Проектът за зони в Пловдив с ниски емисии от трафика е в напреднала фаза на разработване. Очаква се всеки момент в общината да бъде внесен доклад от специалисти, който ще очертава въпросните зони. Предвижда се най-общо казано да има малък вътрешен ринг и голям ринг.
Вътрешният ще обхваща централната градска част и съвпада със зоните за платено паркиране, а големият ще обхваща целия град. Това съобщи пред журналисти заместник-кметът по транспорт Тодор Чонов, предаде репортер на Plovdiv24.bg.
Определянето на зони с ниски емисии е сложен процес, който тепърва навлиза и в големите европейски градове, коментира Чонов. Зоните ще бъдат адаптирани към българското законодателство, но, за да има контрол, ще се предложи на Общинския съвет да гласува нова наредба.
Идеята на община Пловдив беше на автомобилите да се лепят стикери с екологичния клас на автомобилите, а специална система за контрол да разчита вградения чип. На нарушителите ще се налагат глоби, а средствата от санкциите ще влизат в общинския бюджет.
Сегашното правителство обаче отхвърлило предложението за лепене на стикери и казало, че камерите на Пътна полиция ще разчитат по регистрационните номера коя кола какъв клас е и ще глобяват. При тази ситуация обаче пак се влиза в колизия, тъй като парите няма да влизат в общинския бюджет, а в републиканския, обясни Чонов.
Другата местна идея след очертаването на зоните с ниски емисии е кметът да издава заповед, с която да забранява движението на коли с нисък екологичен клас в дните с високо замърсяване през зимните месеци декември - февруари. Най-замърсяващите коли са клас евро 1 и усилията на община Пловдив са насочени към тяхното ограничаване. Живущите в зоната ще ползват преференция и няма да бъдат санкционирани, без значение от класа на автомобила, който притежават, обещава зам.-кметът.
Пловдив може да получи 6 милиона лева за изграждане на системи за контрол и електронни фишове, но процесът е в период на изчакване.