ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Виктор Янков: Пловдив изгради имидж на град, в който всеки уикенд се случва голямо културно събитие
Автор: Цвети Тончева 20:37 / 18.12.2024Коментари (0)3671
© Cultart
Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с Виктор Янков, от Фондация "Пловдив 2019", за петата отворена покана на фондацията след годината на титлата ЕСК.

Кажете повече за отворената покана, докога са сроковете за подаване на предложения? Изобщо всичко, което смятате, че е необходимо да кажем.

Здравейте, радвам се да се чуем. На 5 декември, миналата седмица отворихме голямата покана за кандидатстване на “Пловдив2019", тя е със срок до 27 януари 2025 г. Общата стойност на програмата е 1,7 млн. лв., тя е традиционен механизъм на фондацията, през който изграждаме културния скелет на Пловдив за годината от големи събития, фестивали и проекти, които отразяват традицията на Европейска столица на културата. Важно е да отбележим, че механизмите са публично финансиране на Пловдив, културният календар, програмите на “Пловдив 2019", нареждат града на първо място в България по инвестиран бюджет в културно съвременно ново съдържание. Общият бюджет на Пловдив за култура за 2025 г. е близо 6 млн. лева, градът вече изпреварва столицата в това отношение. Виждаме, че добрият пример на пловдивските механизми за работа с културни организации се припознават като добър пример и в други градове в държавата, това е по-общата картинка.

Да, има ли някакъв приоритет, на който ще обърнете внимание, тоест, някакви ограничения за хората, които подават проекти ще има ли?

Основните фокуси на програмата се крият и в заглавието “Фестивали и големи събития". Важно е да отбележим тук, че ние подкрепяме събития, които са изградили вече механизми, през които самофинансират голяма част от бюджета за самото събитие. Минималният собствен финансов принос за всеки един кандидатстващ проект е 40% от общата стойност, това е важен елемент за всеки един, който е решил да кандидатства. Нямаме ограничение събитията да бъдат традиционни за града, могат да бъдат съвсем нови формати. Виждали сме го през годините, как през големите отворени покани на фондацията стартират и нов тип събития, като примерно “Улица станционна".

Но важното е да отбележим, че събитията не трябва да бъдат самоцелни и те добре да развиват градската инфраструктура, в смисъл на пространства за събития, пространства за култура. Да видим нови премиери, най-вече съвременно културно съдържание през формата на музика, визуални изкуства, театър, танц. Надявам се в края на януари да получим добър набор от ново културно съдържание за града, защото и публиката вече е много по-претенциозна към това, което се случва. Пловдив изгради имидж на град, в който всеки уикенд се случва голямо културно събитие.

Така е. А отделните артисти, те не биха могли да направят голямо събитие, има ли ограничения за тях?

Ние през годината винаги правим допълнително отворени покани с по-леки, с по-либерални условия за по-малки проекти. Така че по-скоро настоящата отворена покана е за организации, които са развили формати и имат готовност да правят голям тип събития. Това рядко се случва от физически лица.

Ще има ли ограничения за средствата, които ще искат да получат кандидатстващите?

Ние не слагаме финансова бариера на проектите, вече няколко години работим на този принцип и виждаме, че много по-рационални предложения идват по този начин. Това сме го изградили като опит от повече от 25 отворени покани, които фондацията е организирала от 2017 г. до днешна дата. Важно условие е, че ние много държим да видим добра комуникационна рекламна стратегия за всяко едно от тези събития. Сложили сме минимален процент от общия бюджет, който трябва да бъде инвестиран в реклама и комуникация. Може би едно от големите предизвикателства на Пловдив през 2025 г. и оттук насетне е да можем да комуникираме правилно за целия културен календар, културен набор от събития - кога, как, по какъв начин се случват, за да привличаме публика от други градове и от други държави. И да изпълняваме едно от най-важните условия и на тази покана, и на културната стратегия на града, да се развива културен туризъм, привличане на нови публики, на нови участници. Сега в края на 2024 г. ние правим нашия обобщен анализ как е преминала годината, какво се е случило.

Какво показва той?

В него има данни, че само лятото в Пловдив над 25 000 души са гледали опера на Античния театър, благодарение на фестивала Opera Open, повече от 60 000 души са дошли специално за рок фестивал "Hills of Rock" на гребната база. Голяма част от тази публика не е само пловдивчани и гости на града. Този имидж на Пловдив трябва да се развива, да е устойчив този ръст.

Ние сме го говорили по този въпрос и друг път, но все, да кажем пак. Погледнато назад във времето, откакто Пловдив официално стана Европейска столица на културата досега, какви средства е усвоила фондацията и как са вложени те съответно?

Важен елемент тук, който го отчитат и нашите партньори от чужбина - други европейски столици на културата е, че Пловдив инвестира почти изцяло бюджетите си в културно съдържание, в много нови събития и в развиване на организациите, които работят в сектора на културата. И то през един отворен демократичен модел на конкурси, на отворени покани и на състезания. Аз виждам колко нови организации израснаха в този период, вече 10 години от 2014 г., от годината, в която Пловдив беше обявен за Еевропейска столица на културата. Виждаме градове, които в момента се подготвят в България, като Габрово например, които търсят опита на Пловдив и за тях е важно това надграждане.

А Пловдив помага ли в това отношение?

Помагаме с каквото можем, да.

Бюджетът на фондацията все още не е гласуван от общинския съвет, нали така?

На 19 декември мисля, че  е точката за гласуване.

И чак след това, евентуално, ще започнете отпускането на аванси, на средства по новата покана?

И тогава ще започне администрацията, да, разбира се.

А имат ли право организации, които са подали проекти по предишната покана, сега отново да подават?

Да, разбира се, нямаме такова ограничение. Всички правила са много добре описани на нашия сайт, препоръчвам на културните оператори да влязат в сайта на “Пловдив 2019" - https://plovdiv2019.eu. В момента това е водеща новина на сайта ни, вътре са всички документи, насоки. Екипът на фондацията е отворен за въпроси, консултации в периода на отворената покана до 27 януари.

Няма ли риск, обаче, едни и същи да получават финансиране по покани?

Много зависи какви проекти се подадат.

А има ли случаи, в които търсят ваше съдействие за подпомагане на проектите. Просто споделят с вас събитието, споделят идеята си и търсят вашето съдействие, като хора, които имат опит в това?

По-скоро към нас идват много въпроси от гледна точка на съвет, на консултация, как да бъдат административно оформени. Но това е практика, която ние от самото начало сме толерирали, този диалог с хората, с които работим, те са партньори на фондацията.

Има ли някакви други новини около фондацията, които да кажем?

През началото на 2025 г. ще обявим отворена покана за участници в Академията “Култарт", това са лица до 35 години, на които ще им предоставим безплатно обучение в 5 града в Европа, пет различни теми на културния мениджмънт, на културното управление като театър, фотография, дизейн и архитектура. Но тепърва за това ще започне нова кампания. Ние видяхме, че при предишния програмен период на Академията за култура и мениджмънт само от България кандидатстваха над 350 души. Така че сме подготвили формати да дадем по-голям достъп до образование в тази сфера. Това е нещо много важно, което тепърва ще обявяваме.

Нещо ново около Hills of Rock има ли? Това е формат, който е много очакван и за следващата година?

Чакаме още имена.

И накрая нещо да си пожелаете, може би, за Новата година.

Пожелавам си 2025 г. да бъде още по-силна от 2024 г., да имаме нови лица, нови артисти, нови формати в града. Да успеем да предоставяме на културната публика на Пловдив и на гостите все по-високо качество.


Още по темата: общо новини по темата: 222
23.12.2024 »
22.12.2024 »
19.12.2024 »
18.12.2024 »
18.12.2024 »
17.12.2024 »
предишна страница [ 1/37 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2022 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
Зима 2024/2025 г.
Световна черна хроника
Катастрофи във Варна
Коледно-новогодишни празници 2023/2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: