Компенсациите за пределната цена на разходите за километър пробег на превозвачите в Пловдив да бъдат увеличени, предлага кметът
Здравко Димитров. Причината е намаленият пътникопоток от последните две години заради пандемията и повишението на основните разходи, които съпътстват изпълнението на обществената услуга. Предложението ще се обсъжда на сесията на общинските съветници утре, предаде репортер на
Plovdiv24.bg.
Действащите към настоящия момент договори за превоз на пътници в община Пловдив са три - от 2016 г., 2018 г. и 2021 г. Текстовете на действащите споразумения са предварително съгласувани с Министерство на финансите, а самите договорите са обект на постоянен контрол от контролните органи. В договорните клаузи е записано, че при възникнала необходимост от сключването на допълнителни споразумения, е необходимо одобрението им от Общински Съвет - Пловдив, в качеството му на компетентен местен орган.
За всяка календарна година има индексация на пределна цена на разходите за километър пробег на годишна база. От финансовите справки е видно, че този предвиден в договорите механизъм е недостатъчен и със същия не може да бъде гарантирано покриването на голяма част от разходите за дейността, които се налага да правят операторите на обществената услуга. Продължилата почти две години пандемия и последвалата в настоящата година война в непосредствена близост до територията на страната изменят цялостно параметрите на предвижданите стойности на ползвателите /намален пътникопоток/ и на основните разходи, които съпътстват изпълнението на обществената услуга.
Предлага се Консорциум "Пътнически превози Пловдив" ДЗЗД (договор от 2016 г.) да получи допълнително 10% актуализация на допустимата стойност на разходите извън определената в основния договор индексация. Актуализацията за Консорциум "Пловдив-2017" ДЗЗД (договор от 2018 г.) и за ДЗЗД Градски транспорт Пловдив-2020" (договор от 2021 г.) да бъде по 8%.
В анексите към всеки от трите договора се предвижда специален текст, с който се предотвратява вероятността Пловдив да остане без обществен транспорт. Ако някой от операторите, член на обединението избрано за Изпълнител, изпадне в обективна невъзможност да изпълнява част или всички свои задължения по договора за извършване на обществената услуга по превоз на пътници, консорциумът, чрез някой/някои от другите задължени съдружници, при наличие на изразено общо писмено съгласие от членовете на обединението, може да поеме изпълнението на задълженията по договора, които конкретният оператор е в невъзможност да извърши.