицирането на извършените подобрения като инвестиции по бъдещи договори.
Защо Общински съвет не трябва да одобрява такова споразумение или поне не в този му вид?
Първо: Към настоящия момент ПФК "Ботев“ АД ползва стадион "Христо Ботев“ на основание Решение № 85 от 06.04.2023 г., като срокът за ползване е до провеждане на съответната процедура по Закона за концесиите или друга избрана от Общината процедура за отдаване на стадиона.
В посоченото решение ПФК "Ботев“ АД няма задължение за направа на инвестиции, които съответно да бъдат признавани и да им се начисляват амортизации. Задаването на срок на споразумението на 3 години и вписване в споразумението на текст с автоматичното му продължаване на 10 години е заобиляне на законовите процедури, определени в ЗК, ЗФВС и ЗОС.
Второ: Добавя се нов чл. 13 към споразумението, определящ, че всички действително извършени и трайно прикрепени към имота подобрения са за сметка на клуба.
Тук възникват въпросите, на какво основание клубът извършва трайно прикрепени към обекта подобрения, по какъв проект и кой е собственикът на направените подобрения?
От Решение № 85 от 06.04.2023 г., на база на което клубът ползва стадиона е видимо, че такива основания за намеси, инвестиции и подобрения няма.
Трето: Още по-интересно е, че от клуба предлагат, направените и трайно прикрепени към стадиона подобрения да бъдат приети като инвестиции след сключване на бъдещ договор за ползването на стадиона.
Това, разбира се, е абсурдно предложение най-малко поради факта, че една бъдеща процедура по концесиониране на стадиона сама по себе си е със състезателен характер.
Обявяването на победител и признаването на направени от него инвестиции, преди изобщо процедурата да е стартирала, може да е жанр в художествената фантастика, но не и начинът, по който Община Пловдив би трябвало да работи. Същото се отнася и за процедурите по ЗФВС и ЗОС.
Гражданите на Пловдив инвестират над 60 мил. лв. в стадион "Христо Ботев“. Всеки пловдивчанин, платил и един лев местни данъци, без значение на кой отбор е привърженик, е собственик на стадион "Христо Ботев“.
Община Пловдив и Общинският съвет на града трябва да се държат отговорно, да пазят и уважават собствеността ни!